Lectură de 2 minute

16 Feb 2024 - Știri și Noutăți

Europenii au cumpărat mai multe produse de la mărci private în 2023. Țările europene care s-au răsfățat cu alimente scumpe

Mădălina Dinu

Abonează-te pe  

Anul trecut, consumatorii europeni au cumpărat mult mai multe produse cu marcă proprie decât în 2022, datorită inflației ridicate a alimentelor. În mod remarcabil, belgienii și olandezii au cumpărat mai puține produse cu marcă proprie.

Sursa foto: Unsplash

Olanda, Belgia și Ungaria, europenii cu portofele mai groase

Anul trecut, retailerii europeni de produse alimentare au vândut cu 2 % mai multe produse cu marcă privată, Portugalia (+ 9 %), Cehia (+ 8 %), Polonia (+ 6 %) și Spania (+ 5 %) fiind cele mai mari creșteri. Pe de altă parte, consumatorii din Olanda și Belgia (ambele cu - 1 %) și din Ungaria (- 8 %) au cumpărat mai puține produse cu marcă proprie, notează retaildetail.eu.

Scăderea din aceste trei țări este o consecință a unei piețe alimentare în scădere în general, deoarece cota de volum a crescut în aceste țări, se arată în noul anuar al asociației PLMA (Private Brand Association), care utilizează cifrele furnizate de NielsenIQ pentru 17 piețe europene.

Această creștere a volumului european pentru mărcile private marchează o ruptură de tendință: în 2022, mărcile private au câștigat cotă de piață doar în condițiile în care volumele lor vândute au scăzut mai puțin decât cele ale produselor de marcă.

De asemenea, acest lucru a fost cauzat de anul record 2021, când întreaga piață alimentară a înregistrat o creștere puternică din pricina pandemiei. În 2023, piața produselor alimentare - inclusiv a produselor de marcă - s-a redus și mai mult: în unsprezece din cele șaptesprezece țări analizate, consumatorii au cumpărat mai puține produse, ceea ce a dus la o scădere globală a volumului de 1 %.

Brânza, cel mai vândut aliment

Din punct de vedere valoric, piața europeană de bunuri de larg consum a crescut anul trecut: inflația a dus vânzările cu 9% mai sus, la 883 de miliarde de euro. Mărcile private au reprezentat 38,5 % (sau 340 de miliarde de euro) din acest total. Acestea au înregistrat o creștere a vânzărilor cu 13 %, ceea ce indică faptul că prețurile mărcilor private au crescut mai mult decât cele ale mărcilor.

În zece din cele șaptesprezece țări analizate, brânza este cea mai importantă categorie pentru mărcile private. Brânza a fost, de asemenea, categoria cu cea mai mare creștere a vânzărilor pentru mărcile private în Europa, urmată de pâine, biscuiți dulci, iaurt și produse congelate din cartofi.

Elveția rămâne țara cu cea mai mare pondere a mărcilor private, dar plafonul pare să fi fost atins: este singura țară cu o creștere a cotei valorice de o singură cifră (+ 4 %), în timp ce vânzările de mărci private au crescut cu cel puțin 10 % în toate celelalte țări analizate.

Citeste si:
Fornetti s-a alăturat Munch, aplicația care a salvat aproape 380 de kilograme de mâncare în prima lună de la lansare
Fornetti s-a alăturat Munch, aplicația care a salvat aproape 380 de kilograme de mâncare în prima lună de la lansare

Retail.ro /  Retail.ro /  Știri și Noutăți /  Europenii au cumpărat mai multe produse de la mărci private în 2023. Țările europene care s-au răsfățat cu alimente scumpe