Lectură de 6 minute

06 Mai 2020 - Știri și Noutăți

Impactul Covid-19 în fashion: piața totală scade brusc, dar crește online-ul

Andra Imbrea

Abonează-te pe  

Impactul pandemiei COVID asupra industriei totale de fashion este unul puternic în contextul în care cele 2 luni de stare de urgență au venit cu măsuri drastice pentru comerțul offline ca măsura de prevenție a răspândirii virusului in spațiile aglomerate. Mai mult, mobilitatea scăzută a populației a însemnat ca întreaga verticală de fashion a fost considerată neesențială pentru această perioadă și chiar și shopping-ul online a fost impactat în a doua jumătate a lunii martie. Rezultatul acestor schimbări este, conform estimărilor Fashion Days, o scădere a pieței cu 17% în trimul trimestru din 2020 și o estimare de -76% în perioada aprilie-iunie față de aceeași perioadă din 2019, pornind de la o piața în creștere cu aproape 10% în ultimul trimestru al anului 2019. 

Pandemia actuală reprezintă o situație fără precendent, care afectează activitatea a numeroase businessuri, restabilește strategiile sau prioritațile altora și scoate la iveală eforturi de adaptare creative din numeroase direcții. În ultimele săptămâni se pot observa sau estima pe baza trendurilor schimbări majore în retailul de fashion din Romania, mai ales în ceea ce privește digitalizarea sectorului.

Piața de fashion scade puternic în 2020 iar share-ul online crește

În timp ce magazinele stradale sau mall-urile au fost închise, segmentul online de fashion a crescut în aprilie și estimările Fashion Days arată ca trendul ultimelor săptămâni va continua pentru următorul an. Ca atare, de la un palier de peste 10% din total piață, ecommerce-ul de fashion va ajunge în Q2 2020 la 57% și din iarna lui 2020 și primăvara lui 2021 se va stabiliza la 25% din total piață. De la acest palier creșterea va continua gradual în următorii ani.

Piața online se află în acest context într-o poziție în care poate prelua inițiativa, deschide drumul colaborărilor, contribuind astfel nu numai la întâmpinarea cererii, dar și la diminuarea repercusiunilor economice.

Punând la dispoziție o infrastructură logistică dezvoltată, platformele tehnologice și de plată, dar mai ales accesul 24h la clienții din 3 țări, Fashion Days a reacționat rapid, alăturându-se inițiativei de susținere a retailerilor offline din piața de fashion și contribuind astfel la continuarea activității acestora.

Soluția oferită este una adaptată contextului actual și reprezintă o fază de tranziție spre modelul de marketplace, un proiect amplu care era deja în planurile retailerului pentru cea de-a doua jumătate a anului. Sub umbrela brandului Fashion Days, a structurii operaționale și parteneriatelor puternice în curierat, s-au demarat deja colaborări în acest sens cu o serie de alte branduri și magazine, care erau până acum prezente majoritar în offline sub umbrela a 2 modele de business: consignație și FD Mall.

Aceste colaborări sunt menite să ofere un canal de vânzare sau unul suplimentar retailerilor din offline, într-o perioadă în care fiecare leu încasat contează. Interesul a fost și este foarte crescut pe piață, am primit oferte de la zeci de retaileri, dintre care unele s-au concretizat deja și altele sunt în curs de implementare sau contractare. Am listat momentan în oferta online branduri ca Armani Exchange, Under Armour, Skechers, Liu Jo. Tot în această perioadă lucrăm la implementarea proiectului „Romanian corner”, proiect care contribuie la încurajarea producției locale și la dezvoltarea portofoliului nostru de branduri. O nouă serie de branduri românești va fi adăugată în oferta noastră online pe parcursul lunii mai. Rezultatele acestor 2 modele de business, consignație și FD Mall, pentru luna aprilie sunt deja relevante în volum: vânzări nete de peste 3,5 milioane lei atât în România, cât și în Bulgaria și Ungaria” – a declarat Robert Berza, director general Fashion Days.

