Lectură de 13 minute

13 Mai 2022 - Interviuri și Analize

Bizar Concept: de la bijuteriile făcute din pasiune în mansardă la opere de artă cu tehnici preluate de pe alte meleaguri

Roxana Vasile

Abonează-te pe  

Întreaga pasiune pentru artă a Simonei Girbou, fondatoarea Bizar Concept, un business de bijuterii contemporane, a început în vara anului 2017, cu bijuterii făcute în tihnă în propria mansardă. Simona a petrecut luni bune alături de maeștrii bijutieri locali din Bali și Thailanda, a urmat cursurile Assamblage – Școala de Bijuterie Contemporană din București și a început să stăpânească noi tehnici tradiționale de realizare a bijuteriilor, dar a urmat și cursurile unei alte școli de profil din România. Ulterior, fondatoarea a investit aproximativ 100.000 de euro în aparatura necesară în primul an. Au urmat multe alte cursuri și a petrecut luni de zile învățând de la maeștri ai tehnicilor tradiționale atât din Italia și SUA, cât și din Indonezia.

Simona Girbou a urmat Liceul de Arte Plastice ,,Nicolae Tonitza’’, iar apoi cursurile Facultății de Litere și a terminat un master în publicitate. În căutarea unei idei de afaceri, Simona s-a gândit la Bizar Concept, acesta fiind și numele pe care brandul românesc de bijuterii îl poartă în prezent.

,,Nu am mai făcut nimic în zona asta de artă de foarte mulți ani. Am lucrat prima dată în publicitate, după care am avut o afacere împreună cu soțul meu și încă aveam afacerea respectivă, intrasem într-o rutină, cumva prietenilor mei li s-a părut mereu păcat că nu fac ceva creativ. De ziua mea s-au gândit ce să îmi ia cadou și am primit de la un grup de prieteni cursuri de bijuterie în România, fiind prima școală de bijuterie. Acum s-a mai deschis încă una în București. Peste tot pe unde am fost mi-am luat timp să merg în ateliere tradiționale, să învăț tot felul de tehnici. Mi se pare că cu cât ai cât mai multe cunoștințe tehnice cu atât poți să te întorci să înveți oamenii din atelier și să înveți lucruri care să te ducă într-un altfel de estetică, că până la urmă asta este ideea'', a spus Simona Girbou pentru Retail.ro.

Bizar Concept, afacerea care a început ca o pasiune în mansardă, are în plan deschiderea unui magazin fizic și a unui hub în următorul an, își propune mărirea protofoliului de inele de logodnă și de verighete, creșterea cifrei de afaceri cu 10-15% și extinderea pe alte piețe.

Retail jobs

,,Și chiar dacă te apuci ca hobby nu ai cum s-o duci într-o zonă profesională dacă nu ai cu ce. Îți trebuie laminoare, linie de turnare și foarte multe ustensile ca să faci un produs final care să arate decent. Le-am luat pe toate în decurs de un an când ne-am dat seama că treaba asta devine cumva serioasă. Am început să am comenzi din primele zile. Nu i-am luat din profit, nici măcar din vânzări, i-am luat din banii pe care îi aveam deja și abia acum face profit, de un an jumătate, de când m-am axat pe chestia asta. Ca orice antreprenor mic mi se părea că lucrurile merg de la sine, că nu trebuie să mă gândesc la cashful, că dacă nu merge mai vin cu niște bani de acasă, dar nu este așa. În momentul în care ai business și ai angajați și o chirie de plătit și deadline-uri de livrat îți dai seama că nu merge așa'', a mai spus Simona.

„Războiul mă afectează pe partea de materii prime”

În plus, fondatoarea brandului de bijuterii vorbește într-un interviu pentru Retail.ro despre lipsa materiilor prime, dintre care lipsa aurului și a diamantelor, ca urmare a conflictului de la granițe. Războiul afectează Bizar Concept pe partea de obținere a materiilor prime. Brandul românesc de bijuterii importa mare parte din diamante din Rusia, dar acum acest canal este închis, ca urmare a conflictului cu Ucraina.

,,Erau foarte mulți furnizori care distribuiau diamante din Rusia și acum au închis acest canal și trebuie să așteptăm o reconfigurare. Își vând stocurile, dar nu vând stocurile pe care le aveau din Rusia și cumva s-a scumpit și partea asta de diamante și trebuie să așteptăm și alte loturi, dar care nu o să mai corespundă cu modelele pe care noi le aveam, trebuie să schimbăm și modelele. Am găsit furnizori din alte țări, dar Rusia era un jucător destul de mare pe piața diamantelor'', a mai spus Simona Girbou.

