Lectură de 4 minute

30 Jun 2020 - Interviuri și Analize

Adrian Ciucur, CEO Grup Floria: Am redus deja structura de angajați cu 20 persoane. Planul de dezvoltare a fost anulat. Criza a dat înapoi piața cu câțiva ani

Anca Olteanu

Industria floristică din România a fost grav afectată de pandemia de Coronavirus. După scăderi înregistrate atât în sectorul de distribuție către hypermarketuri, cât și în retail, Grupul Floria se așteaptă la doi ani fără profit, a declarat, în cadrul unui interviu, Adrian Ciucur, CEO-ul Grupului Floria.

Cum v-a afectat până acum pandemia de Coronavirus? Cum au evoluat vânzările online și cele offline?

Adrian Ciucur: Se vorbește puțin despre cât de afectată a fost industria floristică de criza pandemică. Dar realitatea este că piața a fost efectiv zguduită. Pe noi ne-a prins în plină dezvoltare, cu multe investiții începute, cu multe zone de business în faza de explorare și construcție, astfel că am resimțit profund efectele negative.

Iar florile și plantele nu sunt produse de strictă necesitate, prin urmare au fost tăiate rapid de pe listele de cumpărături.

Pe zona de import am scăzut cu 80%, pe partea de distribuție către lanțurile de hypermarketuri scăderea este de cca. 70%, iar pe retail, de cca. 60%.

Citeste si:
Cum reinventezi comerțul prin transformare digitală? Participă la crossover-ul anului în materie de evenimente de business - Future Banking meets retailArena – și află!

În prezent reorganizăm, optimizăm unde se poate și căutăm soluții pentru supraviețuirea cât mai multor divizii din grup.

Ați închis din florării în perioada de stare de urgență sau în starea de alertă? Câte florării aveți deschise acum?

Adrian Ciucur: Rețeaua noastră de florării cuprinde 7 destinații, dintre care 4 au fost închise prin ordonanțe, cele din centrele comerciale tip mall și respectiv din terminalul Sosiri al Aeroportului Henri Coandă, iar o florărie a fost închisă din cauza fluxului extrem de redus de clienți, respectiv cea din Ploiești.

Au funcționat în perioada aceasta doar cele două spații stradale din București –Câmpineanu și Dorobanți, însă și acestea au avut nevoie de susținere, vânzările efective în locație fiind foarte mici. Le-am menținut deschise pentru a fi un suport pentru comenzile de buchete de flori online, mai ales că multe florării partenere de livrare au fost și ele afectate.

Citeste si:
Mega Image continuă extinderea pe piața din Oradea și deschide cel de-al doilea magazin, în Piața Ioșia

Câți angajați aveți în prezent? Ați recurs la reduceri de salarii?

Adrian Ciucur: Am redus deja structura de angajați cu 20 de persoane. O parte sunt în șomaj tehnic (personalul din florăriile închise). Însă pentru o parte am reziliat contractele, anticipând o revenire lentă către structura pe care funcționam înainte, care era oricum una de creștere.

Aveam practic o echipă pregătită pentru expansiune și avânt de dezvoltare. Cel puțin pentru 2020 si 2021, nu cred că va fi vorba de așa ceva, deci am redus structura în acord cu previziunile.

Ce estimări financiare aveți pentru anul 2020 în materie de cifră de afaceri și profit pentru Floria, online și offline?

Adrian Ciucur: Nu se pune problema de profit anul acesta sau anul viitor. În ceea ce privește cifra de afaceri, luăm în considerare o corecție de minim 60% față de anul trecut. Asta pentru că mai întâi trebuie să vedem semnale de revenire a cererii pe segmentele pe care noi le acoperim, ceea ce nu se întâmplă încă. Evenimentele sunt la minim istoric, abonamentele pentru birouri la fel, cererea de flori pentru acasă s-a redus pentru că oamenii trăiesc cu incertitudinea și evită cheltuielile neesențiale.

Plus că este sezon de vară, în care oricum se vedea o reducere a interesului pentru achiziția de plante și flori. Iar pentru ultimul trimestru din an, deja nu mai facem previziuni și calcule. Până nu știm că virusul este sub control, nu putem spera la creșteri pe final de an în segmentul nostru.

Cum v-a afectat criza sanitară planul de dezvoltare al afacerii?

Adrian Ciucur: Planul de dezvoltare a fost pur și simplu anulat. Acum ne focalizăm pe reorganizare. Avem un singur obiectiv, iar acela este să depășim cât mai bine situația actuală.

Ce schimbări ați remarcat în ultima lună în ceea ce privește comportamentul clienților?

Adrian Ciucur: Nu am remarcat schimbări într-un sens pozitiv. De fapt, realist nici nu ne așteptam la o exuberanță în consumul de flori. Încă de la debutul crizei, publicul este rezervat și în continuare face achiziții mai mult de nevoie, în sensul că oferă buchetele sau le comandă cu livrare către o altă persoană.

După părerea mea, criza a dat înapoi piața cu câțiva ani și a anulat trendurile care începuseră să se contureze în anii de creștere economică și pe care noi să construiam. Ma refer în principal la achiziția de flori pentru acasă sau cumpărare de flori în hypermarket.

Ce așteptări aveți din partea clienților până la finalul anului?

Adrian Ciucur: Ne așteptăm la o revenire lentă și la clienți precauți. Șocul psihologic a fost foarte mare pentru toată lumea și probabil întregul comportament de consum va fi subordonat multă vreme unei reacții de conservare, de supraviețuire.

Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Adrian Ciucur, CEO Grup Floria: Am redus deja structura de angajați cu 20 persoane. Planul de dezvoltare a fost anulat. Criza a dat înapoi piața cu câțiva ani