Lectură de 9 minute

15 Dec 2021 - Interviuri și Analize

Adrian Câzu: Continuăm cu extinderea rețelei atât cu brandul Enzo Bertini în locații premium, cât și cu Benvenuti. Este posibilă o ușoară creștere de prețuri anul viitor

Roxana Vasile

Abonează-te pe  

Rețeaua de magazine Enzo Bertini are în plan deschiderea de noi unități începând cu anul viitor, în orașe mari cu locații premium din țară, dar și modernizarea unor spații Benvenuti mai vechi și își propune să revină pe o ușoară creștere. Deși prețurile pentru încălțămintea din piele și pentru alte materii prime se majorează, retailerul va păstra costurile produselor, dar vor exista posibile creșteri anul viitor. 

Rețeaua de magazine Benvenuti a apărut în 2004 și a fost înființată de Dan Pavel. Conceptul Enzo Bertini, parte din firma Benvenuti, este deținut de patru acționari români: Dan Pavel, Adrian Certezeanu, Gabriel Tepelea și Adrian Câzu.

Începând cu 2008, Benvenuti a vrut să vină cu noi magazine multi-brand high-class în care vizează clienții care au venituri peste medii. Primul magazin Enzo Bertini a fost deschis în Băneasa în 2008, retailerul de încălțăminte și accesorii ajungând acum la o rețea de șase magazine în România. Ulterior, retailerul a mai deschis magazine în Promenada în București, apoi în Vivo Cluj, unul în Lotus Oradea, iar anul trecut a fost deschis un magazin în Coresi Brașov. Anul acesta a fost deschis al treilea magazin Enzo Bertini din București, în Sun Plaza.

,,În magazinele Enzo Bertini sunt doar branduri cunoscute la nivel internațional: Karl Lagerfeld, Valentino, Premiata, Gant și primul magazin deschis a fost în Băneasa în 2008. Este un concept high-class prin care ne adresăm clienților cu venituri peste medii. În principiu, targetăm și alte locații, dar trebuie să fie locații premium, în mall-uri foarte bune, doar în orașele mari ca Timișoara, Iași, Cluj se prestează acest concept Enzo Bertini'', spune Adrian Câzu, fondatorul celor două rețele de magazine.

,,Prețurile au crescut de la furnizori''

Retailerul de încălțăminte premium și-a păstrat prețurile la produse în această perioadă, deși costurile pentru materii prime au crescut de la furnizori. Adrian Câzu ia în considerare ușoare creșteri de prețuri începând cu anul viitor, având în vedere scumpirea materiilor prime și a produselor pe care le cumpără de la furnizorii străini.

,,Prețurile au crescut de la furnizorii noștri, care la rândul lor au avut creșteri de prețuri datorită creșterilor de materiale. A crescut prețul la piele, prețul la transport, la energie electrică, toate acestea se regăsesc în prețul finalul al produsului pe care îl cumpărăm noi.

Pe sezonul de toamnă-iarnă noi am încercat să păstrăm prețul, deci deocamdată noi nu le-am crescut, dar este greu de spus ce se va întâmpla la primăvară, noi nu putem estima, probabil că vor fi ușoare creșteri. La orice sunt scumpiri, inclusiv la mobilierul care s-a făcut în acest magazin. La magazinul din Coresi Brașov a fost o creștere de preț la mobilier de aproximativ 20%, din cauza costurilor mai mari la materie primă, la energie electrică și la salarii”, spune Adrian Câzu.

Comerțul online nu poate compensa vânzarea din magazine

Comerțul online a crescut pentru retailerul de încălțăminte și accesorii premium, dar au existat pierderi semnificative, ca urmare a limitării accesului în mall. În timp ce autoritățile altor state din UE au reglementat sectorul fashion prin măsuri compensatorii pentru retaileri, statul român nu a acordat niciun ajutor acestei industrii, spune Adrian Câzu.

Citeste si:
S-a deschis încă un mall în România: peste 100 de milioane de euro investiți în noul centru comercial 
S-a deschis încă un mall în România: peste 100 de milioane de euro investiți în noul centru comercial 

,,Comerțul online a crescut, dar nu poate compensa vânzările de la 52 de magazine. Mai este un alt aspect, toate măsurile acestea care limitează accesul în mall duc la niște pierderi. Autoritățile au luat niște măsuri, cum au fost și cele de anul trecut, în lockdown, când practic au decis să închidă comerțul, dar au uitat să îl reglementeze și au generat niște pierderi.

În toate țările din Uniunea Europeană autoritățile au compensat sau au dat niște măsuri compensatorii pentru cei care au avut pierderi și nu ne referim aici doar la șomajul tehnic. Și în Austria și în Germania autoritățile au compensat retailerii cu o parte, cum a fost la HoReCa. Inclusiv deprecierea mărfii s-a plătit în Austria și în Germania. În România nu s-a dat nici o măsură compensatorie'', explică fondatorul rețelelor de magazine.

Retailerul de încălțăminte a închis mai multe magazine neperformante din țară, chiar și înainte de pandemie, unii angajați intrând în șomaj tehnic, în timp ce alții și-au găsit alt loc de muncă.

Retailerul român Benvenuti anunța în cadrul conferinței retailArena din 2020 că vor urma tăieri și închideri de magazine după ce în 2020 a concediat 90 de persoane și a închis un magazin la Roman.

