Lectură de 6 minute

20 Oct 2022 - Știri și Noutăți

Barometru FOOD 2022, Edenred: Opt din zece angajați sunt afectați de creșterea prețurilor

Viorela Pitulice

Abonează-te pe  

Inflația a avut un impact major asupra deciziei de cumpărare a angajaților din România și asupra calității alimentelor alese, potrivit Barometru FOOD 2022, studiu realizat de Edenred. Cele mai mari creșteri de prețuri au fost resimțite la alimente și la energie, pentru 86%, respectiv 84% dintre angajații respondenți.

Sursa foto: unsplash.com

Doar 7% dintre respondenți spun că suma acordată sub formă de tichete de masă le este suficientă pe întreaga perioadă a unei luni, în timp ce 81% au declarat că folosesc toată suma înainte de finalul lunii.

Situația este similară și în Belgia, Bulgaria și Turcia, unde aproximativ 80% dintre angajați folosesc toată suma acordată sub formă de tichete înainte de finalul lunii, media la nivel global situându-se la 66%, arată studiul.

Proiectul, coordonat de Edenred în 20 de țări, inclusiv în România, se adresează beneficiarilor de tichete de masă și restaurantelor din rețeaua Edenred și analizează evoluția atitudinilor și percepțiilor privind un stil de viață sănătos și combaterea risipei alimentare.

9 din 10 angajați români folosesc tichetele de masă pentru prânz

În același timp, 9 din 10 angajați români folosesc tichetele de masă pentru prânz, fie că aleg să cumpere alimente pentru a-și pregăti masa, cumpără de la restaurant sau comandă online, valoarea actuală a tichetelor de masă fiind mai eficient utilizată în acest mod.

Pentru 20% dintre angajați principalul beneficiu al tichetelor de masă este faptul că reprezintă o soluție practică pentru un prânz, servit în oraș sau acasă, prin care își pot asigura o masă completă și mai echilibrată.

De asemenea, peste 80% dintre angajații români se așteaptă ca restaurantele să își dezvolte oferta de mâncare la pachet și de livrare. Un procent similar a fost înregistrat și în țări precum Spania, Turcia, Brazilia, Chile, Peru, peste media la nivel global de 70%.

„Perioada pe care o traversăm continuă să fie dificilă din punct de vedere socio-economic, iar efectele se resimt prin creșterile de cost repetate. Impactul este cel mai vizibil în coșul de cumpărături. Rezultatele Barometru FOOD confirmă faptul că beneficiul nr. 1 în preferințele angajaților - cardul de masă este un instrument care îi ajută pe aceştia să își mențină puterea de cumpărare, mai mult decât oricând. Totodată, raportul indică și o preocupare în creștere, în rândul salariaţilor, pentru adoptarea unui stil de viață sănătos și orientarea către o dietă echilibrată. Această preocupare se reflectă și la nivelul restaurantelor, în modul în care operatorii își adaptează lanțul de aprovizionare, sistemul de organizare și oferta”, a declarat Ana Busuioc, Legal & Public Affairs Director Edenred România.

Citeste si:
Edenred se alătură Glovo: comenzile la restaurante vor putea fi plătite cu cardul de masă
Edenred se alătură Glovo: comenzile la restaurante vor putea fi plătite cu cardul de masă

Crește consumul de alimente comandate

De asemenea, se observă o creștere a interesului angajaților români pentru o dietă echilibrată: 71% dintre ei spun că au devenit mai conștienți de alegerile alimentare, dar și de necesitatea de a avea o dietă sănătoasă.

„În România se poate observa, mai ales în orașele mari și la grupurile de adulți tineri, o tendință crescândă de a consuma alimente pregătite în afara casei, direct în restaurant sau comandate. Această tendință se suprapune cu preocuparea oamenilor pentru a se alimenta mai sănătos, mai echilibrat și, dacă e posibil, mai sustenabil. În acest cadru, INSP consideră inițiativa FOOD ca fiind una pozitivă și sperăm că ea va favoriza alegerile sănătoase în rândul celor care hotărăsc să își utilizeze tichetele de masă în restaurant”, a declarat Corina Zugravu, medic primar la Institutul Național de Sănătate Publică.

