Lectură de 4 minute

15 Jun 2023 - Interviuri și Analize

Sorin Mierlea, InfoCons, la Retail Logistics & FMCG: Una scrie pe etichete și alta este în produs

Redacția Retail.ro

Abonează-te pe  

Oamenii și întreprinderile din întreaga lume au trecut prin mai multe crize, având fiecare dintre ele un efect direct asupra comportamentului consumatorilor. Întrebat ce sfaturi le-ar da consumatorilor români, în prezent, Sorin Mierlea, președintele InfoCons, a spus că românii ar trebui să fie participativi și să apeleze cu încredere la Protecția Consumatorului pentru a aduce la cunoștință lipsa de conformitate a unui produs. 

 

Sursa foto: Ovidiu Udrescu/ Retail Logistics 2023

„Cu ceva ani în urmă, a fost un scandal cu carnea de cal în Franța. În 24 de ore, dosarul acelui scandal a ajuns pe masa președintelui Franței și pe masa primului ministru al Marii Britanii. La noi încă se rejudecă contestațiile la sancțiunile contravenționale care au fost la vremea respectivă. Acolo, s-au închis de îndată acei procesatori. Și nu faptul că acea carne de cal nu era bună de consum sau era periculoasă a fost adevărata problemă, ci faptul că a producătorul mințit. Fiindcă, până la urmă, încrederea este fundamentul consumatorului în ceea ce cumpără” a declarat Sorin Mierlea, la evenimentul organizat de Retail.ro, Retail Logistics & FMCG.

Un nou mod de etichetare din perspectiva legislației

Totodată, se pregătește, atât la nivelul Uniunii Europene, cât și în România, o nouă abordare din perspectiva legislației și etichetării produselor vitivinicole, cu privire la cantitatea de zahăr care există și informația nutrițională pentru fiecare produs.

”Astfel, consumatorii să aibă această informare clară cu privire la ce, cât și cum consumă. Este vorba de un studiu realizat în Italia care a convins Comisia Europeană de importanța acestui lucru. În acest mod, vom putea afirma că știm ceea ce consumăm, că putem să alegem, să decidem noi pentru noi și să avem încredere în ceea ce scrie pe o etichetă sau în meniul de la restaurant”, a mai spus președintele InfoCons.

În aceeași ordine de idei, Mierlea a menționat un caz petrecut în 2016, în Argeș, când 8 copii au decedat atunci din cauza unor infecții digestive. Pe marginea acestui subiect, el a afirmat că, cei care pun pe piață produse alimentare neconforme, ar trebui să-și asume responsabilitatea și să răspundă penal.

„Eu aștept că poate chiar din acest an, Parchetul General și Parchetele județene să înceapă să instrumenteze cazul și pe zona de înșelăciune, din perspectiva faptului că una scrie pe etichete și alta este în produs”, a afirmat acesta.

„Am evaluat și am găsit produse semi-preparate din diferite zone, cu E-uri sau cu 3 grame de sare pe etichetă, însă înăuntru era mai mult. Ceea ce înseamnă că, în continuare, avem această suspiciune că în produsul respectiv există altceva decât ceea ce scrie”, a mai spus acesta.

Din consumator, în complice

Totodată, a explicat că, în opinia sa, dacă un consumator observă sau cumpără un produs sau un serviciu care este neconform și nu face o sesizare, poate fi considerat complice.

Citeste si:
Lidl scoate de la vânzare un produs care poate duce la greață și vărsături
Lidl scoate de la vânzare un produs care poate duce la greață și vărsături

„Un consumator care trece pe lângă un produs sau a cumpărat un produs sau un serviciu care este neconform și nu face o sesizare, devine partener al acelui agent economic care a pus pe piață acele produse neconforme, devine complice. Dacă noi nu luăm atitudine că ne-a întârziat avionul sau am mers într-un restaurant și nu am găsit meniurile conforme, nu este în regulă”, a afirmat Mierlea.

La ce să fim atenți atunci când cumpărăm un produs

Atunci când cumpărăm un produs trebuie să fim atenți la cinci lucruri, după cum a precizat Sorin Mierlea:

  • eticheta produselor: aceasta trebuie să fie scrisă în limba română, indiferent de produsul sau serviciul pe care îl cumpărăm.
  • ingredientele să fie în ordine descrescătoare

”Dacă vrem să cumpărăm salam, iar primul ingredient nu e carne, putem să ne punem un semn de întrebare”, a comentat președintele InfoCons.

  • modul de depozitare al produsului,
  • informațiile date de către producător,
  • solicitarea bonului fiscal și păstrarea acestuia pentru cel puțin 30 de zile.

Nu în ultimul rând, Mierlea a amintit și de aplicația InfoCons, care poate fi descărcată gratuit.

”InfoCons a lansat o aplicație gratuită pentru toate sistemele de telefonie mobilă.Tot ce trebuie să faci este să scanezi codul de bare al produselor agroalimentare și primești toate informațiile despre produs: informații nutriționale, câți aditivi are, coloranți, alergeni și cât trebuie să mergi sau să alergi pentru a da jos ceea ce ai mâncat”, a conchis Sorin Mierlea.

De asemenea, aplicația poate fi folosită și in afara țării, fiind disponibilă în peste 33 de limbi.

Conferința Retail Logistics & FMCG: From logistic challenges to understanding the consumer’s behaviour a fost organizată de Retail.ro și Wall-Street.ro, în parteneriat cu DKV.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Sorin Mierlea, InfoCons, la Retail Logistics & FMCG: Una scrie pe etichete și alta este în produs