Lectură de 4 minute

19 Jul 2021 - Știri și Noutăți

​​​​​​​Călin Costinaș, Profi: Lipsește mentalitatea de asociere. Există frica cooperativelor pentru producătorul român

Anca Olteanu

Abonează-te pe  

Asocierile de producători sunt vitale pentru ca aceștia să supraviețuiască pe piață și să reușească să își vândă marfa în magazine, iar autoritățile locale, fermierii și retailerii trebuie să construiască veriga lipsă din acest lanț, a declarat, în timpul unei conferințe de presă, Călin Costinaș, directorul general adjunct al Profi.

Profi a lansat oficial programul „Proaspete de la noi”, prin care colectează legume și fructe de la producătorii locali și le vinde în magazine. În prezent, în proiect sunt 90 de producători cu 38 de produse, iar compania vrea să ajungă la o rețea de 200 de fermieri.

„Producătorii din proiect sunt individuali și din asociații. Aici este un punct foarte important pe care l-ați atins: nevoia de asociere. Dacă discutăm, în general, de producători, nu numai de legume-fructe, avem industrii care nu au nici un fel de probleme. Spre exemplu, industria de ouă. Cred că în afară de Paște, când există o cerere mai mare decât capacitatea de producție, nu este o problemă. Noi cumpărăm numai din România.

Există, însă, industria de carne, care are o problemă foarte mare: capacitatea de producție a României este mult sub potențial și sub nevoi, atunci există importuri. Noi am făcut, la un moment dat, un calcul: la o promoție de ceafă, noi vindeam în trei zile mai mult decât producea sau tranșa România în două săptămâni. Este clar că există un ecart mult mai mare între ce putem să producem și ce nevoi avem. De aici și faptul că avem nevoie de importuri pentru carnea de porc.

În plus, industria de carne de porc necesită ani de zile până să ajungă la nevoie. Există zona de mezeluri în care capacitatea de producție a României este foarte bună, nu există nevoi în afară de anumite produse de nișă. Peste 90% din ceea ce vindem la Profi este din România”, a explicat Costinaș.

În industria de legume și fructe se simte, însă, lipsa cooperativelor, a asocierilor de fermieri, care ar putea duce la vizibilitate mai mare și șanse mai bune de a vinde produsele la prețuri avantajoase.

„Avem piața de legume-fructe, unde există produs, există cerere și, totuși, ceva nu funcționează. Lipsește o verigă. Aici, veriga lipsă înseamnă asociere și centre de colectare și calibrare. Noi recepționăm zilnic peste 500 de tone de marfă. Imaginați-vă ce ar însemna să recepționăm aceste tone de la producători mici, unul cu zece lădițe, altul cu un palet. Probabil că ne-ar trebui două săptămâni ca să recepționăm marfa pe care o vindem într-o zi”, a mai spus reprezentantul Profi.

În lipsa asocierilor de producători, fermierii care lucrează individual se vor confrunta cu marile cooperative europene, cu tradiție, care împreună stabilesc alte prețuri în piață și au alte avantaje.

Citeste si:
ANGST, un cunoscut jucător din industria cărnii, a intrat în insolvență
ANGST, un cunoscut jucător din industria cărnii, a intrat în insolvență

„Credem că aici este importantă și această comunicare, și din partea noastră, și din partea autorităților, ca să ieșim din această perspectivă: rău, bun, vrea sau nu vrea. Atunci când clientul român vrea produse românești, ca retailer, te duci împotriva interesului tău să nu le aduci. Încercăm de ani de zile să investim în această direcție. Din păcate, lipsește această mentalitate de asociere.

Există frica cooperativelor care s-a impregnat așa puternic în mentalul producătorilor încât nu vor să se asocieze. Se lucrează cu parteneri din Spania care, într-o cooperativă, sunt 1.500 de producători. Vă dați seama ce eficiență au? Când ești individual, nu ai nicio șansă să te lupți. Aici este veriga pe care trebuie să o construim toți: producători, autorități și retaileri. Trebuie să înțelegem că dacă nu facem acest lucru, ieșim de pe piață: nu se poate cumpăra marfă de la mii de producători dacă nu există o asociere. Fizic este imposibil să recepționezi marfa”, a conchis Călin Costinaș.

Cu peste 25.000 de angajați care lucrează în aproape 1.500 de magazine aflate în 668 de localități, Profi este rețeaua de retail modern cu cea mai mare acoperire geografică din România și totodată cel mai mare angajator privat din țară.

Retail.ro /  Retail.ro /  Știri și Noutăți /  ​​​​​​​Călin Costinaș, Profi: Lipsește mentalitatea de asociere. Există frica cooperativelor pentru producătorul român