Lectură de 5 minute

23 Feb 2023 - Știri și Noutăți

Parteneriatul dintre sectorul de retail și cel de logistică – esențial pentru depășirea provocărilor actuale

Advertorial

Abonează-te pe  

Transformările fundamentale din retailul modern al ultimelor decenii au deschis numeroase posibilități pentru consumatori și, concomitent, au crescut exponențial complexitatea lanțurilor de distribuție. S-a trecut de la un peisaj fragmentat, compus din magazine de cartier și afaceri de familie, la unul predominat de lanțuri comerciale mari, cu rulaje uriașe de marfă, peste care s-a suprapus comerțul online, care a democratizat și mai mult accesul consumatorilor la produsele dorite.

Sursa foto: Gebrüder Weiss

Desigur, pentru clienții finali, mutarea este predominant benefică și îi plasează pe o poziție de forță. Însă exigențele acestora obligă afacerile din retail să ridice ștacheta pentru a rămâne competitive și a oferi produsele potrivite la momentul și în locul potrivite. Dar, pentru ca profitabilitatea să nu fie afectată, mai ales în actualul context global al presiunilor inflaționiste, este nevoie și de o colaborare excelentă cu parteneri precum cei din logistică și transporturi, consideră Gebrüder Weiss, unul din principalii jucători din domeniu pe plan european.

Principalele provocări care necesită un efort comun și susținut sunt, în linii mari, similare la nivel european și global: costurile fluctuante, durata procesului de livrare, forța de muncă și sustenabilitatea față de mediul înconjurător.

Din perspectiva presiunilor pe costuri, retailul modern trebuie să gestioneze fenomenul retururilor frecvente din partea consumatorilor, pe de o parte. Pe de altă parte, acesta generează provocări și transportatorilor: sunt cazuri în care marfa ajunge să fie refuzată la livrare din cauze independente de aceștia, cum ar fi calitatea sau ambalarea nepotrivită. În această ecuație, toți factorii implicați au de pierdut, de la furnizori la clientul final, care va ajunge să regăsească costuri suplimentare în prețul produselor. Spre a evita sau limita efectele negative, este vitală o bună comunicare între retaileri și partenerii din logistică, pentru a optimiza lanțul de distribuție.

„Lucrăm constant cu clienții noștri pentru a îmbunătăți modul în care dimensionăm numeric și volumetric flotele de mașini, dar și pentru a asigura condițiile necesare de tranzit: temperatură, igienă și siguranța mărfurilor. Acestea fac parte din provocările constante ale transportatorilor și este foarte important să găsim împreună soluții pentru a controla atât costurile, cât și calitatea mărfurilor”, punctează Viorel Leca, Director General Gebrüder Weiss România.

Legat de necesitatea eficientizării comunicaționale, o provocare specifică sectorului este fragmentarea soluțiilor IT folosite, o presiune suplimentară atât pe resursele financiare, cât și pe cele de timp. Spre exemplu, rezervarea intervalelor de livrare în platforme online specifice fiecărui retailer sau lipsa unor reguli standardizate la nivel de industrie cu privire la paletizare și etichetare a mărfurilor sunt mari consumatori de timp și, implicit, de resurse financiare.

Acesta este unul dintre motivele pentru care Gebrüder Weiss mizează pe integrarea soluțiilor IT, cu obiectivul principal de a simplifica administrarea canalelor de distribuție, implementând în acest scop portalul unic pentru clienți MyGW ca parte a strategiei de digitalizare la nivel de grup. În plus, se obțin reducerea posibilelor erori umane, a redundanțelor și ineficiențelor de pe parcursul acestor procese, dar și o creștere a transparenței și comunicării datelor la momentul potrivit.

Citeste si:
Joburi în retail, în străinătate: ce salarii sunt oferite în afara României
Joburi în retail, în străinătate: ce salarii sunt oferite în afara României

Tot din perspectiva digitalizării, implementarea automatizărilor are rolul de a elimina din sarcinile repetitive, mai ales dacă se iau în considerare costurile mari cu forța de muncă.

Nu în ultimul rând, sustenabilitatea a devenit o investiție necesară, mai ales în spațiul intracomunitar, trendul fiind o reglementare tot mai strictă. Este vitală astfel colaborarea cu clienții din retail pentru a identifica rutele și zilele din săptămână sau orele optime pentru fluxurile de distribuție pentru fiecare zonă geografică în parte. Alături de asumarea de către grup a creșterii flotei de vehicule Euro 6 sau electrice, se pot obține astfel importante reduceri ale emisiilor de carbon.

Toți acești factori pun presiune pe partenerii de logistică și transport – iar digitalizarea a devenit o condiție esențială pentru ca businessurile să poată funcționa profitabil navigând aceste complexități. În acest scop, Gebrüder Weiss investește masiv în eficientizarea sistemelor de comunicare, propunându-le partenerilor din retail soluții reciproc avantajoase.

Comunicarea la timp, analiza la nivel macro a datelor pentru a programa și rezerva cele mai eficiente rute și intervale de livrare, dar și a evidenția locurile cu cel mai mare impact al automatizărilor înseamnă un control esențial al provocărilor menționate. Iar colaborarea la nivel de industrie poate aduce beneficii importante: optimizarea costurilor financiare și de timp, alegerea și rezervarea celor mai sustenabile soluții și suplinirea forței de muncă.

Gebrüder Weiss Holding AG, cu sediul în Lauterach, Austria, este un furnizor global de servicii de logistică cu aproximativ 8.000 de angajați în 180 de locații deținute de companie. În ultimul an fiscal (2021), a înregistrat vânzări anuale de 2,5 miliarde de euro. Portofoliul său cuprinde soluții de transport și logistică, servicii digitale și managementul lanțului de aprovizionare. Cele două puncte forte ale competenței digitale și fizice permit Gebrüder Weiss să răspundă rapid și flexibil nevoilor clienților. Organizația deținută de familie – cu o istorie care datează de mai bine de jumătate de mileniu – a implementat o mare varietate de inițiative de mediu, economice și sociale. Astăzi este, de asemenea, considerat un pionier în practicile de afaceri durabile.

Prezentă în România din 1994, Gebrüder Weiss se bazează astăzi pe o infrastructură națională de hub-uri logistice situate în București, Arad, Sibiu, Cluj, Bacău, Brașov, Constanța și Craiova. Filiala din Sibiu a fost extinsă în 2022 pentru a răspunde mai bine nevoilor clienților. Compania oferă clienților săi soluții de logistică inteligente și oferă servicii flexibile de distribuție prin transport rutier, feroviar, aerian și maritim.

Retail.ro /  Retail.ro /  Știri și Noutăți /  Parteneriatul dintre sectorul de retail și cel de logistică – esențial pentru depășirea provocărilor actuale