„Suntem obligați să ne restrângem activitatea, aceasta este realitatea. Industria de fashion e aproape de colaps, o să vedeți la anul închideri de magazine sau de rețele la nivel național", a declarat Adrian Câzu în cadrul retailArena 2020.

,,Este greu de zis ce pot face autoritățile, pentru că vedem că se schimbă tot timpul. Astăzi este o autoritate, iar mâine este alta. Este foarte greu. Nu pot eu estima ce vor face autoritățile. Ne dorim să vedem doar luminița de la capătul tunelului. Dar asta a fost pentru că noi am stat foarte bine atât financiar, dar am avut și un echilibru și în dezvoltare și în achiziții, ne-au dat această stabilitate, dar sunt alții care stau mai rău'’', mai spune Adrian Câzu.

Certificatul verde a dus la o scădere a vânzărilor în magazine

Introducerea certificatului verde a scăzut traficul în mall-uri și în magazinele stradale nealimentare direct proporțional cu rata de nevaccinare, susține Adrian Câzu.

,,E greu să comentăm noi din punct de vedere medical acest aspect. Noi nu putem comenta, este cât se poate de evident că afectează vânzările. Introducerea certificatului verde a scăzut traficul în mall-uri și în magazinele stradale nealimentare direct proporțional cu rata de nevaccinare, dar noi ne dorim să ieșim din pandemie, susținem vaccinarea și sperăm că acest coșmar pentru retail să se termine cât mai repede. Ne dorim să ieșim’’, susține Adrian Câzu, development & retail manager, odată cu deschiderea noului magazin din Sun Plaza.

În plus, anul 2020 a dus la o schimbare a comportamentului de consum al românilor. Astfel, zona de încălțăminte a scăzut foarte mult, până aproape de 0. În aceeași situație a fost și sectorul de îmbrăcăminte elegantă, fiind considerată o creștere pe zona de casual și sport.

,,Anul acesta, în momentul în care în primăvară sau în vară s-au dat drumul la evenimente a urcat segmentul elegant, după care iar s-a oprit și a scăzut până aproape de 0’’, a completat Adrian Câzu.

Însă, Enzo Bertini are doar câteva branduri cunoscute la nivel internațional, precum Premiata, DKNY, Calvin Klein, Gant, UGG, Valentino, Steve Madden, Tommy Hilfiger, Dr. Martens sau Karl Lagerfeld. În ceea ce privește o posibilă colaborare cu retaileri români, Adrian Câzu a precizat că rețeaua de magazine cuprinde doar branduri cunoscute la nivel internațional, dar care au o parte din producție în România.

,,În Enzo Bertini sunt doar branduri cunoscute la nivel internațional. Unele din ele sunt făcute în România. Noi nu știm unde sunt făcute și în ce fabrică anume le face, noi le luăm direct de la proprietarul brandului. La Benvenuti avem foarte mulți furnizori italieni, iar câțiva dintre ei au fabrici în România’’, mai spune Adrian Câzu.

Enzo Bertini a deschis un magazin în Sun Plaza

Retailerul de încălțăminte Enzo Bertini a deschis al șaselea magazin din România, în centrul comercial Sun Plaza din București. Investiția depășește 100.000 de euro, la care se adaugă și stocul de marfă de aproximativ 600.000 de euro. Magazinul are o suprafață de aproximativ 170 de metri pătrați. Magazinul Enzo Bertini Sun Plaza este deschis zilnic în intervalul orar 10:00 – 22:00.

„Decizia de a deschide acest multibrand high-class în Sun Plaza vine, în special, datorită parteneriatului foarte bun pe care îl avem cu proprietarul centrului comercial, locației ultracentrale din mall și, nu în ultimul rând, datorită tendiței pe care piața o prezintă în ceea ce privește achiziționarea de accesorii de la branduri de renume.

Benvenuti este una dintre cele mai solide companii din retailul românesc și, cu toate că ultimii doi ani au fost extrem de dificili, noi am reușit să trecem peste toate aceste greutăți și credem că anul 2022 va fi unul al relansării. Vom continua dezvoltarea rețelei noastre în mod echilibrat, așa cum am făcut-o și până acum, atât cu brandul Enzo Bertini în locații premium, cât și cu brandul Benvenuti”, menționează Adrian Câzu.

Rețeaua Benvenuti a avut o cifră de afaceri de peste 97 de milioane de lei în 2020 și un număr de peste 360 de angajați, potrivit datelor publicate de Ministerul Finanțelor.

Benvenuti cuprinde o rețea de 46 de magazine sub brandul Benvenuti și 6 magazine multibrand, Enzo Bertini, situate în București, Cluj, Oradea și Brașov. Cele 46 de magazine Benvenuti sunt localizate în Alba Iulia, Arad, Baia Mare, Bacău, Bistrița, Brăila, Brașov, București, Buzău, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Deva, Drobeta Turnu-Severin, Focșani, Galați, Iași, Oradea, Pitești, Ploiești, Râmnciu Vâlcea, Satu Mare, Târgu Jiu, Suceava, Târgu Mureș, Sfântu Gheroghe, Tulcea și Timișoara.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Adrian Câzu: Continuăm cu extinderea rețelei atât cu brandul Enzo Bertini în locații premium, cât și cu Benvenuti. Este posibilă o ușoară creștere de prețuri anul viitor