Citeste si:
Studiu: Peste 60% dintre români sunt interesați de reducerea consumului de apă
Studiu: Peste 60% dintre români sunt interesați de reducerea consumului de apă

Bijutierii nu au aur pe stoc

Aurul a înregistrat trei scumpiri consecutive, iar în contextul actual nu mai există pe stocuri. Fondatoarea Bizar Concept cumpără materiile prime din Germania și Italia, renunțând la colaborarea cu Anglia, ca urmare a costurilor de transport ridicate.

,,În perioada asta aproape nimeni nu are aur pe stoc, ceea ce este o mare problemă. Eu prefer să îl cumpăr, dacă nu îl reciclez eu din bijuterii vechi, prefer să îl cumpăr la lingou pentru că este important să dai ce trebuie în materie de calitate. Cu scumpirile astea nu există aur pe stoc pe nicăieri și este bine că noi ne-am cumpărat înainte de pandemie un stoc destul de mare. S-au scumpit în ultima oară cam de trei ori consecutiv. Din păcate este greu să cumperi materiile prime din România pentru că nu există furnizori și tot ce este pe partea de bijuterie, fiind o altfel de nișă, sunt destul de scumpe”, a mai spus fondatoarea brandului de bijuterii.

Scumpirile materiilor prime au afectat prețurile produselor, având în vedere că fondatoarea Bizar Concept a crescut prețurile în ultima perioadă.

,,Am crescut prețurile produselor, nu cred că o să le mai cresc. Îmi place să fie un range în care oamenii să și le permită. Îmi place să le văd pe stradă, mă bucură că oamenii se bucură și credeam că dacă o să cresc prețurile nu o să se mai vândă la fel ca înainte, dar am constatat că nu s-a întâmplat asta'', a mai explicat Simona.

Nișa Bizar Concept este formată din bijuterii de argint, care sunt și printre cele mai bine vândute. Prima colecție făcută de Bizar Concept este formată din porci zburători, în spatele cărora se află ideea "când o zbura porcul'', care înseamnă că „totul este posibil'', a explicat Simona Girbou pentru Retail.ro.

,,Nișa noastră principală este formată din bijuterii de argint, pe astea le vindem cel mai bine și pe astea le facem și personalizat și, având în vedere materialul, nu pot avea prețuri prea scumpe. Nu am făcut o colecție pe care să o am pe stoc în ce privește produsele din aur. Le lucrăm efectiv la comandă și custom-made verighetele, inelele de logodnă. La noi este ceva nou. Publicul începe să se obișnuiască cu asta, cu o nouă estetică, sunt bijuterii mai altfel'', a mai explicat fondatoarea brandului.

Bizar Concept vinde produsele prin intermediul site-ului, iar piețele externe pe care ajung produsele brandului românesc sunt Olanda, Suedia și Noua Zeelandă. În 2019, Simona și-a deschis propriul atelier pe straga Volga numărul 3 din București. Bijuteriile contemporane sunt expuse și în câteva galerii cu care fondatoarea Bizar Concept colaborează. Bijuteriile și produsele Bizar Concept se găsesc fie în showroom, fie la galeria Galateca. În plus, Bizar Concept colaborează și cu parteneri precum Band of Creators, Ecletic Artisans, OverJewels și Buline. Principalul canal de vânzare al Bizar Concept este site-ul.

,,Încerc să nu mai particip la târguri, mie mi-au adus clienți în primii ani, după care am văzut o stagnare, mai ales fiind pandemie, oamenii preferă online-ul. Eu le ofer și garanția legală de returnare în 14 zile, dar chiar dacă își fac lucruri pe comandă la mine au garanția că este ok să nu îți placă, dar acest lucru nu îi împiedică să comande online'', a mai spus fondatoarea brandului.

În plus, bijuteriile se găsesc expuse pe trei platforme în străinătate, iar în România este o singură platformă unde pot fi comercializate bijuterii. Bijuteriile în stil contemporan Bizar Concept vor mai fi expuse la Molecule F, dar fondatoarea este în discuții și cu Fashion Days.

Bizar Concept vrea să își deschidă un magazin fizic și un hub

Bizar Concept își propune să își deschidă un magazin fizic în București în următorul an și să realizeze și o zonă de hub. Investiția în noul magazin s-ar ridica la aproximativ 50.000 de euro și va avea un total de 6 angajați. În plus, Bizar Concept apelează și la un consultant de business și are în plan extinderea afacerii pe alte piețe. Bizar Concept și-a propus să se axeze și mai mult pe partea de online, începând chiar colaborarea cu o agenție de marketing.

,,Deja caut spațiu, mă interesează să fac și o zonă de hub. Pe mine mă preocupă foarte mult comunitatea de designeri pentru care aproape nimeni nu face nimic în România. Mă uit la ce se întâmplă în alte țări, acolo sunt organizați și au asociații și organizații care chiar fac lucruri pentru ei. Aș vrea să ofer chestia de comunitate, un hub care să ofere și un magazin, asta ne ajută și pe noi să creștem. Pe partea de bijuterie designerii nu au vizibilitate, nu au nimic. Mă interesează foarte mult piețele din afară. Vând mai bine de pe alte platforme și prefer să îmi negociez cumva comisioanele cât să fie același preț și pe site-ul meu și pe platformele din afară '', a mai spus Simona.

