Lectură de 7 minute

29 Nov 2023 - Știri și Noutăți

Ucrainenii de la Liki24 compară românii cu italienii: cine cumpără mai multe medicamente online și de ce

Redacția Retail.ro

Abonează-te pe  

Liki24, marketplace-ul pentru produse pentru sănătate și întreținere personală, a realizat un studiu comparativ în ceea ce privește  obiceiurile  de consum în România și Italia, cele două țări din Uniunea Europeană în care compania își desfășoară activitatea. Acest studiu detaliat, bazat pe date obținute prin sondaj direct și completat de statisticile oficiale ale UE, pune în lumină modul în care românii și italienii utilizează produsele farmaceutice și de întreținere personală, în comparație cu tendințele europene mai ample.

Sursa foto: Liki24

În aceste două țări, consumatorii preferă să cumpere online vitamine, suplimente și medicamente fără prescripție pentru menținerea sănătății generale, decât să achiziționeze alte tipuri de produse destinate tratării unor afecțiuni specifice. Chiar dacă numărul achizițiilor online de produse pentru sănătate este în creștere, utilizarea medicamentelor fără rețetă în România și Italia rămâne printre cele mai scăzute de la nivelul UE.

Înțelegerea tendințelor consumatorilor: preponderența femeilor, achizițiile proactive și percepția asupra sănătății în funcție de sex

Atât în ​​România, cât și în Italia, peste 71% dintre utilizatorii platformei Liki24 sunt femei. O parte semnificativă a acestora, 43% în Italia, respectiv 42% în România, obișnuiesc să cumpere produse de îngrijire a sănătății de mai multe ori pe lună. Faptul că 44% dintre români și 48% dintre italieni comandă produsele pentru sănătate în avans arată o abordare proactivă și nevoia de a avea mereu un mic stoc la dispoziție. În plus, un procent notabil al acestor consumatori, 21% în România și 18% în Italia, comandă atât pentru întreaga familie, cât și pentru prieteni. Interesant este că doar o mică parte, respectiv 16% în România și 14% în Italia, tind să comande produse pentru sănătate ca răspuns la nevoi urgente privind sănătatea.

Sondaj Liki24. Frecvența cu care consumatorii cumpără produse pentru sănătate online

Conform Eurostat, 23,4% dintre femeile din România folosesc regulat medicamente fără prescripție medicală, depășind procentul de 14,5% al bărbaților români. În plus, în ambele țări, femeile tind să aibă o percepție mai negativă asupra stării lor generale de sănătate comparativ cu bărbații. În România, 79,5% dintre bărbați consideră starea lor generală de sănătate ca fiind bună sau foarte bună, în timp ce doar 71,9% dintre femei percep sănătatea lor personală în același mod. În Italia, diferența între sexe este mai mică: 76,5% dintre bărbați percep nivelul lor general de sănătate ca fiind bun sau foarte bun în comparație cu 72,4% dintre femei.

Cumpărături online în domeniul sănătății: ce determină alegerile consumatorilor?

În ceea ce privește scopul pentru care produsele pentru sănătate sunt achiziționate online, datele Liki24 arată că:

  • pentru 40% dintre români și 39% dintre italieni, scopul principal este menținerea stării generale de sănătate;
  • un procent egal de respondenți din ambele țări, 26%, cumpără aceste produse pentru a trata probleme specifice de sănătate;
  • îngrijirea preventivă motivează 23% dintre români și 19% dintre italieni atunci când comandă astfel de produse online.

Tendințe similare ale consumatorilor: Categoriile de produse pentru sănătate preferate în România și Italia

Sondajul Liki24 dezvăluie tendințe similare în România și în Italia în ceea ce privește preferința pentru anumite categorii de produse.

  • în ambele țări, vitaminele și suplimentele sunt pe primul loc în topul preferințelor, cu 36% în România și 38% în Italia;
  • medicamentele OTC (medicamente fără prescripție medicală) sunt, de asemenea, populare, reprezentând 32% în România și 33% în Italia din totalul alegerilor consumatorilor;
  • urmează articolele de îngrijire personală, cuprinzând 23% din achizițiile online în România și 17% în Italia;
  • o proporție mai mică, dar notabilă, de consumatori cumpără medicamente eliberate pe bază de rețetă (7% în România, 6% în Italia);
  • doar 2% dintre români și 5% dintre italieni cumpără online și dispozitive medicale.

