Lectură de 5 minute

23 Mai 2024 - Știri și Noutăți

Amendă imensă pentru Mondelez: Comisia Europeană a sancționat compania cu peste 300 de milioane de euro pentru nereguli în comerț

Redacția Retail.ro

Abonează-te pe  

Comisia Europeană a amendat Mondelēz International cu 337,5 milioane euro pentru obstrucționarea comerțului transfrontalier cu produse din ciocolată, biscuiți și cafea între statele membre.

Sursa foto: Shutterstock.com

Comisia Europeană a amendat Mondelēz International cu 337,5 milioane euro pentru obstrucționarea comerțului transfrontalier cu produse din ciocolată, biscuiți și cafea între statele membre, deoarece a încălcat normele UE în materie de concurență.

Prețurile la alimente diferă de la un stat membru la altul. Comerțul care trece peste frontierele statelor membre în cadrul pieței interne poate reduce prețurile și poate spori disponibilitatea produselor pentru consumatori. Acest lucru este deosebit de important în perioadele cu inflație ridicată. În decizia de astăzi, constatăm că Mondelēz a limitat în mod ilegal vânzările transfrontaliere în întreaga UE. Mondelēz a făcut acest lucru pentru a menține prețuri mai mari la produsele sale, în detrimentul consumatorilor. Prin urmare, am amendat Mondelēz cu 337,5 milioane de euro.

Margrethe Vestager, vicepreședinta executivă responsabilă cu politica în domeniul concurenței

Comisia își menține angajamentul de a elimina barierele nejustificate pentru a asigura o mai bună funcționare a pieței unice. Constrângerile teritoriale în materie de aprovizionare exercitate de furnizori reprezintă un tip de bariere fără caracter de reglementare în calea bunei funcționări a pieței unice.

Ancheta Comisiei a constatat că Mondelēz a încălcat normele UE în materie de concurență:

  • prin implicarea în acorduri anticoncurențiale sau în practici concertate care vizează restricționarea comerțului transfrontalier cu diverse produse din ciocolată, biscuiți și cafea,
  • prin abuzarea poziției sale dominante pe anumite piețe naționale pentru vânzarea de tablete de ciocolată.

Comisia concluzionează, de asemenea, că societatea a abuzat de poziția sa dominantă între 2015 și 2019 și a încălcat alte articole din tratate prin refuzul de a aproviziona un broker din Germania pentru a împiedica revânzarea ciocolatei pe teritoriile din Austria, Belgia, Bulgaria și România, unde prețurile erau mai mari, și a încetat furnizarea de tablete de ciocolată în Țările de Jos pentru a împiedica importul acestora în Belgia, unde Mondelez a vândut aceste produse la prețuri mai mari, notează EL PAIS.

La începutul lunii mai, multinaționala Mondelez a oprit livrările produselor Milka și Oreo în magazinele lanțul german Rewe, deținătorul brandului Penny pentru a crește presiunea negocierilor. Diverse surse mass-media au relatat că produsele de la mărci precum Milka, Oreo și TUC devin rare în supermarketurile din Rewe, numărul doi al Germaniei, scrie RetailDetail.eu.

Citeste si:
Chinezii de la Temu, luați în vizor de Comisia Europeană. Ce reguli stricte va trebui să respecte retailerul 
Chinezii de la Temu, luați în vizor de Comisia Europeană. Ce reguli stricte va trebui să respecte retailerul 

Se pare că producătorul Mondelez dorește să implementeze creșteri de preț, dar Rewe le respinge. Pentru a adăuga presiune asupra negocierilor, multinaționala americană ar fi oprit aparent livrările. Cele două părți implicate nu comunică despre conflict, iar francizații independenți ai Rewe nu sunt mulțumiți de cursul evenimentelor.

Cum se apără Mondelez în fața sancțiunilor impuse de Comisia Europeană

La solicitarea retail.ro, reprezentanții companiei Mondelez International au răspuns în legătură cu decizia Comisiei Europene că aceasta se referă la evenimente istorice, izolate, majoritatea fiind în mare parte remediate înainte de investigația Comisiei. De asemenea, Mondelez a specificat că „aceste incidente au fost legate de relațiile comerciale cu intermediarii, care se desfășoară de obicei prin vânzări sporadice și adesea unice, și de un număr limitat de distribuitori la scară mică care dezvoltă noi afaceri pe piețele din UE pe care Mondelez nu este prezentă sau nu comercializează produsele respective”.

„Mondelēz International confirmă că a ajuns la o înțelegere cu Comisia Europeană care a încheiat investigația sa în legătură cu comerțul de produse transfrontalier, lansată oficial în 2021. Decizia se referă la incidente istorice, izolate, dintre care majoritatea au încetat sau au fost remediate cu mult timp înainte de investigația Comisiei. Multe dintre aceste incidente au fost legate de relațiile comerciale cu intermediarii, care se desfășoară de obicei prin vânzări sporadice și adesea unice, și de un număr limitat de distribuitori la scară mică care dezvoltă noi afaceri pe piețele din UE pe care Mondelez nu este prezentă sau nu comercializează produsele respective. Acest lucru reprezintă o parte foarte limitată din activitatea europeană a Mondelēz International.

Această situație istorică nu este reprezentativă pentru ceea ce suntem și pentru cultura puternică a conformității de care suntem preocupați. La Mondelēz International, punem cel mai mare accent pe integritate și pe respectarea legilor din țările în care ne desfășurăm activitatea. Ne-am angajat cu fermitate să respectăm cele mai înalte standarde de conformitate și luăm foarte în serios responsabilitatea pe care o avem față de colegii, clienții, distribuitorii și consumatorii noștri. Acesta este motivul pentru care vom continua să punem accentul pe cultura noastră generală de conformitate și am consolidat programul intern anual obligatoriu de conformitate, pentru a reflecta lecțiile învățate.

Rezolvarea acestui caz a dus la o penalitate totală de 337,5 milioane de euro. Am făcut o provizionare pentru aceasta în 2023. Nu vor fi necesare măsuri suplimentare pentru a finanța amenda.

Încheierea cazului permite Mondelēz International să se concentreze în continuare pe fabricarea produselor pe care consumatorii le iubesc și de care se bucură în întreaga lume”, se arată în declarația oficială a companiei.

Mondelēz Internationa este prezent în aproximativ 150 de țări din întreaga lume. Cu venituri de aproximativ 29 de miliarde de dolari în 2021, MDLZ conduce viitorul snacking-ului, cu branduri globale și locale, precum biscuiții Oreo, belVita și LU; ciocolata Cadbury Dairy Milk, Milka și Toblerone; bomboanele Sour Patch și guma Trident.

Retail.ro /  Retail.ro /  Știri și Noutăți /  Amendă imensă pentru Mondelez: Comisia Europeană a sancționat compania cu peste 300 de milioane de euro pentru nereguli în comerț