Lectură de 12 minute

27 Sep 2022 - Interviuri și Analize

Adrian Ariciu, CEO METRO: Nu există un cost pentru intrarea în franciza LaDoiPași

Otilia Caloian

Abonează-te pe  

Adrian Ariciu, CEO la METRO România, dezvăluie, într-un interviu exclusiv, acordat Retail.ro, care sunt pașii și costurile pe care trebuie să le plătească un antreprenor care vrea să-și deschidă un magazin LaDoiPași, brand aflat sub umbrela METRO. Totodată, Adrian Ariciu ne vorbește și despre planurile de viitor ale METRO în România, dar ne spune și de unde își procură marfa din rafturi și cum își stimuleză furnizorii.

  • Ce cifră de afaceri a înregistrat METRO în 2021?

În 2021, cifra de afaceri a METRO România a fost de 7,2 miliarde de lei, înregistrând o creștere de 19% față de 2020, fiind și cel mai bun rezultat de la intrarea companiei pe piață, în 1996. Această evoluție s-a datorat, în special, dezvoltării accelerate a francizei LaDoiPași, extinderii centrului logistic, care a asigurat o capacitate logistică optimă pentru a face față volumelor de marfă în creștere, precum și transformării digitale din cadrul companiei, care a contribuit la eficientizarea proceselor interne.

De altfel, aceștia sunt și pilonii de creștere pe care METRO continuă să-și concentreze eforturile: extinderea francizei LaDoiPași, digitalizarea accentuată a serviciilor noastre, dezvoltând semnificativ modelul de business de tip multichannel, dar și de atragere de new business, atât din domeniul HoReCa, cât și revânzători, precum și optimizarea constantă a serviciului de livrare.

  • Pentru anul 2022 ce previziuni aveți vis-a-vis de cifra de afaceri?

Pentru anul 2022, ne păstrăm aceeași direcție strategică și ne vom concentra eforturile pe cei trei piloni de creștere, și anume: dezvoltarea unui ecosistem de soluții digitale complete, care să asigure o operativitate și eficientizare ridicată ale afacerilor clienților profesioniști din industria HoReCa și a revânzătorilor. În paralel, vom accelera procesul de food service delivery pentru asigurarea capacității de a deservi multichannel clienții profesioniști, fără sincope în aprovizionare și calitatea produselor și, bineînțeles, al treilea pilon este extinderea francizei LaDoiPași la 2.000 de magazine până în anul 2023, menținându-ne poziția de lider al pieței magazinelor de proximitate în regim de franciză.

  • Cât la sută din produsele comercializate de METRO provin din România?

De 26 de ani, de când a pătruns pe piața locală, METRO a încurajat dezvoltarea producătorilor români. În toată această perioadă, am susținut și susținem în continuare afacerile locale.

Retail jobs

Comercializăm o gamă variată de produse proaspete, pe segmentul de legume și fructe, pe care le cumpărăm de la producători autohtoni. În prezent, colaborăm cu peste 350 de furnizori, la nivel local și național, îndeosebi în ceea ce privește produsele proaspete. Dintre furnizori, aproximativ 100 sunt producători de legume și fructe. Totodată, am ales ca produsele comercializate în magazinele din franciza LaDoiPasi să fie dezvoltate 100% cu producători locali.

În ceea ce privește ponderea produselor românești în totalul cifrei de afaceri, în acest moment, ne raportăm undeva la 60%. Cu siguranță putem crește acest procent, cumpărând cât mai multe produse românești tot timpul anului, nu doar într-o anumită perioadă a anului.

  • Ce relație aveți cu producătorii români?

Portofoliul de furnizori al METRO România este foarte diversificat și include atât producători cu acoperire națională, dar și producători locali, care furnizează marfă în magazinele aflate în proximitatea fermelor lor, ajungând să deservească un număr mare de clienți prin intermediul rețelei noastre. În ceea ce privește carnea de pasăre, această categorie este acoperită în proporție de 90% de produse provenite din România. Atât carnea de porc, cât și carnea de vită din vitrinele cu vânzare asistată provin exclusiv de la producători români.

Citeste si:
LaDoiPași a ajuns la peste 1470 de magazine în toată țara și vrea 2.000 de magazine până în 2023
LaDoiPași a ajuns la peste 1470 de magazine în toată țara și vrea 2.000 de magazine până în 2023

Scopul nostru este de a susține dezvoltarea afacerilor micilor producători și de a-i ajuta pe aceștia din urmă să își rezolve principalele probleme, precum posibilitățile reduse de promovare. Astfel, prin parteneriatul cu METRO, fermierii primesc sprijin, consultanță, soluții de colectare, monitorizare, distribuție și o piață de desfacere a producției, în magazinele rețelei noastre.