Sondaj Liki24. Tipuri de produse pentru sănătate pe care consumatorii le comandă cel mai des online

Atunci când aleg să folosească medicamente fără prescripție medicală pentru propriul uz, majoritatea din ambele țări, 63% dintre români și 61% dintre italieni, se bazează pe recomandările medicale. Alți 24% dintre români și 26% dintre italieni apelează la Google pentru sfaturi și recomandări. Sugestiile familiei și prietenilor sunt luate în considerare de 10% dintre respondenții din ambele țări, în timp ce un segment mai mic, 3%, caută îndrumări pe rețelele sociale.

Citeste si:
Nivea Beiersdorf se laudă cu cifre record. Producătorul a depășit pentru prima dată pragul de 5 miliarde de euro în vânzări 
Nivea Beiersdorf se laudă cu cifre record. Producătorul a depășit pentru prima dată pragul de 5 miliarde de euro în vânzări 

Tot la capitolul deciziilor informate, sondajul arată că majoritatea respondenților se bazează pe sfaturi ale profesioniștilor din domeniul sănătății (41% români, 37% italieni) și site-uri web oficiale ale producătorilor (23% români, 22% italieni) pentru informații despre noi produse pe care doresc să le încerce. Recenziile clienților online sunt considerate a fi relevante pentru 13% dintre români și 16% dintre italieni, în timp ce recomandările din partea familiei și prietenilor sunt apreciate de 11% dintre români și 9% dintre italieni. Interesant este că doar o mică parte, 2% din fiecare grup, consideră influencerii și comunitățile de pe rețelele sociale drept surse de încredere.

Raportul cost-eficiență și accesibilitatea, prioritare în cumpărăturile online pentru sănătate

Principalul factor care impulsionează achizițiile online de produse pentru sănătate este avantajul prețurilor mai mici, 58% dintre români și 70% dintre italieni punând un accent deosebit pe posibilitatea de a economisi. În plus, comoditatea livrării la domiciliu atrage 18% dintre români și 14% dintre italieni, în timp ce beneficiul de a avea la dispoziție o selecție mai largă de produse atrage 18% dintre români și 11% dintre italieni. Peste 17% dintre italieni optează pentru platforme online precum Liki24 și atunci când anumite produse nu sunt disponibile la nivel local.

Studiul recent realizat indică o tendință de folosire a platformelor online în creștere: în ultimele șase luni, 51% dintre clienții platformei Liki24 din România și 47% dintre cei din Italia declară că au început să comande mai mult online. Această creștere reflectă o tranziție tot mai evidentă către confortul utilizării platformelor digitale, cuplată cu o atenție deosebită pentru costuri. De remarcat este și faptul că 79% dintre români și 75% dintre italieni preferă costuri de livrare mai mici, chiar dacă acest lucru înseamnă să aștepte puțin mai mult pentru a-și primi comenzile.

Natalia Dina, Country Manager Liki24 România

Creștere a cumpărăturilor online de medicamente, dar consum redus de medicamente fără rețetă

Medicamentele reprezintă a patra cea mai cumpărată categorie de produse online din România, ajungând la 41% în 2022 și se estimează o creștere cu încă șase procente până la sfârșitul lui 20232.

În ceea ce privește utilizarea medicamentelor fără prescripție medicală, România și Italia prezintă obiceiuri de consum similare, fiind printre țările cu cel mai scăzut consum din această categorie. Într-un sondaj oficial al UE din 2019, s-a constatat că mai puțin de 20% dintre respondenții din aceste țări au folosit medicamente fără prescripție medicală în cele două săptămâni dinainte de studiu. Această rată este semnificativ mai mică decât în ​​țări precum Danemarca, Cipru și Lituania, unde utilizarea acestor medicamente a depășit 55%, și în Finlanda, unde procentul a ajuns la 70,3%. Rate ridicate de utilizare a astfel de produse au fost raportate și în Norvegia (56,6%) și Islanda (85,2%)3.

Liki24 este un marketplace internațional pentru produse de sănătate și farmaceutice, care a fost fondat în Ucraina în 2017. Compania a creat un ecosistem unic, conectând peste 1,7 milioane de clienți cu 12.000 de farmacii și peste 30 de producători farmaceutici din România, Ucraina și Italia. Oferind o selecție de peste 40.000 de produse diferite la prețuri cu 30% mai ieftine decât media pieței, platforma a cunoscut o creștere semnificativă începând cu anul 2020, când a încheiat o rundă de finanțare serie A în valoare de 5 milioane USD, susținută de Horizon Capital, TA Ventures și Flyer One Ventures.

Retail.ro /  Retail.ro /  Știri și Noutăți /  Ucrainenii de la Liki24 compară românii cu italienii: cine cumpără mai multe medicamente online și de ce