Lectură de 3 minute

31 Mar 2020 - Interviuri și Analize

Jurnal de vânzări pe timp de pandemie: alimentele de bază înregistrează explozii ale vânzărilor între 9 și 15 martie

Andra Imbrea

Abonează-te pe  

Conservele, făina, orezul, mălaiul, alcoolul pur È™i drojdia au fost cele mai cumpărate produse de către români în cea de-a doua săptămână a lunii martie. Jurnalul vânzărilor arată că explozia efectivă a cumpărăturilor s-a produs în săptămâna în care mai multe restricÈ›ii au fost comunicate la nivel naÈ›ional, deodată cu suspendarea procesului de învățământ până pe 22 martie, cu posibilitate de prelungire. În acelaÈ™i timp, stocurile din magazine s-au epuizat pentru anumite produse pe fondul unei cereri fără precedent, potrivit unui studiu RetailZoom.

Raportul RetailZoom se referă la evoluÈ›ia vânzărilor valorice (RON) în săptămâna 11 (9-15.03) versus săptămâna 11 din 2019 (11-17.03). Studiu ia ăn calcul produsele din 183 de categorii alimentare, de îngrijire personală È™i a casei din cadrul: Carrefour Hypermarket, Carrefour Market, Cora, dm, Inmedio, Mega Image, Metro, Penny Market, Profi, Xpress.

PiaÈ›a FMCG a înregistrat o creÈ™tere de 76% în valoare în săptămâna 11 (9-15 martie) față de săptămâna 11 a anului trecut. Produsele alimentare au crescut cu 75%, produsele de îngrijire personală cu 113%, în timp ce produsele de îngrijire casă au bifat È™i ele o majorare de 100%. De asemenea, categoria produselor din tutun a crescut cu 47%.

Este de remarcat faptul că 29% dintre categoriile monitorizate de RetailZoom au inregistrat creșteri de peste 100% vs 2019, 2/3 dintre acestea fiind categorii de produse alimentare.

Topul de 25 categorii alimentare ce au contribuit cel mai mult la creÈ™terea de 75% din săptămâna 11 2020 vs 2019 a sectorului alimentar este reprezentat de ingrediente de bază pentru pregătirea meselor, în principal carne È™i mezeluri, ulei, brânză, apă, fructe È™i legume, conserve È™i produse de băcănie. Pe lângă acestea însă, alte categorii ce au înregistrat minim +300% creÈ™tere, au fost conservele de carne (+625%), alcoolul pur (+418%) si drojdia (+366%).

Produsele de igienă personală au înregistrat un salt al vânzărilor în prima săptămâna a restrictiilor generate de inceputul epidemiei Coronavirus în România. Produsele de înfrumuseÈ›are au înregistrat scăderi, în special pentru machiaj, ojă, parfum.

Hârtia igienică si săpunul au înregistrat vânzări uriaÈ™e, contribuind cel mai mult la creÈ™terea efectivă a vânzărilor de produse dedicate îngrijirii personale, în timp ce serveÈ›elele umede au devenit produsul campion al creÈ™terilor vânzărilor de aproape 8 ori față de aceeaÈ™i perioadă a anului trecut.

Citeste si:
Packeta România a livrat peste 7,5 milioane de colete în 2023. Compania va extinde rețeaua de puncte pick-up  
Packeta România a livrat peste 7,5 milioane de colete în 2023. Compania va extinde rețeaua de puncte pick-up  

Produsele dedicate curățeniei au înregistrat o dublare a vânzărilor, producând un vârf al achiziÈ›iilor față de toate celelalte perioade ale anului. Cu doar câteva excepÈ›ii, toate categoriile au vânzări de peste 75% față de aceeaÈ™i perioadă a anului trecut.

CoÈ™ul de cumpărături în această perioadă a fost compus preponderent dintr-un mix de categorii de stocare, ce au contribuit cel mai mult la cresterea generală. Între toate tipurile de produse, cea mai mare creÈ™tere au înregistrat-o produsele de îngrijire personală (+113%) urmate de cele de curățenie sau de îngrijire a casei (+100%), È™i de cele alimentare (75%). Pentru toate aceste grupe de produse creÈ™terile sunt fără precedent față de nivelul obiÈ™nuit al unei săptămâni, rivalizând cu vânzările premergătoare PaÈ™telui sau Crăciunului.

CreÈ™terea vânzărilor pentru produsele alimentare a concurat, spre exemplu, cu perioada vânzărilor de PaÈ™te din 2019. Spre exemplu, cumpărăturile de produse de băcănie au atins în această săptămână de două ori È™i mai bine (+110%) valoarea înregistrată anul trecut de PaÈ™te, în săptămâna ce a precedat sărbătoarea pascală.

PreÈ›urile nu au înregistrat o creÈ™tere la nivel general, ci doar pentru anumite categorii de produse, determinate în principal de unele dintre articolele listate. Este posibil, însă, ca aceste creÈ™teri de preÈ› să fie vizibile începând din a doua parte a lunii martie. Un comportament observat este acela al tranziÈ›iei cumpărătorilor către ambalaje mai mari ce sunt, în mod evident, mai scumpe sau către produsele ieftine.

Singurele produse care înregistrează descreÈ™teri ale vânzărilor în această săptămână sunt produsele demachiaj, parfumurile È™i cele de îngrijire a unghiilor.

Sursă foto: tanialerro.art/Shutterstock

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri È™i Analize /  Jurnal de vânzări pe timp de pandemie: alimentele de bază înregistrează explozii ale vânzărilor între 9 È™i 15 martie