Lectură de 4 minute

06 Apr 2023 - Știri și Noutăți

Raport anual Berarii României: Care este cea mai consumată bere în România

Redacția Retail.ro

Abonează-te pe  

Volumul pieței berii a scăzut cu 5% în 2022, ceea ce înseamnă 15,6 milioane de hectolitri. Categoria berilor fără alcool a avut cea mai spectaculoasă evoluție, depășind 5% cota de piață, potrivit raportului anual al Asociației Berarii României. 

 

Sursa foto: Pixabay

Totodată, în ceea ce privește materia primă, 50% din ingredientele folosite la fabricarea berii provin din agricultura României. În acest context, Asociația Berarii României, în parteneriat cu Souflet Malt România și cu sprijin tehnic acordat de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, a lansat în 2022 o serie de seminarii pentru a stimula interesul fermierilor locali pentru cultivarea orzoaicei de bere.

Astfel, în acest an, se acordă pentru hamei o subvenție din fonduri europene de 600 de euro/ha la care se adaugă și un ajutor național tranzitoriu de la bugetul de stat de peste 300 de euro/ha.

În privința ambalajelor, piața berii revine încet, dar sigur, la tendințele de dinainte de pandemie, cu o creștere a sticlei și o scădere a PET-ului, vedetele anului fiind berea la draft și sticla.

Ponderea deținută de sectorul HORECA în vânzările de bere nu a revenit la nivelul de dinainte de pandemia de coronavirus, care era de aproximativ 15-20%, crescând anul trecut doar cu un procent față de 2021, până la 10%.

Chiar și în condițiile scăderii în volum a pieței, sectorul de bere continuă să fie un important contributor în economia românească. Industria berii asigură la nivelul întregii țări, direct și indirect, un număr de peste 61.000 locuri de muncă, acoperă exclusiv din producția locală aproximativ 97% din consumul intern de bere.

Date cheie în 2022

  • Contribuții la bugetul de stat: contribuțiile din taxe ale membrilor Berarii României la bugetul statului sunt în creștere față de anii anteriori, acesta atingând 286 milioane euro în 2022. Nivelul contribuției cumulate din partea membrilor Asociației în ultimii 19 ani a depășit 4,7 miliarde euro.

  • Investiții: eforturile investiționale ale producătorilor de bere membri ai Asociației sunt semnificative, acestea ridicându-se la 78 milioane euro anul trecut. Investițiile cumulate ale membrilor Berarii României de la înființarea Asociației au atins 1,88 miliarde euro.

    Citeste si:
    Feliciu Paraschiv, despre breșele din SGR: Toată lumea a înțeles că dacă nu accepți sistemul SGR îți trimiți clienții la alt retailer
    Feliciu Paraschiv, despre breșele din SGR: Toată lumea a înțeles că dacă nu accepți sistemul SGR îți trimiți clienții la alt retailer
  • Tipuri de bere consumate: berea lager a continuat să domine preferințele românilor și în 2022, cu o pondere de 93,4%, în ușoară scădere față de anul anterior. Categoria fără alcool, care include berea fără alcool și mixurile de bere fără alcool, a avut cea mai spectaculoasă evoluție, depășind 5% cotă de piață. Cele mai mici segmente – specialitățile, reprezentate de berea neagră, pasteurizată, albă, ale, roșie etc., dețin 1 procent din piață, fiind într-o ușoară creștere față de anul anterior, iar mixurile de bere și berile aromatizate cu alcool și-au adjudecat 0,5% din piață.

Berea fără alcool răspunde nevoilor consumatorilor moderni, din ce în ce mai pretențioși – păstreazăintacte efectul de răcorire și aroma berii pentru cei care nu își doresc sau nu pot să consume alcool. Astfel, berile fără alcool din portofoliile producătorilor susțin consumul responsabil promovat de categoria de bere.

Julia Leferman, Director General Asociația Berarii României.

  • Preferințele consumatorilor în funcție de tipurile de ambalaje: structura în funcție de ambalaj a pieței berii în 2022 a reluat tendințele de dinainte de pandemie. Vedetele incontestabile ale anului 2022 au fost sticla și butoiul, cu ponderi în creștere de aproape 3 puncte procentuale față de anul anterior. Berea la halbă a ajuns la ponderea deținută înainte de criza sanitară marcată de perioade lungi de închidere a sectorului Horeca. În cazul berii ambalate la cutie, tendința ultimilor ani este de avans constant, chiar dacă nu semnificativ. PET-ul este singurul tip de ambalaj care a scăzut anul trecut, cu aproape 3 pp. Ponderea pe fiecare tip de ambalaj - sticlă: 33,3%, doză: 24,8%, butoi: 3,2%, PET: 38,7%.

  • Importuri: Piața locală a berii continuă să își păstreze caracterul profund național, ponderea producției locale rămânând de 97% din consumul intern. Pe parcursul anului 2022, importurile au cunoscut o ușoară creștere de 0,3 milioane hl, atingând un total de 0,72 milioane hl.

  • Exporturi: exporturile au crescut și ele ușor, cu 0,3 milioane hl față de anul anterior, atingând un total de 0,52 milioane hl.

  • Număr de producători: este primul an când numărul producătorilor de bere scade pe fondul crizei economice la 90 în 2022, față de 93 în 2021.

De 19 ani, Asociația Berarii României reprezintă vocea comună a industriei locale de bere. Obiectivele sale sunt să sprijine dezvoltarea unui sector durabil, să promoveze un mediu competițional transparent, să asigure un tratament egal și corect în fața instituțiilor de reglementare și să educe consumatorii de bere cu privire la beneficiile și consumul responsabil de bere. Din 2008, Asociația Berarii României a devenit parte a marii familii a producătorilor de bere europeni, aderând la organizația Berarii Europei, fondată în 1958 la Bruxelles.

Retail.ro /  Retail.ro /  Știri și Noutăți /  Raport anual Berarii României: Care este cea mai consumată bere în România