Cu siguranță se poate face mai mult pentru a susține valoarea adăugată în producția din România. În prezent, planul METRO este de a avea produse românești tot timpul anului, nu doar sezonier, și de a colabora cu diverse cooperative pentru a asigura constanță. În ultimii ani, aceste cooperative s-au dezvoltat semnificativ.

Ce planuri noi aveți în România? La câte magazine METRO și LaDoiPași intentionați să ajungeți în următorii trei ani?

În ultimii doi ani, ne-am concentrat investițiile pe trei direcții esențiale, care să răspundă cât mai bine provocărilor actuale, și anume: pe extinderea și modernizarea logistică, digitalizarea internă și lansarea de soluții digitale pentru clienții profesioniști, precum și pe dezvoltarea francizei LaDoiPași.

Una dintre investițiile companiei în 2021 a fost alocată extinderii și modernizării centrului One Roof, nucleul operațiunilor logistice, cu încă 10.000 mp, prin intermediul căruia reușim să valorificăm la maximum capacitatea logistică pusă la dispoziția clienților noștri, pe termen mediu și lung. Acesta înglobează toate operațiunile de depozitare și distribuție și are ca obiectiv atât integrarea în platformă a furnizorilor din zona de direct store delivery (DSD), cât și asigurarea unei capacități logistice optime, pentru a face față volumelor de marfă în creștere.

În ceea ce privește digitalizarea ne-am axat pe transformarea digitală a companiei, pentru a îmbunătăți și eficientiza procesele interne, precum și pe dezvoltarea unui ecosistem digital pentru industria HoReCa și a clienților profesioniști. Spre exemplu, am lansat platforma DISH, care oferă soluţii digitale pentru antreprenorii din industria ospitalităţii, scopul fiind de a asigura vizibilitate online şi de a creşte eficienţa afacerilor din sectorul HoReCa. Am continuat cu lansarea METRO APP, aplicație disponibilă atât pentru industria HoReCa, cât și pentru revânzători. Aplicația oferă posibilitatea de a avea acces oricând la contul METRO, de a vedea cataloage active sau de a folosi cardul digital pentru accesul în magazin. Totodată, îți oferă posibilitatea de a vizualiza disponibilitatea produselor, în timp real, de a salva liste de cumpărături și de a accesa facturile în format digital. De altfel, este disponibil și serviciul de comenzi online, prin intermediul căruia, în maximum 24 de ore de la plasarea comenzii, clienții primesc produsele comandate.

Legat de franciza LaDoiPași, în anul 2021 ne-am dezvoltat rapid: am ajuns la 1.698 de magazine la nivel național. Anul trecut am deschis 407 magazine în toate regiunile țării. Recordul absolut de inaugurări l-am înregistrat în 12 octombrie 2021, când am deschis 22 de magazine într-o singură zi. În 2022, am ajuns la peste 1.850 de magazine inaugurate, iar până în anul 2023 avem obiectivul de a ajunge la 2.000 de magazine, păstrându-ne poziționarea de cea mai mare rețea de magazine independente din România.

  • Câți angajati are METRO România? Care este salariul mediu? Dar cel minim? La câți angajați intenționați să ajungeți în următorii trei ani?

Atât faptele, cât și cifrele arată că ne-am atins obiectivele de business din punct de vedere cantitativ și calitativ, dacă ar fi să judecăm din perspectiva angajaților care ne-au poziționat ca Angajator de Top, atât în 2021, cât și în 2022. Realizările de până acum au fost obținute prin efortul și dorința echipei METRO de a deservi, la standarde cât mai înalte, clienții profesioniști, conform nevoilor lor, de a contribui la succesul afacerii lor. Ambiția și munca în echipă au fost unele dintre principalele motoare care au contribuit, alături de un model de business eficient, la atingerea tuturor obiectivelor noastre. Targetul meu a fost acela de a construi o echipă unită și angajată în îndeplinirea unei viziuni comune. Prin prisma pasiunii pe care o zăresc în rândul tuturor colegilor mei, pot spune că mi-am atins obiectivul. Salariul brut este doar o componentă a venitului unui angajat. Desigur, venitul este proporțional cu responsabilitățile și impactul rolului acestuia în organizație. În magazinele METRO, venitul mediu lunar brut al unui Consilier Vânzări Senior, de pildă, este de 5.300 RON. Aceste sume includ atât veniturile fixe, cât și componentele variabile (tichete de masă, bonusuri de vacanță, cupoane anuale de Paște și de Crăciun, bonus trimestrial de performanță, spor de 50% pentru 5 zile lucrate în tură de noapte, precum și alte bonusuri și sporuri, conform Contractului Colectiv de Muncă și politicilor de compensații și beneficii). Ne concentrăm pe îmbunătățirea constantă a pachetului salarial pe care îl oferim, atât ca recunoaștere a eforturilor depuse an de an pentru atingerea obiectivelor, cât și pentru a menține competitivitatea pe piața muncii. Spre exemplu, în prezent, nivelul mediu al venitului lunar brut pentru un Consilier de Vânzări Senior este cu 15% mai mare față de nivelul de anul trecut.