Citeste si:
Analiză MerchantPro| Piața de eCommerce crește lent, dar sigur: cele mai active domenii din primul trimestru
Analiză MerchantPro| Piața de eCommerce crește lent, dar sigur: cele mai active domenii din primul trimestru

Fashion Days în era COVID: scădere bruscă urmată de o creștere puternică

In contextul în care libertatea de mișcare este redusă, iar activitatea profesională și socială se desfășoară în mare parte de acasă, în mediul online, shoppingul reprezintă, pe lângă necesitatea confortului de acasă, una dintre activitățile recreaționale foarte ofertante.

„Sunt peste 600.000 aplicații iOS sau Android active în România prin care putem comunica zilnic cu clienții nostri și prin care putem contribui cu o voce pozitivă în tot acest context. Dacă imediat după anunțarea stării de urgență traficul a scăzut cu aproape 25% față de aceeași perioadă din 2019, în aprilie traficul a crescut cu aproape 50%, iar numărul de noi clienți care vizitează zilnic platformele noastre este de asemenea în creștere, un motiv în plus pentru a oferi zilnic o experiență plăcută, nu numai ținuta confortabila pentru ziua de mâine petrecuta acasă”, adaugă Robert Berza.

Alături de partenerii Sameday și FanCourier, Fashion Days asigură atât livrarea comenzilor rapid și în siguranță - odată cu implementarea serviciului „livrare fără contact”- cât și un proces de retur în care clientul își primește banii înapoi în câteva zile.

„Aici avem un avantaj clar față de o parte din competitorii care nu au baze operaționale sau echipă localizată în România: de la comandă până la livrare, chiar și în condițiile unor volume considerabile, trec 2-3 zile și apoi cam 3-4 zile până iți primești banii înapoi în caz de retur. Pentru o parte dintre competitorii noștri, timpii sunt cel puțin dubli. Într-o perioadă de criză economică recomandarea mea și a mai multor voci este să sprijinim businessuri locale sau producători locali. În cazul de față recomandarea este dublată și de un serviciu mult mai bun decât cel oferit de jucătorii internaționali”, mai spune managerul Fashion Days.

Gama variată, acum crescută și prin parteneriatele FD Mall și consignație, prețurile competitive și serviciile excelente de livrare și retur au făcut ca șocul inițial din martie să fie echilibrat de o creștere accelerată în aprilie atât la trafic, comenzi, clienți sau venituri.

Produsele cele mai vândute în această perioadă au fost cele din categoria sport, care a crescut cu 84% față de aceeasi perioadă a anului precedent, cele mai căutate produse fiind încălțămintea sport – creștere de 120% față de aceeași perioadă, pantaloni sport – creștere de 125% și încălțăminte pentru copii +135%. Retailerul oferă momentan o gamă mai largă de produse din categoria non-fashion, respectiv produse de îngrijire personală și din categoria home & deco, tocmai pentru a întâmpina cererea și nevoile clienților.

Alături de eMAG, grupul din care face parte, Fashion Days își îndeamna clienții să respecte măsurile comunicate de către Guvern și face eforturi continue pentru a le pune la dispoziție produse esențiale de protecție pentru această perioadă, cum sunt maștile de protecție și mănușile.

Tot alături de eMAG, retailerul de fashion online le recomandă clienților săi să susțina inițiativa Doneaza pentru linia intai, un angajament luat față de societate pentru a contribui la remedierea crizei medicale traversate în prezent. Donațiile se concretizează în echipamente medicale pentru medicii din prima linie, acolo unde este cea mai mare nevoie, pe baza centralizării oficiale primite săptămânal de la Departamentul de Situații de Urgență în colaborare cu Ministerul Sănătății.

Sursă foto: Shutterstock

Retail.ro /  Retail.ro /  Știri și Noutăți /  Impactul Covid-19 în fashion: piața totală scade brusc, dar crește online-ul