Lectură de 6 minute

05 Aug 2020 - Interviuri și Analize

Din HoReCa în online. Andreea Micu, Avincis, despre lansarea magazinului online și evoluția în pandemie: Consumatorii trebuie să se orienteze către vinuri românești

Andra Imbrea

Abonează-te pe  

Pentru producătorul de vinuri Avincis prima jumătate a anului a adus vânzări aproape similare cu cele de anul trecut, chiar și în contextul pandemiei de Covid-19. Ce diferă anul acesta față de 2019 sunt canalele de distribuție, iar pierderea generată de închiderea teraselor și restaurantelor din HoReCa a fost compensată de canalul de eCommerce, de unde și mișcarea Avincis de a accesa diverse platforme online și, mai mult, lansarea propriului magazin online, ce urmează să aibă loc în septembrie. Andreea Micu, proprietarul cramei Avincis, a povestit pentru retail.ro cum se simte anul 2020 pentru un producător de vinuri și ce urmează pentru această industrie.

„Din punct de vedere al vânzărilor, indicatorii de performanță din prima jumătate a anului sunt aproape la fel cu cei de anul trecut, diferă doar canalele de distribuție. În cadrul Avincis, au fost afectate zonele HoReCa, enoturism și export, practic toate domeniile care au avut scăderi în aceste ultime luni. Din fericire, am reușit să depășim această perioadă fără să apelăm la șomaj tehnic, disponibilizări sau reduceri salariale“, spune Andreea Micu.

Vinul se mută din HoReCa în retail și în online

Dintre canalele de vânzare unde Avincis este prezent, cel mai afectat a fost HoReCa, cu cele două luni de stare de urgență în care livrările de vinuri către restaurante și terase au fost întrerupte total.

Ca particularități ale businessului Avincis în perioada pandemiei, Andreea Micu spune că există o translație dinspre HoReCa către vânzările online și către retailul modern ca număr de sticle vândute, dar o scădere în valoare. De asemenea, gamele entry-level și middle au cunoscut creșteri, în timp ce vânzările produselor premium au scăzut vizibil.

“Principala provocare în HoReCa este de a păstra nivelul listărilor în meniuri și de a menține “starurile” în portofoliu. Clienții, indiferent de canalul de pe care cumpără, vor fi din ce în ce mai sensibili la argumentele privind raportul calitate – preț, atunci când aleg o sticlă de vin. Din acest punct de vedere, provocarea majoră este da a ne păstra notorietatea și de ne păstra în continuare în alegerile cumpărătorilor.

Din partea centrelor de achiziții (asaltate de oferte de la producători care în condiții normale n-ar fi venit la masa negocierilor) cresc așteptările calitative, scad prețurile și se măresc condițiile comerciale: multe vinuri destinate anterior exclusiv HoReCa au apărut pe rafturile magazinelor. Majoritatea achizitorilor au lucrat și lucrează de acasă, nu s-au făcut degustări pentru noi listări, procedurile clasice au fost îngreunate din cauza pandemiei”, spune proprietarul cramei Avincis.

Avincis, extindere în eCommerce: magazin online propriu

În perioada pandemiei Avincis nu a intrat în noi rețele de retail, dar este prezent în magazinele Mega Image, Carrefour, Auchan. În schimb, pandemia a însemnat pentru producătorul de vinuri din Drăgășani extinderea în eCommerce, pe platforme online precum eMAG, Wine Me, Altex, Vivre, Nectarul Viilor, pe lângă cele unde se aflau deja precum FineStore, BeiCeVrei, Vinexpert, BeicuStil.

Citeste si:
Analiză MerchantPro| Piața de eCommerce crește lent, dar sigur: cele mai active domenii din primul trimestru
Analiză MerchantPro| Piața de eCommerce crește lent, dar sigur: cele mai active domenii din primul trimestru

„Creșterea semnificativă a fost și este în continuare în online, mulți dintre distribuitori s-au reorientat și către acest canal. De la debutul pandemiei și până acum creșterea segmentului de online pentru Avincis este de 200%, iar year to date este de 60%”, spune Andreea Micu.

Mai mult, creșterea segmentului de eCommerce a determinat proprietarul Avincis să lanseze un magazin online propriu. „Acesta se află momentan în lucru și va fi lansat cel mai probabil în luna septembrie. Dorim să fim cât mai aproape de consumatorii vinurilor noastre, să știe că ne găsesc ușor și să afle noutățile direct de la sursă”, mai spune Andreea Micu.

Avincis, vizite la cramă pe perioada verii

O componentă importantă a businessului Avincis este și zona de enoturism, producătorul organizând vizite și degustări la cramă. Pe perioada stării de urgență, vizitele la cramă au fost suspendate în totalitate, însă odată cu relaxarea măsurilor de protecție impuse de autorități acestea au fost reluate, respectând prevederile autorităților și măsurile de protecție.

“Pierderile pe zona de turism sunt firești având în vedere că timp de 2 luni, pe perioada stării de urgență, nu am funcționat deloc. Chiar și acum turistii sunt reticenți în a face călătorii din motive de siguranță, ceea ce iar duce la o scădere. Cu toate acestea, pe perioada verii avem programate vizite la cramă, mai ales în weekend, desigur cu respectarea măsurilor de siguranță impuse de autorități”.

Pentru anul în curs, Andreea Micu estimează afaceri asemănătoare cele din 2019, când Avincis a înregistrat o cifră de afaceri de peste 5,8 milioane de lei. "Scăderea businessului pe HoReCa va fi compensată de creșterea eCommerce-ului, iar în ceea ce privește turismul, sperăm să recuperăm pierderile din perioada de întrerupere a activității prin orientarea turiștilor către turismul intern".

Ce soluții vede proprietarul Avincis pentru redresarea industriei de vinuri? “Încurajarea afacerilor vine de la consumatori. Aceștia trebuie să se reorienteze către produsele locale, să cumpere deci vinuri românești. De asemenea trebuie să dea prioritate turismului românesc - la noi la crama AVINCIS vizitatorii își pot petrece vacanțele în condiții de siguranță, cu riscuri minime. Dispunem de suficient spatiu pentru a asigura distanțarea socială, mesele pot fi servite în cameră, se pot face degustări de vin pe terasa cramei și plimbări pe domeniu și în vie”.

Ce estimări are Andreea Micu pentru piața vinului în perioada următoare? “Estimăm o stagnare pe toate palierele, cumpărătorii au devenit mai exigenți fiind foarte atenți la bugetul de cheltuieli. Creșterile vor înregistra cramele ce se adaptează cerințelor actuale, care vor investi în personal, promovare și marketing pro-activ, creativ nu reactiv. Piata vinului a fost destul de serios afectată. Întreruperea activității în majoritatea locațiilor din segmentul HoReCa a dus la scăderea drastică a vânzărilor în acest sector. În paralel însă au crescut vânzările pe online având în vedere încurajarea livrărilor la domiciliu în perioada de carantină. Noi vom face tot posibilul să asigurăm întreținerea viei de pe domeniul viticol și funcționarea cramei pentru producția de vinuri așa cum ne-am obișnuit deja consumatorii fideli”, încheie proprietarul Avincis.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Din HoReCa în online. Andreea Micu, Avincis, despre lansarea magazinului online și evoluția în pandemie: Consumatorii trebuie să se orienteze către vinuri românești