În România avem peste 3.800 de angajați, iar în perioada următoare, avem peste 200 de locuri de muncă disponibile în echipa METRO România.

  • Cât costă deschiderea unui magazin LaDoiPasi? Care sunt zonele țării unde sunt solicitate cele mai multe francize? Cum se obține franciza?

Nu există un cost pentru intrarea în franciza LaDoiPași. Orice antreprenor care dorește să pornească o afacere, împreună cu METRO România, trebuie să fie dispus să investească în propria sa afacere, în funcție de spațiul ce urmează să fie transformat, dar și de nevoile afacerii și comunității pe care o va deservi. Singurul cost fix constă într-o taxă lunară de 100 de euro.

În parteneriatul LaDoiPași, investiția este suportată atât de METRO, cât și de cel care pornește afacerea. Contribuția METRO are loc atât la deschidere, cât și pe tot parcursul colaborării și vizează elementele de branding, dotări cu echipamente și suport IT, materiale promoționale, campanii de promovare la nivel național, campanii de loialitate și aniversare, transfer de know-how și instrumente de lucru în retail. Suportul financiar pe care îl oferă METRO România pentru deschiderea magazinului poate ajunge până la 10.000 de euro, în funcție de tipul de magazin. În ceea ce privește investiția pe care trebuie să o facă antreprenorul, valoarea medie se situează undeva la 50.000 de euro, în funcție de nivelul de dezvoltare sau de suprafața magazinului și poate ajunge până la 100.000 de euro.

Prin afilierea la franciză, proprietarii de magazine beneficiază din start de consultanţă pe toate zonele afacerii (branding, sortiment diversificat de produse, preţuri competitive, transfer de know-how, echipamente moderne etc.) din partea METRO. La nivelul clienţilor, aceste beneficii se traduc prin posibilitatea de a accesa o gamă largă de produse, rapid, totul într-un spaţiu care împrumută elemente din comerţul modern, dar păstrează acea familiaritate din comerţul tradiţional.

Pentru a deschide o franciză LaDoiPasi, solicitantul trebuie să ia legătură cu reprezentanții METRO România – poate realiza acest lucru prin canalele de comunicare avute la dispoziție: website, call-center sau campanii online. Este important ca solicitantul să aibă un spațiu comercial (proprietate personală ori contractat în chirie) și să fie dispus să pună în practică acest concept de franciză. După care, împreună cu proprietarul afacerii, se va realiza o analiză a zonei și a afacerii în cauză, analiză în urma căreia se vor stabili detaliile operaționale. Ulterior, se trece la renovarea / remodelarea magazinului, respectiv la montarea elementelor de branding, în funcție de tipul de magazin implementat, iar echipa de deschidere, alături de angajații magazinului, se vor ocupa de amenajarea rafturilor și vitrinelor frigorifice, precum și de implementarea planurilor de mercantizare. Ulterior, magazinul poate fi inaugurat, pentru a primi consumatorii din comunitate.

În ceea ce privește maparea regională a francizei LaDoiPași, solicitările de deschidere a magazinelor sunt răspândite uniform, pe întreg teritoriul României.

  • Cât la sută din vânzările METRO sunt în HoReCa?

Dorim să ne protejăm cota de piață în domeniul HoReCa și încercăm să o creștem în continuare, în primul rând prin serviciul de livrare. Există câteva lucruri de îmbunătățit pe acest segment, din punct de vedere al flexibilității și al orientării spre client.

În ceea ce privește sectorul de traderi, într-adevăr, studiile de specialitate indicau, în urmă cu câțiva ani, peste 100.000 de puncte de desfacere în comerțul tradițional, în timp ce astăzi sunt 60.000 - 70.000. În portofolilul nostru numărăm, anual, 60.000 de clienți traderi, dintre care 40.000 cumpără lunar. Ce înseamnă acest lucru? Dacă privim către piețele mature, comerțul tradițional are în continuare o cotă de piață de aproximativ 20%. În România, cifra se situează undeva la 35% și este foarte probabil să scadă în continuare, dar comerțul tradițional va rămâne un canal de distribuție important pentru marea majoritate a producătorilor, atât locali, cât și internaționali. METRO își dorește să rămână distribuitor și partener al producătorilor locali pe acest segment, al canalului tradiţional.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Adrian Ariciu, CEO METRO: Nu există un cost pentru intrarea în franciza LaDoiPași