Lectură de 5 minute

17 Mar 2023 - Știri și Noutăți

Raport GPeC│Comerțul online românesc a stagnat în 2022, dar numărul de consumatori a crescut. Ce produse au comandat românii în ultimul an

Redacția Retail.ro

Abonează-te pe  

Sectorul e-commerce românesc a atins pragul de 6,3 miliarde de euro la finalul anului 2022, valoarea fiind ușor peste cea înregistrată în 2021 (6,2 miliarde de euro), potrivit estimărilor GPeC, ARMO și ale principalilor jucători din domeniu. Comerțul online românesc va rămâne în etapa de consolidare și ușoară creștere și în 2023. 

Sursa foto: GPeC

După aproape un deceniu de creșteri spectaculoase, sectorul de comerț electronic local se apropie de maturitate, urmând o perioadă de consolidare cauzată și de schimbarea comportamentului de consum al românilor.

Ridicarea restricțiilor din martie 2021 a dus la orientarea consumatorilor către produse specifice activităților outdoor (ex.: Fashion, Beauty, Lifestyle), a căror valoare medie este mai mică decât cea a produselor de folosință îndelungată (în special electronice și electrocasnice sau mobilier), preferate în perioada pandemiei.

Deși bilanțul de 6,3 miliarde de euro de la finalul anului trecut este similar cu cel din 2021, numărul de tranzacții online a crescut, la fel și numărul cumpărătorilor – ceea ce arată diversificarea tipurilor de produse achiziționate online de către români și descoperirea avantajelor oferite de comerțul electronic: economie de timp și bani.

66% din utilizatorii de internet din România au plasat cel puțin o comandă online în 2022

Potrivit INS, 66% din utilizatorii de internet au plasat cel puțin o comandă online în 2022, în creștere cu 8,7 puncte procentuale de la 57,3% cât s-a înregistrat în 2021. Strict din acest punct de vedere, România a devansat Bulgaria (41%), Turcia (42%) și Italia (49%), după cum arată datele Eurostat.

În același timp, trebuie precizat că studii private realizate anul acesta indică faptul că procentul utilizatorilor de internet români care ar fi comandat cel puțin o dată online în ultimul an a ajuns deja la 79%.

Pe lângă magazinele online autohtone, 25% din respondenți au cumpărat și de la magazine online aflate pe continentul european, în creștere față de 21% în 2021 - potrivit studiului iSense Solutions pentru GPeC derulat în septembrie 2022.

La nivel european, în ultimii 10 ani numărul cumpărătorilor online a crescut cu 20 de puncte procentuale de la 55% în 2012 la 75% în 2022. Cele mai importante creșteri din ultimul deceniu s-au înregistrat în:
• Estonia (+ 47%)
• Ungaria (+ 43%)
• Cehia (+ 41%) și România (+ 41%)

Citeste si:
Grupul eMAG și-a triplat numărul de comenzi la nivel regional: retailerul a bugetat investiții de 900 de milioane de lei
Grupul eMAG și-a triplat numărul de comenzi la nivel regional: retailerul a bugetat investiții de 900 de milioane de lei

Potrivit Eurostat, cele mai importante 3 categorii de produse și servicii comandate online în 2022 la nivel European au fost:

• Îmbrăcăminte și încălțăminte (inclusiv accesorii și articole sportive) – 42%
• Livrări de la restaurante, fast food sau servicii de catering – 19%
• Beauty (cosmetice, wellness) – 17%

Telefonul mobil - principalul instrument pentru cumpărături online

76,7% din totalul tranzacțiilor au fost făcute de pe mobil, în creștere de la 69,8% cât s-a înregistrat în 2021, observându-se că numărul de comenzi online făcute de pe telefoanele mobile este semnificativ mai mare decât numărul de tranzacții făcute de pe desktop, iar diferența s-a accentuat în 2022 comparativ cu 2021.

De asemenea, traficul magazinelor online românești este generat în proporție de peste 80% de către dispozitivele mobile, în creștere de la 75,5% în 2021. În cazul magazinelor online consacrate consultate de GPeC, traficul generat de telefoanele mobile depășește 85%.

Pentru prima oară – rata medie de conversie pe mobil a depășit pragul de 2%, ajungand la 2,19% în 2022. Totuși, rata medie de conversie este mai mare pe desktop, atingând 2,71% în 2022.
Cele mai multe tranzacții de pe mobil au loc în intervalul orar 20:00 – 22:00, păstrându-se trendul din 2021, în timp ce pe desktop cele mai multe vânzări se fac între orele 11:00 și 15:00.

Prețul, varietatea opțiunilor de livrare și user experience - principalele criterii pentru selectarea unui magazin online în vederea achiziției

Pe parcursul anului 2022, compania de cercetare de piață iSense Solutions a derulat o cercetare cantitativă pe un eșantion de 1.025 de respondenți, utilizatori de internet cu vârste cuprinse între 18 și 65 de ani, eșantion reprezentativ la nivel urban.

Principalele criterii în baza cărora consumatorii români aleg magazinele online de la care cumpără sunt (întrebare cu răspuns multiplu):

• 81% - cel mai bun preț
• 72% - să existe modalități variate de livrare
• 69% - ușurința navigării în site / User Experience
• 68% - timpul de livrare cât mai scurt
• 66% - ușurința procesului de returnare a produselor

Review-urile, importante în luarea deciziei de cumpărare

Potrivit aceluiași studiu, înainte de a plasa o comandă, 54% din totalul respondenților caută activ review-uri despre magazinul online de pe care urmează să cumpere și spun că nu ar cumpăra deloc dacă nu ar găsi păreri ale altor clienți despre magazin.

În ceea ce privește review-urile, românii caută să vadă:

• Dacă produsele au fost la calitatea cerută – 64%
• Cât de reale par să fie review-urile – 43%
• Răspunsurile magazinului la opiniile negative – 40%
• Note cât mai mari pentru magazinul online de la care urmează să cumpere – 33%

De asemenea, consumatorii români spun că au încredere în review-urile:

• Publicate de site-uri independente de magazin – 38%
• Publicate în Social Media – 37%
• Publicate pe magazinul online sub formă de testimoniale – 25%

Valoarea medie a tranzacțiilor a crescut pe desktop, în România

Potrivit statisticilor 2Performant, în medie*, în 2022 românii au cheltuit 70,75 euro pentru cumpărăturile efectuate de pe desktop, comparativ cu 66,67 euro în 2021.

În cazul tranzacțiilor efectuate de pe telefonul mobil, valoarea coșului mediu a fost de 46,48 euro în 2022, similar cu 46,47 euro în 2021.

GPeC este singurul program din România dedicat optimizării magazinelor online în vederea îmbunătățirii experienței utilizatorilor și a creșterii ratei de conversie. Pe parcursul fiecărui an, sub egida GPeC au loc numeroase evenimente menite să contribuie la dezvoltarea sectorului E-Commerce & Digital Marketing românesc.

*Valorile medii de mai sus nu conțin TVA și a fost luat în calcul un curs mediu anual de 1 EUR = 4,9315 lei pentru 2022.

Retail.ro /  Retail.ro /  Știri și Noutăți /  Raport GPeC│Comerțul online românesc a stagnat în 2022, dar numărul de consumatori a crescut. Ce produse au comandat românii în ultimul an