Lectură de 4 minute

03 Sep 2021 - Interviuri și Analize

Cristi Movilă, VTEX: Marketplace-ul este evoluția naturală a oricărui jucător matur din online. Piața va crește cu 20%-30% anul acesta

Anca Olteanu

Abonează-te pe  

Marii jucători din e-commerce-ul românesc, ajunși la un business solid și o prezență cunoscută în piață, ar putea cu lejeritate să își deschidă un marketplace – o inițiativă rar întâlnită în piața locală, dar frecvent remarcată la nivel internațional, susține Cristi Movilă, growth leader Eastern Europe al platformei de comerț digital VTEX, cu operațiuni și în România.

„Marketplace-ul este evoluția naturală a oricărui jucător matur din online, pentru că nimeni nu vrea să țină stoc uriaș și să cumpere el toate produsele. Pe de altă parte, vrea să ne dea nouă, clienților, mai multe produse din care să alegem. În alte țări este natural, unii comercianți, când ajung la o anumită cifră de afaceri, se deschid pentru alți comercianți care fac bine treaba asta. Spre exemplu, dacă am un site de fashion, de ce să nu adaug cosmetice? Fac asta, dar nu aduc eu cosmeticele, pentru că nu am buyer, nu am cash-flow, nu am logistică, nu știu nimic din acest domeniu și nu aș veni cu niciun avantaj față de o persoană care aduce și vinde cosmetice”, explică Cristi Movilă.

Dorința de a achiziționa totul dintr-un singur loc și a simplifica, astfel, procesul de cumpărături, a generat și apariția marketplace-urilor, care, odată ce se vor înmulți în e-commerce-ul local, vor aduce și avantaje pentru clienți, încercând să se diferențieze.

„Noi, ca oameni, am mers către a avea centralizat coșul de cumpărături, din acest motiv am mers în târguri, în piețe sau în porturi. În mod natural, vrem să centralizăm achiziția într-un singur punct. Totodată, nu se centralizează totul în jurul unui singur marketplace, eMAG sau Amazon, mereu va fi nevoie de mai mulți, pentru că apar antipatii, apar clienți nemulțumiți care nu vor să mai cumpere dintr-un loc. Pe de altă parte, concurența este naturală. Cu cât sunt mai multe marketplace-uri, cu atât jucătorii care vând în marketplace-uri vor avea mai mult de câștigat, pentru că se vor lupta marketplace-urile pentru ei. Apoi, noi, în calitate de clienți, vom avea de câștigat pentru că ei vor avea niște puncte forte: de ce de la Altex și nu de la eMAG? De ce de la Fashion Days și nu de la Answear? Ei vor trebui să își răspundă la această întrebare. Atunci, vor da avantaje clientului”, explică reprezentantul VTEX.

Cristi Movilă va fi speaker al conferinței retailArena: A Game of The Future. Înscrie-te pentru a participa la cele două zile de discuții cu specialiștii din e-commerce, retail, FMCG și marketing.

Piața de comerț online, în creștere cu până la 30%

E-commerce-ul local este estimat să crească cu 20%-30% anul acesta, comparativ cu 2019, odată cu creșterea afacerilor marilor jucători de pe piață și cu intrarea noilor branduri, estimează Movilă.

Spre exemplu, Dante Internațional, compania care deține eMAG și Fashion Days, a raportat pentru 2020 o cifră de afaceri de 6,7 milioane de lei și un profit de 107 milioane de lei, cu peste 3.000 de angajați. Profitul gigantului online s-a dublat, iar afacerea s-a majorat cu 47%, compania angajând într-un singur an circa 500 de persoane, potrivit datelor transmise de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) la solicitarea Retail.ro.

„Nu cunosc un business online care să fi scăzut față de anul trecut. Intră bussiness-uri noi în România, iar business-urile recente, precum About You, au crescut destul de mult. În plus, sunt și comercianți noi în marketplace-uri. E clar că toată piața crește. Verticalele acestea (n.r.- de fashion) au crescut, iar piața, fiind matură, atrage comercianți din exterior. (...) Este foarte greu, însă, ca piața de food de la noi să atragă comercianți din exterior, deși e un jucător din Cehia care tocmai ce a declarat că intră pe piața din România, care e exclusiv online pe legume, fructe și verdețuri (n.r. - Rohlik). Acolo este un potențial mare, dar nu este piața matură și, din punctul meu de vedere, este un risc”, susține Movilă.

Citeste si:
Sondaj: Cheltuielile de logistică și transport rămân cele mai mari provocări pentru magazinele online românești care vând produse în străinătate
Sondaj: Cheltuielile de logistică și transport rămân cele mai mari provocări pentru magazinele online românești care vând produse în străinătate

Retailerul de bricolaj Dedeman, dar și jucătorii de pe piața alimentară Carrefour, Kaufland și Mega Image, cu prezență online, și-au majorat afacerile în pandemie.

„Am discutat cu majoritatea hipermarketurilor și a jucătorilor din piață și toți se dezvoltă, toți investesc și toți au creștere foarte mare, pentru că piața de food era foarte jos. Tot investind și dezvoltând-se, alături de curieri, centre și parcuri logistice, este clar că vor crește. Toate aceste elemente vin pe fondul intrării unor clienți în online. Sunt foarte mulți oameni care au intrat și au cumpărat pentru prima oară mâncare și au depășit bariera de produse proaspete”, mai spune Movilă.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Cristi Movilă, VTEX: Marketplace-ul este evoluția naturală a oricărui jucător matur din online. Piața va crește cu 20%-30% anul acesta