Lectură de 2 minute

28 Dec 2023 - Știri și Noutăți

Studiu | Categoria de clienți care fură cel mai des la casele self-scan

Redacția Retail.ro

Abonează-te pe  

Odată cu introducerea caselor self-scan în magazine, inclusiv în retail-ul din România, au apărut și noi metode de furt. Studiile internaționale arată însă un fenomen și mai interesant: tinerii și persoanele cu venituri mari sunt cei mai predispuși să păcălească aceste sisteme.

Sursa foto: shutterstock

Potrivit unui studiu citat de Business Insider, categoria socio-economică din SUA cu cea mai mare rată a furturilor la casele self-scan este cea a persoanelor cu venituri de peste 100.000 de dolari/gospodărie. 18% dintre aceștia au recunoscut că au furat cel puțin o dată la casa self-scan, în mod intenționat. Cum nu e vorba despre o nevoie, psihologii spun că ar putea fi mai degrabă o formă de revoltă împotriva unei activități percepută drept umilitoare.

Procentul este și mai mare în rândul tinerilor. Un alt studiu realizat recent de compania americană LendingTree arată că aproape 1 din 3 membri ai Generației Z (18-26 de ani) recunoaște că a furat la casa self-scan. Procentul scade la 21% în cazul generației millenial, iar valoarea medie a produselor furate este de 60 de dolari.

Nu e vorba doar de produse care nu sunt scanate, ci puse direct în pungă, ci și de produse pentru care codul trebuie introdus manual, iar cumpărătorul folosește un cod pentru un produs mai ieftin sau chiar de înlocuirea codului de bare cu unul dezlipit de pe un alt produs.

În Europa nu există (momentan) statistici de acest fel dar, conform unui studiu al Universității din Leicester, comercianții care își procesează jumătate din tranzacții prin case self-scan se pot aștepta la pierderi cu 75% mai mari decât cele din magazinele ”tradiționale”.

Românii fură mai mult din magazine față de anul trecut

În ultimul an, în România a luat amploare furtul de produse din supermarketuri. În comparație cu anul trecut, au fost sustrase cu aproximativ 50% mai multe produse. Iată și care sunt cele mai vizate categorii de produse în întreaga țară.

În perioada ianuarie-martie 2023, tentativele de furt din magazinele Carrefour s-au dublat față de 2022 și au crescut cu 90% fața de aceeași perioadă în 2021.

„Ne confruntăm zilnic cu tentative de furt, în special la nivelul produselor alimentare, băuturi alcoolice, dar și la produsele destinate casei, produse electrocasnice sau chiar jucării. La nivel de regiune, cele mai multe furturi sunt in București, unde avem și cel mai mare număr de magazine, și unde sunt vizate preponderent produsele revandabile”, au declarat reprezentanții Carrefour, la solicitarea retail.ro.

Citeste si:
Plata direct la pompă: TOKEN lansează în România prima casă de marcat self-service destinată benzinăriilor
Plata direct la pompă: TOKEN lansează în România prima casă de marcat self-service destinată benzinăriilor

Retailul este una dintre industriile cele mai expuse, iar comercianții pierd anual miliarde de euro. În acest sens, reprezentanții Carrefour spun că, față de 2021, pierderile materiale au înregistrat un trend ascendent de pâna la 78%.

Retail.ro /  Retail.ro /  Știri și Noutăți /  Studiu | Categoria de clienți care fură cel mai des la casele self-scan