Lectură de 3 minute

25 Apr 2021 - Știri și Noutăți

Impactul pandemiei asupra firmelor românești, în ultimul an: 50% dintre companii, creștere a cifrei de afaceri în 2020

Angela Alexandru

Abonează-te pe  

Aproape 1 din 3 companii au înregistrat o creștere a cifrei de afaceri în februarie 2021 față de februarie 2020, în timp ce aceeași proporție a înregistrat o scădere mai mare de 50% a cifrei de afaceri. Totodată, pe întreg anul 2020, 50% dintre firme au înregistrat creșteri ale cifrei de afaceri față de anul anterior, potrivit raportului de cercetare „1 AN de pandemie COVID-19. Impactul asupra firmelor românești”, studiu derulat de o echipă din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Camerei de Comerț și Industrie Iași și BDO România în rândul companiilor românești.

În ceea ce privește forța de muncă, majoritatea companiilor (60%) au înregistrat creșteri de personal. 68% dintre companiile respondente au precizat faptul că nu au trimis nici un angajat în șomaj tehnic în această perioadă, 11% au trimis cel mult 24% dintre angajați în șomaj tehnic.

Productivitatea în contextul pandemiei

Telemunca a prins si nu prea, astfel că, în prezent, 40% dintre companiile respondente lucrează cu toți angajații la sediu, 39% au decis să lucreze mixt, atât la sediile companiei cât și online, 9% au mutat complet activitatea în mediul online. În perspectiva revenirii la normal după pandemie, 50% dintre companii afirmă că nici un angajat nu își dorește să se introducă program combinat de lucru birou-online în timp ce 21% dintre companii afirmă că între 75%-100% dintre angajații lor ar dori un astfel de program.

51% dintre companii afirmă că productivitatea angajaților care au lucrat online, de acasă, a fost similară cu cea a unui angajat de la sediu. 21% afirmă că a fost mai mică iar 16% dintre companii afirmă că productivitatea online a fost mult mai mică.

Vânzările în scădere

Cele mai frecvent menționate afectări ale funcțiilor afacerii au fost la nivelul activității de vânzări, asociată cu scăderea cererii. Următoarele au fost menționate problemele cu resursa umană din cauza indisponibilității angajaților și probleme de aprovizionare cauzate în special de întârzierea importurilor.

Măsurile de menținere a competitivității au fost, cele mai frecvente, următoarele: valorificarea piețelor actuale, noile canale de comunicare cu clienții, atragerea de noi clienți și introducerea de noi produse și servicii. Cele mai menționate oportunități de afaceri identificate în ultimul an sunt cele din mediul online, apoi apariția unor piețe noi și produsele pentru nevoi specifice datorate pandemiei cu COVID 19.

Companiile au implementat măsuri semnificative pe 8 dintre cele 9 direcții de digitalizare a afacerii incluse în chestionar. Cele mai frecvente măsuri privind digitalizarea afacerii au fost: digitalizarea relației cu partenerii, cu instituțiile publice, soluțiile de lucru online între angajați, sistemele pentru comenzi, contractări și plăți online.

Afacerile românești post-pandemie, în 2021

Previziunile de evoluție sunt mai favorabile în ceea ce privește afacerile în 2021. 53% dintre companii afirmă că se așteaptă la o evoluție mai favorabilă a afacerii în 2021 decât în 2020, iar 17 % că se așteaptă la o evoluție mai puțin favorabilă. În privinta angajaților, doar 13% dintre companii se așteaptă la o scădere a numărului de angajați în acest an, restul companiilor estimȃnd că numărul de angajati se va menține sau chiar va crește (35% dintre respondenți)

Citeste si:
Magazinele nu vor fi închise în weekenduri. Marcel Ciolacu: Nu mai suntem în pandemie
Magazinele nu vor fi închise în weekenduri. Marcel Ciolacu: Nu mai suntem în pandemie

În 2021 majoritatea companiilor întrevăd schimbări la nivelul modelului de afaceri. Aproximativ 2/3 dintre companii intenționează să realizeze schimbări ale modelului de afaceri. Pe primul loc, între schimbările preconizate ale modelului de afaceri în 2021, sunt schimbările la nivel de HR, apoi cele de dezvoltare a afacerii online și digitalizare, diversificarea produselor/serviciilor și realizarea de noi investiții.

Scopul cercetării, derulate în cursul lunii martie, a fost de a observa evoluția companiilor pe durata primului an al pandemiei COVID-19 (februarie 2020 - februarie 2021), precum și de a avea o măsură a perspectivei firmelor pentru anul calendaristic 2021. Datele au fost colectate online prin chestionare și prin interviuri de la factorii de decizie din companii (proprietari, directori, administratori sau manageri de filiale), prin intermediul a 81 de interviuri și 276 de chestionare, din 29 de județe ale țării și municipiul București, activând în 18 domenii economice.

Rezultatele complete ale studiului pot fi consultate online pe www.uaic.ro, www.cciasi.ro, www.bdo.ro/rethink.

Retail.ro /  Retail.ro /  Știri și Noutăți /  Impactul pandemiei asupra firmelor românești, în ultimul an: 50% dintre companii, creștere a cifrei de afaceri în 2020