Lectură de 3 minute

10 Feb 2023 - Știri și Noutăți

Cum să ne ferim de fraudele online? Zece sfaturi de la Poliția Română

Redacția Retail.ro

Abonează-te pe  

Mediul online nu este întotdeauna prietenos cu noi. DeÈ™i reprezintă un real ajutor de cele mai multe, există momente în care putem fi cu uÈ™urință fraudaÈ›i. În acest sens, iată zece sfaturi de la PoliÈ›ia Română prin care ne putem feri de fraudele online. 

Sursa foto: unsplash.com

Cum să ne ferim de fraudele online? Zece sfaturi de la PoliÈ›ia Română

  1. Evită să accesezi link-uri primite pe mail sau prin alte aplicaÈ›ii de comunicare (SMS, WhatsApp, Telegram etc.), în special din surse necunoscute È™i nu completa datele tale personale sau bancare pe acestea. Dacă ai suspiciuni cu privire la legitimitatea unei oferte primite, evită să accesezi materialele respective. De cele mai multe ori, este vorba despre oferte false, unele prezentate prea frumos ca să fie adevărate;
  2. Nu da click atunci când ai fost etichetat într-o postare din social media care îÈ›i promite câÈ™tiguri mari, cu siguranță este vorba despre o înÈ™elătorie;
  3. Fii atent la mesajele care par să vină din partea băncilor! Băncile nu solicită niciodată date confidențiale cum ar fi datele cardurilor, parole de acces, coduri PIN, nici telefonic, nici prin SMS, nici prin e-mail și nici prin completarea acestora pe website;
  4. CiteÈ™te cu atenÈ›ie înainte de a deschide orice mesaj sau un fiÈ™ier de la banca ta sau alte persoane/instituÈ›ii È™i, dacă ai suspiciuni, contactează banca pentru verificare, pe alt canal decât cel prin care ai primit mesajul. Mesajele false conÈ›in, de multe ori, formule de adresare impersonale, greÈ™eli gramaticale sau de exprimare. Ca regulă, nu efectua transferuri È™i nu procesa operaÈ›iuni doar în baza unui e-mail sau a unei solicitări telefonice urgente, fără a face o verificare a autenticității mesajului;
  5. Nu furniza niciodată altor persoane datele de utilizare ale contului tău (parola de acces la contul bancar);
  6. Nu dezvălui datele de pe cardul personal: nume, număr, data de expirare, CVV2/CVC, adică numărul de trei cifre de pe spatele cardului È™i nici PIN-ul. Nu introduce codul PIN pe site-uri de internet ÅŸi nu-l divulga telefonic. Site-ul pe care urmează să introduci datele cardului pentru efectuarea unei plăți online trebuie să fie securizat, adică linkul începe cu ,,https”;
  7. Dacă trebuie să primeÈ™ti bani, dă IBAN-ul tău (numărul de cont, format din 24 de caractere, litere È™i cifre), nu datele de pe card. Solicitarea datelor cardului de către alte persoane este o capcană, deoarece cardul este un instrument de plată È™i nu un instrument de încasare bani;
  8. Instalează cele mai recente actualizări ale sistemului de operare È™i un antivirus. Asigură-te că toate dispozitivele pe care le foloseÈ™ti pentru a naviga pe internet funcÈ›ionează în baza versiunilor actualizate ale sistemelor de operare. De asemenea, protejează-le cu o soluÈ›ie antivirus eficientă;
  9. Folosește mereu parole cu un nivel de complexitate ridicat. Pentru a vă fi mai simplu să generați o parolă complexă, utilizați un generator de parole. Evită folosirea termenilor uzuali. De asemenea, dezvoltă o rutină personală ce presupune schimbarea periodică a parolelor pentru fiecare din conturile folosite;
  10. Asigură-te că ai mereu copii de rezervă ale datelor tale (fiÈ™iere, documente, poze etc.). FoloseÈ™te atât soluÈ›ii online (de tip cloud sau servicii de back-up), cât È™i fizice (stickuri USB, harduri externe etc.), pentru a-È›i proteja datele împotriva atacatorilor.

Oricine poate fi o victimă È™i poate propaga, în necunoÈ™tință de cauză, fraudele online. Pentru a evita propagarea înÈ™elăciunilor pe internet, raportează-le autorităților competente.

Retail.ro /  Retail.ro /  Știri È™i Noutăți /  Cum să ne ferim de fraudele online? Zece sfaturi de la PoliÈ›ia Română