Lectură de 3 minute

29 Aug 2023 - Știri și Noutăți

Raport Eurostat: 6 din 10 companii au întâmpinat dificultăți în angajarea de specialiști IT

Redacția Retail.ro

Abonează-te pe  

La nivelul Uniunii Europene, peste 6 din 10 companii au întâmpinat dificultăți în procesul de recrutare a specialiștilor IT, arată un raport Eurostat. Pentru a contracara criza de resurse umane din industria IT, companiile recurg la soluții inedite precum: externalizarea activităților, colaborarea cu diverse instituții educaționale, dezvoltarea de programe speciale pentru îmbunătățirea retenției angajaților și chiar înființarea de academii interne de IT, unde sunt primiți inclusiv tineri fără experiență care urmează să fie specializați la locul de muncă. 

Sursa foto: Pixabay

Potrivit datelor Eurostat, una din zece companii a încercat în 2021 să recruteze specialiști IT. Dintre acestea, 62.8% au întâmpinat dificultăți în ocuparea locurilor de muncă. Slovenia (78%), Cehia (77%) și Germania (76.6%) sunt țările membre UE în care companiile au întâmpinat cele mai mari dificultăți în angajarea de specialiști IT. La polul opus, cele mai mici dificultăți au fost întâmpinate de companiile din Spania (32.8%), Bulgaria (46%) și Polonia (46.5%).

De ce piața din România nu este afectată de valul de concedieri din SUA?

Giganții tech de peste ocean, printre care Oracle, Meta, Google sau Amazon au anunțat încă din primele luni ale anului disponibilizări în masă. Ar exista mai multe motive pentru care acest val de concedieri nu afectează, momentan, o piață emergentă precum România, printre acestea numărându-se costurile mai mici cu forța de muncă calificată, precum și infrastructura adecvată.


Cum contracarează companiile de IT din România deficitul de programatori?

Într-o industrie cu o piață a muncii atât de competitivă, companiile se văd nevoite să recurgă la tactici inedite pentru a-și asigura forța de muncă necesară pentru a scala businessul. Printre măsurile practicate se numără externalizarea activităților, colaborarea cu diverse
instituții educaționale, dezvoltarea de programe speciale pentru îmbunătățirea retenției angajaților și chiar înființarea de academii interne de IT.

Ediția pilot a Academiei de IT

Ediția pilot a Academiei de IT a htss a fost dezvoltată în 2014. Șase tineri au absolvit programul, trei dintre aceștia lucrând și în prezent în cadrul companiei, printre care și actualul Chief Technology Officer al htss, Dragoș Andrei Niculai.

În cadrul Academiei de IT, participanții beneficiază de cursuri și workshopuri, iar programa este una custom, fiind influențată de factori precum standardele de referință în industrie, feedback-ul mentorilor, aspirațiile individuale sau proiecțiile privind viitoarele cerințe de competențe.

Odată cu finalizarea programei, absolvenții dau un test și, în funcție de rezultat, primesc o ofertă de angajare, sunt alocați în echipele potrivite, urmând să beneficieze de suport constant din partea unui tutore responsabil de implementarea procesului de învățare continuă a noilor angajați.


Cum asiguri eficiența unui program intern de formare IT?

Mihai Secara, Software Architect și, totodată, coordonatorul programului htss Academy,
afirmă că un program intern de formare în industria IT oferă experiențe personalizate de învățare, ceea ce duce la îmbunătățirea performanțelor și la creșterea gradului de retenție a angajaților.

Citeste si:
Unilever va reduce până la 3.200 de locuri de muncă în Europa
Unilever va reduce până la 3.200 de locuri de muncă în Europa

Totodată, acest tip de program asigură coerența standardelor de formare, oferă soluții eficiente din punct de vedere al costurilor și creează oportunități de avansare în carieră în cadrul organizației.
Însă, pentru a fi eficient, un program de formare internă în industria IT trebuie să îndeplinească, în mod cumulativ, mai multe condiții:

  • Stabilirea unor obiective clare, la intersecția dintre nevoile companiei, interesele participanților și proiecțiile privind viitoarele cerințe de competențe
  • Încorporarea unor elemente interactive în structura planului de învățare
  • Evaluarea constantă a rezultatelor și adaptarea programului în funcție de acestea
  • Utilizarea expertizei interne, asigurarea de resurse optime și sprijin din partea angajaților
  • Promovarea programului și sprijinul oferit de manageri
  • Asigurarea continuității programului de formare internă

Retail.ro /  Retail.ro /  Știri și Noutăți /  Raport Eurostat: 6 din 10 companii au întâmpinat dificultăți în angajarea de specialiști IT