Lectură de 5 minute

17 Feb 2023 - Interviuri și Analize

Adrian Cocan, Lăptăria cu Caimac: În 2023, vom avea un lapte materie primă scump și în cantități insuficiente

Cristina Marin

Abonează-te pe  

De patru ani pe piață, Lăptăria cu Caimac a devenit unul dintre cele mai recunoscute branduri naționale de lactate. În ciuda unui an plin de provocări, brandul a reușit să fie prezent în aproximativ 2.800 de magazine, inclusiv cu produse noi precum gama de unturi, brânza cu smântână și ayranul. ”Sunt ușoare semne că s-ar domoli inflația, dar să nu uităm că vacile se vor hrăni până prin septembrie 2023 cu furaje produse la costuri din 2022, deci vom avea un lapte materie primă scump și în cantități insuficiente”, a declarat Adrian Cocan, directorul general al Agroserv Măriuța, deținătoarea brandului Lăptăria cu Caimac. 

Sursa foto: Lăptăria cu Caimac/ Adrian Cocan

”Sperăm, în primul rând, la un an fără secetă, și apoi la un context cât mai aproape de normalitate. Sunt ușoare semne că s-ar domoli inflația, dar să nu uităm că vacile se vor hrăni până prin septembrie 2023 cu furaje produse la costuri din 2022, deci vom avea un lapte materie primă scump și în cantități insuficiente. Așa că va fi important să nu irosim nimic. Pentru Lăptărie este important ca în 2023 să vedem că statul susține dezvoltarea economică și că sunt încurajate investițiile”, a explicat Cocan, pentru Retail.ro.

În plus, antreprenorul român acuză lipsa de predictibilitate din piață, cauzată de crizele succesive și precizează că acestea au fost motivele pentru care Lăptăria cu Caimac a trebuit să amâne proiectul stației de spălare a sticlelor.

”Este un proiect la care nu renunțăm, dar care va fi implementat cu întârziere față de estimările inițiale. Pe lângă avizele pe care le-am așteptat, contextul războiului și al crizei energetice a dus și el la o restructurare a proiectului. Planul de afaceri cu care am pornit spre aprobare pleca de la alte premise ale costurilor și mai ales ale disponibilității energiei - gaz și curent electric, iar propunerea noastră inițială nu mai este acum la fel de fezabilă. Simțim nevoia unei stații de biogaz, iar acum suntem în stadiul în care judecăm cele două proiecte împreună”, a completat Cocan.

Produse noi Lăptăria cu Caimac și în 2023

În ciuda incertitudinilor care încă persistă la nivel național, Lăptăria cu Caimac vrea să lanseze noi produse și să extindă gama disponibilă în magazine.

”Sperăm ca următoarea perioadă să ne ofere un context favorabil pentru a reuși să dezvoltăm în continuare soluția de spălare a sticlelor și stația de biogaz. Nu în ultimul rând, o să ne uităm la o ajustare a gamei actuale, la reformularea unor produse și eliminarea celor cu volume mici în contextul creșterilor de prețuri pe piața europeană (sticle, capace, etc)”, a mai spus Cocan.

Scumpiri ale produselor Lăptăria cu Caimac în 2023

Laptele rămâne cel mai consumat produs din gama celor de la Lăptăria cu Caimac, ”probabil pentru că e așa cum îl dă vaca”, după cum spune Cocan.

Pe lângă lapte, gama de unturi este foarte bine primită de consumatori, ca de exemplu untul cu ceapă și mărar sau cel cu busuioc și turmeric. Un alt produs foarte bine primit a fost brânza cu smântână, lansat în august 2022.

Citeste si:
Fornetti s-a alăturat Munch, aplicația care a salvat aproape 380 de kilograme de mâncare în prima lună de la lansare
Fornetti s-a alăturat Munch, aplicația care a salvat aproape 380 de kilograme de mâncare în prima lună de la lansare

Cât despre scumpirea produselor menționate mai sus, Cocan precizează că vor mai exista creșteri de preț și în 2023.

”Anul acesta am implementat creșteri de preț și probabil că vor mai exista scumpiri și în 2023, însă încercăm, pe cât posibil, să încetinim efectul inflației. Este, însă, o presiune pe care nu o putem duce pe termen lung. Depindem foarte mult de prețurile pe care și noi le primim de la furnizori, de modificările legislative, etc”, a explicat acesta.

Taxe suplimentare la furnizori

Mai mult decât atât, Cocan a menționat că a resimțit pe deplin efectele inflației, pornind de la prețul energiei, care a determinat anumiți furnizori să aplice taxe suplimentare contractului încheiat.

”Avem furnizori care adaugă pe factură o taxă de energie suplimentară față de prețul negociat inițial. Iar în contextul de față, scumpirile au venit în valuri și continuă să vină: avem furnizori care sunt deja la a patra, a cincea mărire de preț, de la începutul anului 2022, iar alții care, în ciuda prețului crescut, au probleme cu disponibilitatea stocului. Avem semne deja că piața europeană a sticlei va suferi modificări”, a mai spus acesta.

Nu în ultimul rând, Adrian Cocan este de părere că piața lactatelor din România va continua să se polarizeze, mass market va deveni economy sau premium. Cu această ocazie, antreprenorul ne sfătuiește să acordăm atenție etichetei produselor, pentru a ști exact ce consumăm.

”Piața de la noi oferă multe oportunități pentru că încă lipsesc multe produse și este loc de inovat pe multe paliere (rețetă, ambalaj, etc), dar și multe provocări pentru că sunt puțini furnizori de produse/servicii conexe industriei noastre (ambalaje, echipamente, ingrediente)”, a conchis acesta.

Agroserv Măriuța a fost înființată în anul 1994 și până în 2018 a avut exclusiv activități agricole, cultură mare (grâu, orz, rapiță, triticale, porumb, lucernă și altele, pe o suprafață de 3.000 ha) și fermă de vaci de lapte (cu peste 2.700 animale). Începând cu anul 2018 a pus în funcțiune o fabrică modernă de lactate și a lansat brandul Lăptăria cu Caimac, un brand care a înregistrat o creștere rapidă în preferințele consumatorilor datorită produselor de înaltă calitate. Lăptăria cu Caimac are propria fermă. Fabrica de procesare, în care s-au investit peste 5 milioane euro, are o capacitate tehnică de aproximativ 75 tone de lapte pe zi.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Adrian Cocan, Lăptăria cu Caimac: În 2023, vom avea un lapte materie primă scump și în cantități insuficiente