Lectură de 4 minute

04 Mar 2021 - Știri și Noutăți

Piața de retail la un an de pandemie: ce au căutat și au cumpărat online românii în ultimul an

Andra Imbrea

Abonează-te pe  

În 2020, pandemia de Covid-19 a resetat toată dinamica pieței de retail. eCommerce-ul a fost unul dintre câștigătorii ultimului an, iar produsele cele mai căutate au fost cele legate de casă - amenajarea ei, biroul de acasă sau grădina, după cum arată datele Google din ultimele 12 luni. 

Dacă la sfârșitul anului 2019 Euromonitor estima o creștere de 5,2% pentru industria locală de retail în 2020, în plină criză dinamica a trecut la o scădere de 1,3% (în iunie), iar ulterior scăderea așteptată pentru industria de retail în România în acest an s-a redus la -0,4%.

Pentru România, dacă la sfârșitul anului trecut Euromonitor estima o creștere de 5,2% pentru industria locală de retail în 2020, în plină criză dinamica a trecut o scădere de 1,3% (în iunie), iar ulterior scăderea așteptată pentru industria de retail în România în acest an s-a redus la -0,4%.

Mai multe informații despre studiul Euromonitor privind piața de retail în pandemie găsiți aici.

eCommerce, the new king

Retailul online a fost unul dintre câștigătorii ultimelor 12 luni, iar produsele cele mai căutate au fost cele legate de casă - amenajarea ei, biroul de acasă sau grădina. Potrivit datelor Google, produsele din categoria „casă și grădină” au înregistrat cea mai mare creștere în căutările în România în 2020: +39% față de 2019.

Munca de acasă a dus la o „explozie” a interesului pentru produse de birou: căutările s-au dublat în 2020, iar în anumite perioade ale anului (noiembrie și mai) fiind chiar triple față de acceași parioadă a anul anterior. Căutările după jocuri au crescut semnificativ anul trecut (+32%), alături de cele pentru electronice (+28%), mâncare și băuturi (27%), hobby-uri (+25%) și îmbrăcăminte / încălțăminte (+20%).

Interesul din căutările pe Google s-a reflectat în vânzările online. Potrivit datelor Euromonitor, comerțul online în România a crescut cu 32% în 2020, comparativ cu anul anterior. Cel mai rapid avans l-a înregistrat în primăvară, după impunerea restricțiilor de circulație, când retailul online a crescut cu 80% față de aceeași perioadă a anului trecut. La nivelul întregului an 2020, comerțul online în România a ajuns la 10% din întregul volum al retailului, față de 7% în 2019, cu vârful absolut de 16% în noiembrie, perioadă în care are loc Black Friday.

Ce au căutat românii pe Google

Majoritatea categoriilor de produse au cunoscut două vârfuri ale interesului în căutările pe Google anul trecut. În mod deja tradițional, apogeul în fiecare an în retailul online este atins în perioada Black Friday (noiembrie), ceea ce s-a întâmplat și în 2020, când românii au căutat cel mai mult pe Google produse și servicii.

Citeste si:
Schwarz Group, proprietarul Lidl și Kaufland, investește 200 de milioane de euro în extinderea online a celor două lanțuri de magazine
Schwarz Group, proprietarul Lidl și Kaufland, investește 200 de milioane de euro în extinderea online a celor două lanțuri de magazine

Al doilea vârf a fost la jumătatea primăverii (perioada carantinei), când căutările pe aproape toate tipurile de produse au crescut rapid față de aceeași perioadă din 2019. De exemplu, căutările după livrări de produse au înregistrat în martie-aprilie 2020 o creștere de peste 3 ori, iar în martie, când s-au impus primele restricții, căutările pentru a găsi soluții online - de la filme la magazine, căutări ce conțin cuvântul „online” - au urcat cu 65%.

Căutările legate de livrări au crescut cu 58% în 2020, cu vârfuri de peste 200% în martie și aprilie 2020. Termenii cu cel mai mare avans în categoria livrări arată că tot mai mulți români au căutat cumpărături online pentru prima dată.

„Toate tipurile de produse au crescut în căutările pe Google odată cu pandemia. Internetul și achizițiile online au fost soluția pentru mulți atunci când lucrurile s-au schimbat în jurul nostru, iar odată cu trecerea timpului, s-a transformat în obișnuință. Vedem la începutul anului 2021 continuarea trendului început în martie anul trecut, cu aceleași ritmuri de creștere ‘an la an’ ridicate, pe toate categoriile de produse”, a declarat Oana Dumitrescu, Industry Manager Google Romania.

Retail.ro /  Retail.ro /  Știri și Noutăți /  Piața de retail la un an de pandemie: ce au căutat și au cumpărat online românii în ultimul an