În România activează circa 950 de producători de băuturi care, împreună, au aproape 20.000 de angajați și generează o cifră de afaceri de 13,1 miliarde de lei, în 2020, potrivit datelor transmise de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), la solicitarea Retail.ro. Numărul companiilor a scăzut în 2020, de la 965, anul anterior, la fel și afacerile, de la 13,3 miliarde de lei, în timp ce forța de muncă din industrie a crescut puțin, cu 18 salariați.
Coca-Cola rămâne cel mai mare producător de băuturi din România și în anul 2020. Compania activează pe piața locală prin două entități: Coca-Cola România, filială a The Coca-Cola Company, proprietarul mărcilor înregistrate, şi partenerul său, Coca-Cola HBC România, care îmbuteliază şi distribuie produsele Coca-Cola sub licenţa The Coca-Cola Company pe plan local.
Anul trecut, compania americană, care produce pe plan local la Timișoara, Ploiești și Poiana Negri, a înregistrat o scădere de peste 11% a cifrei de afaceri, aceasta ajungând la 2,4 miliarde de lei. Profitul s-a diminuat și el, dar numărul angajaților a crescut cu șapte.
Evoluția producătorilor de băuturi. Sursa: ONRC
Companie | Cifră de afaceri 2020 | Cifră de afaceri 2019 | Evoluție cifră de afaceri | Profit 2020 | Profit 2019 | Angajați 2020 | Angajați 2019 |
Coca-Cola | 2.438.044.625 | 2.760.438.970 | -11,6% | 335.745.239 | 392.183.680 | 1.470 | 1.463 |
Ursus | 2.028.983.244 | 1.996.631.430 | 1,6% | 244.734.155 | 259.287.491 | 1.646 | 1.587 |
Heineken | 1.261.344.261 | 1.232.470.012 | 2,3% | 137.512.498 | 117.519.855 | 1.106 | 1.172 |
Quadrant | 947.055.789 | 1.066.004.000 | -11,1% | 5.447.323 | 70.039.813 | 813 | 782 |
Romaqua | 841.524.701 | 843.887.074 | -0,2% | 84.432.538 | 86.940.314 | 2.201 | 2.143 |
Maspex | 685.276.111 | 635.340.613 | 7,8% | 90.247.236 | 72.882.117 | 1.286 | 1.380 |
Bergenbier | 653.037.718 | 651.213.450 | 0,2% | 20.598.241 | -311.817 | 673 | 629 |
United Romanian Breweries | 441.292.371 | 465.477.169 | -5,1% | -9.646.271 | -15.949.792 | 362 | 371 |
Carpathian Springs | 279.301.246 | 285.266.540 | -2,09% | 47.655.792 | 56.816.978 | 284 | 270 |
Soufflet Malt Romania | 264.728.670 | 259.353.100 | 2,07% | 27.407.722 | 16.976.391 | 28 | 25 |
Afaceri în creștere ușoară pentru Ursus și Heineken
Afacerile Ursus, parte din grupul Asahi Breweries Europe, au crescut în pandemie și au trecut de pragul de două miliarde de lei, dar profitul s-a diminuat. Producătorul de bere, care deține, printre altele, mărcile Timișoreana, Ursus, Grolsch, Peroni Nastro Azzurro, Pilsner Urquell, Ciucaș, Stejar și Azuga, a angajat aproape 60 de noi persoane în 2020.
Și afacerile Heineken sunt pe plus în 2020, față de anul anterior, compania daneză înregistrând o creștere a cifrei de afaceri de 2,3%.
Vânzările Pepsi au scăzut anul trecut, iar Quadrant, producătorul local al mărcii de suc, raportează o cifră de afaceri sub 1 milion de lei, în scădere cu 11% comparativ cu anul anterior. Și profitul a scăzut, dar numărul angajaților a crescut cu 31.
Romaqua, compania care scoate pe piață brandul Borsec, a înregistrat și ea o scădere a cifrei de afaceri, precum Carpathian Springs, producătorul Aqua Carpatica. Ambele companii și-au majorat, însă, numărul angajaților, chiar dacă profitul a fost în scădere în pandemie.
Creștere de aproape 8% pentru Maspex
Maspex, producătorul Tymbark, se numără printre puținele companii care și-au majorat afacerile. Cifra a afaceri a crescut cu 7,8%, până la 685,2 milioane de lei, profitul a crescut și el cu aproape 20 de milioane de lei, dar personalul s-a diminuat cu aproape 100, în 2020 față de anul anterior.
Afacerile Bergenbier au crescut cu doar 0,2% anul trecut, compania trecând de la pierdere la profit în pandemie, perioadă în care a angajat circa 50 de persoane. United Romanian Breweries, subsidiara grupului danez Carlsberg Breweries, care produce brandurile Tuborg și Skol, și-a diminuat afacerile cu 5% în 2020.
Soufflet Malt Romania, producătorul român de malț, parte din grupul francez Soufflet, ocupă locul zece în clasament, după ce afacerile sale au crescut cu 2% în perioada de criză sanitară din 2020, iar profitul s-a majorat semnificativ, cu circa 10 milioane de lei.
Piața locală de bere rămâne și în anul 2020 controlată de aceeași trei investitori străini: Ursus, Heineken și Bergenbier. Anul acesta este prognozată să atingă un nou record, de 4,6 miliarde de lei, în contextul în care românii au cheltuit cu 6,5% mai mult pe alcool, anul trecut, se arată într-o analiză realizată de KeysFin.