Lectură de 7 minute

13 Mar 2024 - Interviuri și Analize

Alina Donici (Artesana), antreprenoarea care a dat diplomația pe lactate artizanale: Numai oamenii întregi la cap ar trebui să facă parte din industria alimentară

Mădălina Dinu

Abonează-te pe  

Alina Donici, cofondatoarea brandului Artesana, este de părere că în industria alimentară ar trebui să intre doar oamenii cu o minte sănătoasă și cu o etică puternică. Într-un interviu realizat de retail.ro, antreprenoarea a povestit totul despre etapele și provocările prin care a trecut afacerea lor și ce înseamnă să fii femeie într-o lume de business predominată de bărbați. 

Sursa foto: Artesana

Viața soților Donici s-a schimbat în ziua în care un prieten de familie le-a adus în dar o brânză maturată artizanală din regiunea Catalonia, Spania, ceea ce le-a trezit curiozitatea, dar și dorința de a fabrica un produs similar și în România. În ciuda faptului că Alina Donici avea alte planuri și aspirații la acel moment, a abandonat visul de a avea o carieră în diplomație pentru visul de a crea lactate artizanale.

Una dintre dilemele care persistă și astăzi la mine este ce sunt mai întâi: antreprenor sau mamă? Am încercat ceva vreme să-mi răspund la această întrebare și cred că prima dată sunt mamă, pentru că și pe Artesana o privesc tot ca pe un copil al meu.

Alina Donici, cofondator Artesana

Astăzi, preparatul care a declanșat startul poveștii Artesana este imprimat la loc de onoare, pe unul dintre pereții noii unități de producție (vezi foto), unde cofondatorii brandului au investit circa șapte milioane de euro.

Sursa foto: Artesana

Cu toate acestea, povestea de succes care pare a fi azi brandul, nu a fost un drum presărat cu petale de trandafiri. Începând cu 2008, când au pus bazele afacerii, au trecut printr-o insolvență, și-au pierdut apartamentul, au ieșit din insolvență, au mărit producția și au reinvestit într-o nouă unitate de producție în ultimii ani.

Citeste si:
Analiză MerchantPro| Piața de eCommerce crește lent, dar sigur: cele mai active domenii din primul trimestru
Analiză MerchantPro| Piața de eCommerce crește lent, dar sigur: cele mai active domenii din primul trimestru

Mai mult, în timp au renunțat la produsele mai puțin căutate, printre care și brânza de capră cu mucegai de la care le venise ideea întregii afaceri cu ani în urmă. Și-au extins gama de produse realizate din lapte de vacă, mai ales că laptele de capră era foarte greu de găsit iarna, ceea ce nu au luat în calcul atunci când au dat startul afacerii.

„Cred că principala regulă într-o industrie alimentară este igiena. Și mai cred cu certitudine că numai niște oameni care sunt întregi la cap ar trebui să facă parte din industria alimentară. Pentru că responsabilitatea față de textile, confecții metalice și alte industrii este total diferită, sunt la poli opuși. Cu produsele alimentare nu te poți juca, ai responsabilitate imensă pentru ceea oferi clienților tăi să mănânce. Mai ales când vine vorba de copii, care sunt marii consumatori ai lactatelor”, a declarat Alina Donici, pentru retail.ro.

De la insolvență la o nouă unitate de producție ultramodernă

În 2013, însă, lucrurile s-au concretizat pentru soții Donici, când Auchan a devenit primul retailer care le-a listat produsele la raft. Astfel, vânzările au crescut din ce în ce mai mult, la fel și producția fabricii. În 2017, soții Donici au făcut o nouă investiție mare, de jumătate de milion de euro, pentru o nouă linie de ambalare automată.

În timp, capacitatea de producție și eficiența fabricii au crescut, iar în 2018, fabrica din Tecuci a început să proceseze lapte organic. Acesta este livrat de crescătorii de animale hrănite doar cu furaje sau nutrețuri naturale sau care pasc pe pășuni curate, necultivate, cu sol curat, fără chimicale.

Laptele de la vacile care se îmbolnăvesc nu mai este trimis la fabrică, cât timp acestea sunt tratate. Iar fiecare lot primit este testat minuțios pentru orice urmă de antibiotice. În prezent, în multe lanțuri de magazine din România, pe rafturi, se găsesc lapte, iaurt, chefir și sana Bio.

