Lectură de 3 minute

28 Apr 2022 - Știri și Noutăți

Modificări legislative în beneficiul cumpărătorilor online: ce schimbări trebuie să facă magazinele din România

Anca Olteanu

Abonează-te pe  

Guvernul a aprobat joi, 24 aprilie, modificări de acte normative în domeniul protecției consumatorilor, care obligă magazinele online la o mai mare transparență și sancționează practici înșelătoare pentru clienții români.

Magazinele online ar urma să publice într-o secțiune specială parametrii de stabilire a ierarhiei produselor prezentate consumatorului, ușor accesibilă de pe pagina unde sunt prezentate rezultatele căutării.

În plus, platformele online trebuie să indice rezultatele căutării care conțin „plasări plătite de produse”, în cazul cărora terții plătesc pentru o clasificare mai bună, sau „includere plătită”, în cazul cărora terții plătesc pentru a fi incluși în lista rezultatelor căutării.

„O mai mare transparență pentru consumatori pe piețele online. În prezent, atunci când vizitează piețe online, consumatorii se confruntă cu o varietate de oferte din partea furnizorilor terți care își vând produsele sau serviciile pe piața online (și cu oferte ale înseși pieței online). Consumatorii nu știu întotdeauna cum au fost clasificate ofertele pe care le primesc pe piața online și nici de la cine cumpără (de la comercianți profesioniști sau de la alți consumatori). Numeroși consumatori au impresia că achiziționează produse oferite de piața online, încheind astfel un contract cu aceasta. În realitate, aceștia cumpără de la un furnizor terț înregistrat pe piața online care nu este comerciant. În consecință, consumatorii pot crede în mod eronat că au de-a face cu comercianți profesioniști (și că beneficiază, prin urmare, de drepturile consumatorilor)”, se arată în nota de fundamentare a ordonanței de urgență din domeniul protecției consumatorilor.

Retail jobs

Comercianții trebuie să ofere obligatoriu acces consumatorilor la toate recenziile privind produsele și să indice că recenziile publicate provin de la consumatorii care au utilizat sau au achiziționat efectiv produsul.

Practici comerciale care vor fi sancționate

În plus, sunt stabilite noi practici înșelătoare incorecte, care vor fi sancționate:

  • furnizarea de rezultate ca răspuns la o căutare efectuată online de către un consumator, fără a menționa în mod clar existența oricărei publicități plătite sau a oricărei plăți specifice pentru asigurarea unei încadrări pe o poziție mai bună în ierarhie a produselor în cadrul rezultatelor căutării

  • afirmarea faptului că recenziile privind un produs provin de la consumatori care au utilizat sau au achiziționat efectiv produsul, fără a lua măsuri rezonabile și proporționale pentru a verifica dacă aceste recenzii provin de la consumatorii respectivi.

    Citeste si:
    Sameday face front comun cu Symphopay pentru plata cu cardul la easybox
    Sameday face front comun cu Symphopay pentru plata cu cardul la easybox
  • prezentarea sau însărcinarea unei alte persoane juridice sau fizice cu prezentarea de recenzii sau recomandări false ca venind din partea unor consumatori ori prezentarea înșelătoare a recenziilor sau a recomandărilor unor consumatori pe platformele de comunicare socială pentru a promova anumite produse.

„De asemenea, se clarifică normele privind practicile de marketing înșelătoare pentru produsele cu dublu standard de calitate, astfel, norma precizează în mod explicit faptul că o practică comercială care implică marketingul unui produs ca fiind identic cu un același produs comercializat în mai multe alte state membre, în cazul în care cele două produse au o compoziție sau caracteristici semnificativ diferite, și care astfel determină sau poate determina”, se mai arată în textul Ordonanței de Urgență.

Retail.ro /  Retail.ro /  Știri și Noutăți /  Modificări legislative în beneficiul cumpărătorilor online: ce schimbări trebuie să facă magazinele din România