Pentru 85% dintre respondenții la nivel global principalul motiv pentru adoptarea unei diete echilibrate este sănătatea, cele mai ridicate rezultate, cu o medie peste 90%, înregistrându-se în Portugalia, Austria, Italia, Ungaria, Spania, Polonia, Chile, Columbia, Peru.

Doar 17% dintre respondenți ar opta pentru o dietă sănătoasă având ca motivație grija pentru animale și mediu. Mai mult, 67% dintre respondenții Barometru FOOD la nivel global asociază alimentele mai sănătoase cu produsele proaspete, comparativ cu 63% în 2021.

În acest context, 68% dintre angajații români se așteaptă ca și restaurantele să vină cu oferte mai sănătoase, care includ:

  1. produse proaspete (78%),
  2. indicarea clară a valorilor nutriționale (28%),
  3. meniuri care conțin mai multe salate (25%).

La rândul ei, risipa alimentară este un subiect de interes pentru tot mai mulți angajați: 7 din 10 angajați declară că sunt preocupați de risipa alimentară și de necesitatea protejării mediului și, totodată, că sunt interesați să știe ce restaurante acționează împotriva risipei alimentare.

Tichetele de masă, impact pozitiv pentru restaurante

În același timp, 95% dintre proprietarii români de restaurante consideră că sistemul tichetelor de masă are un impact pozitiv asupra activității lor, pentru că prin acceptarea tichetelor ca modalitate de plată, atrag noi clienți (80%) și beneficiază de promovarea afacerii (50%).

În ceea ce privește obiceiurile alimentare, proprietarii de restaurante au sesizat o creștere de 28% pentru cererea de preparate sănătoase. La nivel global acest rezultat se ridică la 61%, cele mai ridicate rezultate fiind în Brazilia (70%) și Spania (56%).

3 din 5 operatori români de restaurante spun că o ofertă cu preparate sănătoase/echilibrate ar fi apreciată de clienți, iar 68% consideră că aceste preparate sunt la fel de gustoase precum alte variante mai puțin sănătoase.

Jumătate dintre ei afirmă și că pregătirea preparatelor sănătoase este mai dificilă. Ca urmare a schimbărilor observate, în ceea ce îi privește pe clienți, 40% dintre proprietarii de restaurante și-au modificat obiceiurile și furnizorii, pentru a putea oferi produse mai sănătoase și preparate cu mai multe ingrediente de la furnizori locali. Acest rezultat se ridică la 61% la nivel global, proprietarii de restaurante din Portugalia, Slovacia și Turcia adoptând cele mai multe măsuri pentru a oferi produse mai sănătoase, obținute local.

Provocări pentru restaurante

Una din provocările cu care se confruntă restaurantele din România este risipa alimentară. Jumătate dintre proprietarii de restaurante au implementat măsuri pentru a combate acest fenomen, cum ar fi:

  • adaptarea meniului sau a rețetelor (37%),
  • managementul stocurilor, oferirea la pachet a porțiilor rămase (12%)
  • donarea preparatelor rămase către personalul propriu.

La nivel global, țările unde proprietarii de restaurante au implementat cele mai multe măsuri pentru reducerea risipei alimentare sunt Turcia (93%) și Slovacia (90%).

Barometru FOOD este un sondaj anual, realizat în cadrul proiectului FOOD (Fighting Obesity through Offer and Demand), cel mai mare program european de educație alimentară care promovează obiceiurile alimentare sănătoase. În România, sondajul a fost realizat pe un eșantion de 2,436 de angajați și 60 proprietari de restaurante, în decursul lunii septembrie 2022.

Edenred este lider de piaţă ca platformă digitală de servicii şi plăţi şi este partenerul de zi cu zi al întregului ecosistem al pieţei muncii, conectând peste 50 de milioane de angajaţi şi 2 milioane de comercianţi parteneri prin intermediul a peste 900,000 de clienţi corporativi în 46 de ţări.

Retail.ro /  Retail.ro /  Știri și Noutăți /  Barometru FOOD 2022, Edenred: Opt din zece angajați sunt afectați de creșterea prețurilor