Lectură de 5 minute

01 Feb 2021 - Interviuri și Analize

Ceetrus prelungește chiriile procentuale pentru încă 6 luni. Scădere de 20% pe retail și schimbări strategice prin apariția Nhood România

Andra Imbrea

Abonează-te pe  

Ceetrus, dezvoltator imobiliar și cel mai mare administrator de centre comerciale din România, va percepe chirii procentuale în funcție de cifra de afaceri a chiriașilor săi în următoarele șase luni. Dezvoltatorul prelungește astfel acordul cu retailerii, stabilit încă de anul trecut, deși 2020 a adus o scădere a cifrei de afaceri a Ceetrus pe segmentul de retail. 

Cifra de afaceri a Ceetrus România pe segmentul de retail, care reprezintă chiriile percepute retailerilor ce dețin magazine în centrele administrate de Ceetrus, a scăzut în 2020 cu 22%. În medie, retailerii au avut vânzări mai mici cu 20%-25%, deși au existat și cazuri unde comercianții au avut vânzări mai mari chiar cu 10% sau magazine cărora le-a scăzut businessul cu 60%, după cum a explicat Tatian Diaconu, manager general Ceetrus, despre evoluția industriei de retail în 2020 pandemic.

Anul trecut, Ceetrus a fost primul administrator de centre comerciale ce a anunțat că nu va percepe chirii pe perioada stării de urgență, iar ulterior de la redeschiderea magazinelor și până la finalul anului a considerat o perioadă de tranziție către "noul normal" în care a perceput chirii procentuale în funcție de vânzările retailerului.

Tatian Diaconu a declarat că, în 2021, vor prelungi acordul cu chiriașii centrelor comerciale pentru încă 6 luni. Acesta a declarat că Ceetrus își va sprijinii partenerii pe perioada pandemiei, dar vor vedea ulterior după cele 6 luni ce se va întâmpla.

"Nu putem să extindem acordul chiriilor procentuale pe mai mult de 6 luni. În primul rând, din cauza valorii activelor, iar apoi poate că pentru unii comercianți, dacă piața urcă pe plus, poate că nu este bună chiria procentuală", explică Diaconu.

În ceea ce privește evoluția pentru acest an, managerul Ceetrus crede că 2021 va fi similar anului trecut și targetează cifre asemănătoare pe segmentul de retail. "Nu am motive să cred că va fi mult mai rău, nu am luat în calcul un lockdown sau o încetinire a consumului. Targetul este să fim tot acolo, la -20%", spune Tatian Diaconu.

Mall-ul din Reșița, în construcție în 2022

Unul dintre proiectele Ceetrus pe plan local, proiectul de regenerare urbană a fostei Platforme Mociur din orașul Reșița, se află în etapa de a obține PUZ pentru fazele 1 și 2, care presupun construcția unui shopping mall de 35.000 de mp și a unei zone de retail DIY de 9.000 de mp.

"Ne-am planificat ca în lunile august-septembrie să avem PUZ-ul pentru construcție, iar autorizația de construcție a mall-ului să o obținem apoi în urmatoarele 6 luni. Ceea ce înseamnă că în primăvară anului viitor vom începe construcția mall-ului din Reșița. Pentru cea de-a doua clădire, avem un operator în minte, putem merge în paralel cu dezvoltarea centrului comercial.", a explicat Tatian Diaconu.

Citeste si:
S-a deschis încă un mall în România: peste 100 de milioane de euro investiți în noul centru comercial 
S-a deschis încă un mall în România: peste 100 de milioane de euro investiți în noul centru comercial 

Managerul Ceetrus a mai declarat că mixul de chiriași pentru noul mall se va construi "mult mai ușor decât anticipau mulți" pentru că există cerere pentru spații comerciale și că suntem deja în discuții avansate cu o serie de retaileri.

NHood, companie nouă pe piața locală

De curând, președintele Ceetrus Antoine Grolin, membru al familiei Muliez și președinte-fondator al Nodi, a anunțat creare unei noi companii: Nhood, deținută de AFM (Asociația Familială Mulliez). Noua companie de servicii imobiliare acționează în numele proprietarilor de active imobiliare, cum ar fi companiile imobiliare Ceetrus (prezente în 10 țări) și Nodi (Franța), companiile și mărcile AFM (Leroy Merlin, Décathlon, Auchan etc.) și parteneri terți (din exteriorul ecosistemului AFM).

Pe plan local, Ceetrus România rămâne în continuare proprietarul tuturor activelor deținute, însă acord mandat către Nhood. "Nu există transfer către Nhood, se schimbă doar oportunitatea de dezvoltare", explică Tatian Diaconu, adăugând că Nhood poate interveni în proiectele pe care Ceetrus nu alege să le păstreze în patrimoniu pe termen lung. La conducerea Nhood România este Tatian Diaconu, care va merge în paralel și cu funcția de conducere la Ceetrus pentru o perioadă limitată de timp.

Investiții de 300 milioane de euro în următorii 5 ani

Proiectele Ceetrus în derulare pe piața locală vor continua - precum proiectul de regenerare urbană Reșița, menționat mai sus - însă apariția noii companii adaugă noi oportunități de deschidere către piață. În următorii 5 ani, bugetul de investiții este de 300 milioane de euro în România, în proiecte precum cele din Reșița, Brașov sau Satu Mare.

Printre proiectele Nhood, în execuție în 2021, se numără Cartier Coresi din Brașov, fosta platforma industrială „3 Suisses- La Maillerie” din Villeneuve d'Ascq (nordul Franței), dar și proiectul de transformare a cartierului și a Gării din Vigo, Spania.

Potențialul de dezvoltare al Nhood în următorii ani, bazat pe activele aflate sub mandat, adică Ceetrus și Auchan, este estimat la circa 4 milioane de metri pătrați în toate cele 10 țări. Compania va oferi servicii pe mai multe domenii de expertiză, precum animarea comunităților, regenerarea urbană, aspectele operaționale de property și facility management, retail, dezvoltare rezidențială si mixtă, asset management și strategie a portofoliului.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Ceetrus prelungește chiriile procentuale pentru încă 6 luni. Scădere de 20% pe retail și schimbări strategice prin apariția Nhood România