Lectură de 5 minute

15 Jul 2021 - Știri și Noutăți

Profi lansează programul „Proaspete de la noi” prin care colaborează cu fermierii locali pentru legume și fructe

Anca Olteanu

Abonează-te pe  

Cel mai extins retailer din România, Profi, inaugurează oficial programul „Proaspete de la noi”, prin care colectează legume și fructe de la producătorii locali și le vinde în magazine. În prezent, în proiect sunt 90 de producători cu 38 de produse, iar compania vrea să ajungă la o rețea de 200 de fermieri.

Proiectul a început în urmă cu doi ani, timp în care a fost testat și a ajuns, în prezent, la o rețea de 90 de producători, în mare din vestul și sud-estul României, și la 38 de produse. Planul retailerului este ca în câțiva ani să ajungă la 200 de producători în program.

Prețurile pentru legume și fructe se negociază săptămânal, în funcție de piață, iar volumele se agreează înainte. La sfârșitul anului agricol, în urma evaluărilor și a monitorizărilor, Profi stabilește cu fermierii produsele și cantitățile necesare.

„S-au dezvoltat aceste două zone, în jurul Bucureștiului și în jurul Timișoarei. Dorința noastră este ca harta, în doi ani de zile, să fie mult mai densă și să acopere toate zonele geografice. Ne ajută și dezvoltarea platformelor logistice, noi având acum platforme în jurul Bucureștiului, Ploiești, Roman, Cluj și Timișoara. Urmează să deschidem în Craiova. Vom acoperi cumva toată țara cu platforme logistice și lucrul acesta permite ca să fim mai aproape de centrele de producție”, a explicat Călin Costinaș, directorul general adjunct al Profi în cadrul unei conferințe de presă.

Mentalitatea „Eu produc, eu vând”

Întrebat de ce există discrepanța între zonele unde sunt foarte mulți producători și zona în care lipsesc, Moldova fiind reprezentată de un singur producător, Costinaș a răspuns că Profi întâmpină dificultăți în a găsi fermieri în regiune și este dificil să îi convingă pe cei existenți să intre în retailul modern.

„Cred că sunt zone precum Moldova, unde noi am deschis platforma mai târziu, și cumva încă există dificultate să se găsească producători locali. Și pentru noi este o surpriză că nu reușim să găsim parteneri în zona Moldovei. Încă există mentalul că „eu produc, eu vând”. Pe măsură ce piața revine, densitatea devine mai mare, clientul își cumpără produsul din supermarket, iar producătorii simt nevoia să se ducă spre retailul modern și atunci se deschid”, a precizat reprezentantul retailerului.

Cum funcționează proiectul „Proaspete de la noi” al Profi

În prima etapă a programului, Profi evaluează producătorii și le face un audit care trebuie să garanteze că au capacitatea și mentalitatea necesare și pot controla procesul de producție. În urma discuțiilor cu specialiștii horticoli agronomi, se stabilesc ce plante și soiuri se pot cultiva. Urmează stabilirea condițiilor de transport, verificarea etichetării produselor și a încadrării în standarde. Pe parcursul producției, Profi analizează produsul, iar producătorii nu știu din ce lot se ia mostra sau când se realizează acest lucru. Retailerul lucrează cu două laboratoare externe, pentru a verifica nivelul de pesticide.

Citeste si:
Schwarz Group, proprietarul Lidl și Kaufland, investește 200 de milioane de euro în extinderea online a celor două lanțuri de magazine
Schwarz Group, proprietarul Lidl și Kaufland, investește 200 de milioane de euro în extinderea online a celor două lanțuri de magazine

Fermierii primesc asistență din partea inginerilor horticultori Profi, care furnizează recomandări cu privire la îngrijirea plantelor, sondează parametrii producției, inclusiv prin teste de laborator care certifică dacă recoltele se încadrează în normele legale privitoare la concentrația de nitrați, nitriți și pesticide.

„Din păcate, în România există o lacună pe partea de control de calitate în interiorul produsului. Vedem calibru, dar nu facem analiza pe conținutul de pesticide și cred că este o nevoie foarte mare, pentru că există producători foarte serioși, dar există și producători care, din lipsă de informare sau dintr-o tentație foarte mare de a stimula producția, nu respectă normele și ne putem trezi că în interiorul produsului este altceva decât credem noi. Deci, avem control pe parcursul proiectului și control pe produsul finit”, a explicat Costinaș.

În privința legumelor și a fructelor, Profi lucrează pe trei axe: produse de import și produse din România care se împart în două categorii: producători care au un raport standard de colaborare - trimit oferta, iar Profi decide, în funcție de preț, dacă vrea să cumpere sau nu și proiectul „Proaspete de la noi”, care are un regim special - partenerii Profi primesc un forecast și comenzi și au garanția că ceea ce produc este cumpărat.

Scopul nostru este ca tot ceea ce se va produce în câțiva ani de zile, în România, să fie în cadrul acestui proiect, adică să avem în proiect numai parteneri care au acceptat să îi asistăm și să facem acest control de calitate. (...) O provocare mare pe care o avem și noi, și producătorii, este să extindem gama de produse și perioada. Acum, perioada este scurtă și, cumva, cu o gamă mai redusă”, a mai spus reprezentantul Profi.

În prezent, în timpul sezonului, 70% din portofoliul de legume și fructe al Profi este din România. Pe termen mediu, Profi intenționează să intre în categoria de produse bio&eco, care vor avea un brand separat.

Cu peste 25.000 de angajați care lucrează în aproape 1.500 de magazine aflate în 668 de localități, Profi este rețeaua de retail modern cu cea mai mare acoperire geografică din România și totodată cel mai mare angajator privat din țară.

Retail.ro /  Retail.ro /  Știri și Noutăți /  Profi lansează programul „Proaspete de la noi” prin care colaborează cu fermierii locali pentru legume și fructe