Niciodată nu m-am gândit la eșec și nici astăzi nu mă gândesc la eșec în sensul acela obiectiv. Suntem niște oameni care au fost de nenumărate ori la un pas să pierdem tot, pentru că produsul nostru minunat în care noi credeam nu a apărut la raft atât de repede cum ne imaginam noi. Și atunci, ratele la bănci curgeau, furnizorii trebuiau plătiți și am intrat într-o perioadă destul de urâtă pe parcursul business-ului care s-a numit insolvență, dar și pe aceea am privit-o ca pe o provocare. Am reușit să trecem peste perioada insolvenței, în mod clar ne-am învățat lecțiile, și au fost foarte multe de învățat, dar am crescut și ca business și ca oameni”, a povestit antreprenoarea.

Mai mult, cea de-a doua fabrică din Tecuci, finalizată în 2023, unde compania a înglobat ultimele tehnologii din domeniu, a fost construită lângă vechea fabrică. Investiția a depășit 6 milioane de euro, iar capacitatea de producție este de aproximativ 40 de tone de lapte pe zi.

De asemenea, cofondatorii se pregătesc și pentru inaugurarea primului concept store a ceea ce va fi prima băcănie Artesana. Magazinul va fi deschis în Capitală pe parcursul acestui an, iar producătorul a afirmat că nu exclude ideea de a adăuga și produsele altor artizani locali. Mai mult, intenționează să deschidă unități și în alte orașe din România.

„Anul acesta ne dorim să creștem cu 70% la nivel de volum. Avem planuri ambițioase, întrucât ne dorim să depășim cifra de 13 milioane de euro. Sperăm să ne și iasă, atât pe partea de extindere a portofoliului de clienții, cât și cu cei existenți, dar și pe partea de export. De anul trecut am început să exportăm în țări precum Belgia și Marea Britanie, iar din 2024 exportăm și în Spania. În prezent ne aflăm în discuții cu noi clienți”, a mai spus antreprenoarea.

Ce înseamnă lactate Bio

Producătoarea a explicat ce înseamnă, de fapt, ca un produs să fie bio, dar și cât de riguros sunt verificate produsele certificate Bio. În fiecare an, Comisia Europeană, împreună cu o comisie de experți, verifică în toate țările europene, inclusiv în România, produsele bio. Acestea sunt ridicate de pe piață aleatoriu și supuse unor serii de analize în laborator pentru a vedea dacă respectă toate criteriile și dacă sunt într-adevăr bio, apoi se întocmește un raport.

„E o asumare uriașă și o să spun din perspectiva mea, ca procesator. Pentru a livra aceste produse bio înseamnă că animalele sunt hrănite cu cereale bio, furnizorul meu de lapte este autorizat bio, cât și eu ca fabrică am un certificat și am o autorizare care este supravegheată pe partea de flux bio. Eu nu am voie să intersectez lactatele din materie primă bio cu lactatele din materie primă convențională. Așadar, diferența dintre bio și convențional este că furnizorii de lapte, în special materia primă este bio-ecologică, cerealele provin din agricultura ecologică, terenurile fiind analizate pentru a se vedea încărcătura de pesticide din sol”, a afirmat Donici.

De asemenea există și o perioadă de conversie de 3 până la 5 ani în care terenurile sunt protejate de produse chimice. Abia după acest interval de timp terenul devine bio, iar pe el se plantează cerealele cu care sunt hrănite animalele.

Artesana este un producător de lactate artizanale și de lactate integrale și neomogenizate, cu sediul în orașul Tecuci, județul Galați. Fondatorii companiei, Alina și Daniel Donici, au deschis prima fabrică de producție în luna august 2012 cu o investiție inițială de aproximativ 750.000 euro folosiți pentru cumpărarea terenului, a echipamentelor și pentru reconstruirea și amenajarea clădirii existente. În decembrie 2020, ROCA Investments, a intrat în acționariatul Artesana prin achiziția unui pachet de 20% de acțiuni. Produsele Artesana se găsesc în peste 1.000 de magazine din toată țara, în majoritatea rețelelor de retail modern, dar și în rețele locale sau băcănii specializate.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Alina Donici (Artesana), antreprenoarea care a dat diplomația pe lactate artizanale: Numai oamenii întregi la cap ar trebui să facă parte din industria alimentară