Lectură de 5 minute

08 Nov 2021 - Interviuri și Analize

Cresc afacerile pentru Paco Supermarket, dar 2022 este neclar: „Planul de investiții nu a fost dezbătut, viitorul este destul de imprevizibil”

Anca Olteanu

Retailerul vrâncean Paco Supermarket, care are o rețea de 15 magazine de proximitate și o unitate cash&carry, se așteaptă la o creștere double-digit a cifrei de afaceri anul acesta, dar nu se încumetă să facă și să anunțe planurile de business, din cauza condițiilor incerte cauzate de pandemie și de climatul economic, cu prețuri în creștere la energie și transport, a declarat Feliciu Paraschiv, directorul general al lanțului de retail, într-un interviu pentru Retail.ro.

În noiembrie anul trecut, Paco a deschis magazinul cash&carry în Focșani, cu o suprafață de 2.800 mp, care servește drept depozit logistic și magazinelor. Noua unitate ar urma să își atingă obiectivele financiare până la finalul anului.

„Magazinul Paco Cash and Carry, deschis anul trecut, a reușit ca în primele șase luni să ajungă la 50% din cifra prognozată ca până în momentul de față să atingem 70% din ce ne-am propus. Cu siguranță mai avem multe lucruri de făcut și mai avem multe lucruri de îmbunătățit, deoarece acest model de afacere tip Cash and Carry este unul nou pentru noi”, a spus Paraschiv.

Serviciile de livrare Paco

Tot anul trecut, la începutul pandemiei, Paco a lansat serviciul de livrări delivRo, pe bază de comandă telefonică. Compania a mai investit și în mediul online, deschizând magazinul online în luna august a acestui an, cu livrare în tot județul. În online, bonurile sunt mai mari și sunt țintite pe produse ale unor branduri consacrate și cunoscute de clienți, în detrimentul produselor necunoscute sau a celor de impuls.

Retail jobs

Împreună cu serviciul de livrări prin comandă telefonică, vânzările generate de cele două sisteme sunt în creștere, dar necesită investiții suplimentare de marketing dedicate. „Sperăm ca până la sfârșitul anului să ajungem la o cifră de afaceri pe segmentul de online de 2-3% din vânzările magazinului fizic din care livrăm”, a declarat Feliciu Paraschiv.

În prezent, Paco are 15 supermarketuri de proximitate cu suprafețe cuprinse între 150 de metri pătrați și 1.000 de metri pătrați. Compania nu anunță încă deschideri pentru anul următor, dar urmărește spațiile comerciale bune.

„Planurile companiei noastre sunt de expansiune, însă nu avem nimic stabilit deocamdată. Evident că orice oportunitate ne trezește interesul, și aici mă refer la spații comerciale cu un vad foarte bun, situate în poziții excelente. Compania Paco Supermarkets încă de la deschidere a funcționat pe un program de dezvoltare și expansiune continuă, într-un ritm lent, susținut și foarte sigur. Nu am închis nici un magazin în cei 25 de ani de activitate și toate fucționează în parametrii prognozați”, a explicat Paraschiv.

Problemele cu forța de muncă din retail revin

Criza forței de muncă revine în retail, după ce românii s-au întors în țările în care emigraseră, iar angajații HoReCa și-au redobândit locurile de muncă.

Citeste si:
Progresiv dă start înscrierilor la Progresiv Awards 2022, cea mai mare competiție locală dedicată proiectelor din retail & FMCG

„În ceea ce privește forța de muncă, problemele nu cred că vor veni din zona faptului că vom deschide sau nu suplimentar un magazin. Problemele cu forța de muncă deveniseră aproape critice la începutul pandemiei, ca apoi pe perioada crizei sanitare aveam să găsim mai ușor personal pentru că foarte mulți din domeniul HoReCa nu mai aveau de lucru și a faptului că s-au întors foarte mulți dintre cei care lucrau în străinătate.

În această vară, odată cu relaxarea situației, a reînceput exodul către țările vestice, lucru care ne pune din nou în fața unei previzibile crize de personal. Problemele mari pe care le întâmpinăm la recrutare sunt de fapt legate de nestatornicia celor tineri care-și schimbă joburile foarte des fără să-și mai dorească o carieră într-un anumit domeniu, lucru care mi-a fost confirmat și de către alți oameni de afaceri din alte domenii de activitate. Se pare că probleme cu forța de muncă sunt în toate domeniile de activitate și în toate industriile”, susține Paraschiv.

Afaceri în creștere pentru Paco

Compania Paco Supermarkets a încheiat anul 2020 cu o cifră de afaceri de peste 29 de milioane de euro, în creștere cu 16% față de 2019, iar pentru anul acesta estimează o creștere tot de două cifre.

„Cifra de afaceri a companiei noastre va fi influențată de valul 4 al pandemiei în sensuri stricte și legate în mod direct de măsurile care vor fi impuse si adoptate de legislativ. Sunt măsuri care ne pot crește cifra de afaceri și sunt măsuri care pot duce la o scădere a cifrei de afaceri, nu numai a noastră, ci a întregului segment de retail. (...)

Planul de investiții pentru anul următor nu a fost dezbătut de bordul companiei noastre, deoarece viitorul este destul de imprevizibil. Nu știm ce se va întâmpla cu valul 4 al pandemiei și cât va dura, nu știm dacă va urma valul 5, valul 6, valul 7 sau câte valurilor mai fi. Nu putem să facem previziuni în ceea ce privește evoluția veniturilor populației, lucru de care depinde valoarea coșului de cumpărături, nu putem să facem previziuni legate de suficiența personalului pe care va trebui să îl angajăm, nu putem să facem previzuni cu privire la costurile la energia electrică și la gaz, care au ajuns la cele mai mari cote din toate timpurile. Dar ca să nu încheiem într-o notă pesimistă, Paco Supermarkets este o companie pregătită pentru a face investiții oportune în orice situație. Este clar că vom continua expansiunea, dar în funcție de factorii externi ritmul acesteia va fi mai lent sau mai rapid”, declară Paraschiv.

Retailerul Paco Supermarket din Vrancea are în prezent 425 de salariați, fără să ia în calcul cele peste 30 de persoane aflate în concediu de creștere a copilului. Paco a apărut pe piață în anul 1995, cu un magazin de 48 metri pătrați și a ajuns să opereze 16 magazine în județul Vrancea.

Sursa foto: Ovidiu Udrescu

Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Cresc afacerile pentru Paco Supermarket, dar 2022 este neclar: „Planul de investiții nu a fost dezbătut, viitorul este destul de imprevizibil”