Vânzările Bizar Concept au scăzut în timpul pandemiei, dar afacerea a putut evolua mai mult pe partea de online. Fondatoarea a investit mai mult în partea de marketing online, în refacerea site-ului și optimizarea lui.

,,Am investit mai mult în partea asta, mi-am refăcut site-ul, l-am lăsat să fie optimizat, am contactat mai multe galerii, am avut timp să îmi fac stocuri, am legat alt gen de parteneriate'', a mai spus antreprenoarea.

Cât durează realizarea unei bijuterii

Bizar Concept apelează la două procedee pentru realizarea de bijuterii. Bijuteriile lucrate integral manual durează în medie 4-5 zile pentru fiecare bijuterie, iar termenul de retur este de 14 zile.

,,Prima constă în imprimarea 3 D, după care se face o matriță după obiectul respectiv, se injectează ceara și se toarnă în locul în care a fost, se toarnă într-un ipsos și se toarnă metalul. Ai nevoie și de finisare. Turnarea este un procedeu care durează două zile, pentru că piesele trebuie să stea în cuptor 8 ore la 700 de grade și apoi este multiplicabil, adică poți face 100 de bucăți de genul acesta. A doua presupune să ne tragem totul singuri, să cumpărăm metalul, îl aliem doar cu materialele care nu conțin nichel și plumb. Aliem metalul și îl tragem în profile, adică tablă, sârmă, ștraifuri pătrate după care fie se abutizează cu diverse utilaje și se îmbină cu ajutorul unei suduri'', a mai explicat fondatoarea brandului de bijuterii contemporane.

Prețul de la care pornește un inel este de 250 de lei și merge până la 1.500 sau 2.000 de lei sau chiar 6.000 și 7.000 de lei. Bijuteriile sunt făcute după o anumită rețetă, time-sheeturi, iar întregul proces este contorizat. Bizar Concept are în total trei angajați.

,,Știm exact cât s-a lucrat la piesa respectivă și ce s-a pus în ea. Avem o trasabilitate a fiecărei piese. Am mai angajat pe cinvea, lucrez cu instituitor, adică este nevoie de mai mulți oameni pe lanțul de producție, nu le pot face singură'', a mai explicat Simona.

O colecție dedicată mireselor

Bijuteriile contemporane sunt făcute conform unor trenduri. Pentru 2022, brandul de bijuterii își propune să își mărească portofoliul de inele de logodnă și de verighete și, în plus, lucrează la lansarea unei colecții bridal și wedding. În 2022, Bizar Concept și-a propus să se listeze la mai multe galerii și să crească site-ul, așteptându-se la o creștere a cifrei de afaceri de 10-15%.

,,Îmi place să mă uit la trenduri, nu urmăresc neapărat tredurile, dar îmi place să le știu, să văd dacă mi se potrivește ceva din ele, dacă pot să adaptez ceva, oricum trendurile pentru 2022 se fac în 2020. La fel este și la haine, țesăturile se fac cu câțiva ani înainte. Și noi încercăm să ne facem materialele din timp. Îmi place să mă inspir din natură, folosesc foarte mult matrițe după obiecte pe care le găsesc în natură, spre exemplu coji de copac sau tot felul de texturi pe care îmi place să le transpun în bijuterie. Lucrez momentan pe partea de bridal și de wedding, o să mărim portofoliul de inele de logodnă și de verighete. Avem mult mai multe cereri decât înainte. În 2021 abia am reușit să atingem cifra de afaceri din 2019'', a mai spus Bizar Concept.

Persoanele care cumpără de la Bizar Concept sunt persoane cu veniturii medii spre mari, de peste 35 de ani, femei, care sunt preocupate de zona de affordable luxury, de călătorii și de design interior, iar comenzile sunt făcute acum în mare parte de femei. Bizar Concept realizează și workshop-uri aproximativ săptămânal în atelier.

,,Eu nu am început ca o afacere, sunt pasionată de ceea ce fac, o fac cu plăcere, cu pasiune, îmi place comunitatea asta, vreau să fac ceva pentru ea. Am făcut și un grup pe Facebook și încerc să țin partea asta organziată și vreau să ne oferim unii altora informații de valoare. A fost greu la început pentru că oamenii sunt reticenți să împartă lucruri între ei, mai ales văzându-i pe cei de lângă ca pe o concurență. Nu mi se pare că este o competiție, dar cred că zilnic suntem asaltați cu tot felul de oferte și tot felul de lucruri'', a mai spus antreprenoarea.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Bizar Concept: de la bijuteriile făcute din pasiune în mansardă la opere de artă cu tehnici preluate de pe alte meleaguri