Lectură de 5 minute

03 Aug 2021 - Știri și Noutăți

Automatizarea îmbunătățește experiența de lucru din cadrul companiei

Roxana Vasile

Abonează-te pe  

Accelerarea digitalizării declanșată de contextul pandemic a obligat companiile să facă saltul tehnologic către următoarea etapă – automatizarea proceselor de business. Automatizarea, așa cum este înțeleasă și promovată de specialiștii în domeniul tehnologiei, aduce numeroase avantaje pentru companii, precum eficiența crescută prin eliminarea erorilor umane și analiza datelor, standardizarea proceselor, reducerea costurilor și, în cele din urmă, profitabilitate. Astfel, automatizarea este considerată drept o modaliatte prin care tehnologia oferă un extra suport angajaților și companiilor, în drumul spre creștere.

 

În același timp, noile procese digitale aduc o modificare de paradigmă pe piața muncii, iar rezistența la schimbare a angajaților sau teama de a-și pierde relevanța cântăresc greu în decizia managerilor.

Un studiu desfășurat în martie 2021 de către Zapier.com (în care au participat 2000 de specialiști în diverse industrii, din companii americane mici și mijlocii) arată că 9 din 10 respondenți consideră că automatizarea proceselor repetitive a îmbunătățit experiența de lucru în interiorul companiei, iar 2 din 3 respondenți au observat o creștere a productivității.

De asemenea, 88% dintre companiile participante au declarat că automatizarea le permite să fie mai competitive în raport cu companiile mai mari, fără ca asta să pună presiune suplimentară pe angajați. În acest sens, 65% dintre participanți au declarat că, datorită automatizării taskurilor repetitive, sunt mai puțin stresați la locul de muncă. Nu în ultimul rând, concluziile studiului au dezvăluit și că 66% dintre angajați consideră că automatizarea le permite să se concentreze pe taskuri și proiecte creative și să reducă semnificativ timpul alocat taskurilor administrative.

Dezvoltarea tehnologiei înseamnă și locuri noi de muncă și apariția unor joburi care nici nu existau acum câțiva ani. În plus, noile poziții sunt mai bine plătite datorită nișării specifice.

Provocarea cea mai importantă a companiilor este modul în care aleg să implementeze tehnologiile digitale pentru a susține performanțele oamenilor și ale businessului în general. Nu este un război între roboți și oameni, ci trebuie să ducem discuția către mixul corect dintre automatizare și specializarea angajaților”, explică Mihai Bocai, CEO ProductLead, o platformă de marketing.

Domeniile care adoptă procese automate de business

La nivel global, IT-ul ocupă locul fruntaș în ceea ce privește adoptarea unor procese automate de business, iar HR-ul se situează la polul opus, cu o nevoie foarte mare. Analiștii de la PWC sunt de părere că serviciile financiare au mare nevoie de o dezvoltare în această privință datorită volumul mare de date analizate și de proceduri implicate.

Următorul val, care va surveni în urmatoarea decadă, va include tehnologii mai complexe precum roboții și va cuceri domenii precum transporturile, asistența medicală sau educația. Realitatea virtuală va deveni o componentă obișnuită pentru diverse tehnologii, tendință care se poate observa deja în diverse industrii. Exemplul cel mai la îndemână este Facebook, compania anunțând recent că se pregătește să lanseze un “metavers” în care vom interacționa sub formă de avataruri.

Citeste si:
H.Essers, o companie belgiană de transport și logistică cu depozite de produse chimice în București și Oradea, achiziționează compania franceză de transport TFMO
H.Essers, o companie belgiană de transport și logistică cu depozite de produse chimice în București și Oradea, achiziționează compania franceză de transport TFMO

În România, anul pandemic 2020 a venit cu o creștere a gradului de automatizare a proceselor, pe fondul lucrului de la distanță. O dezvoltare notabilă a avut loc și la nivelul băncilor, care au fost forțate să investească masiv în proiecte de digitalizare și, drept urmare, analiza bancară internațională FinnoScore a inclus România în top 10 țări la nivel mondial din acest punct de vedere.

Logistica este un alt domeniu care a explodat în pandemie și unde automatizarea este vitală, deoarece timpul și viteza de reacție sunt cruciale. Autoritatea pentru Digitalizarea României a publicat acum câteva luni o analiză în urma căreia reiese că IMM-urile din România se află la coada clasamentului în Uniunea Europeană în privința digitalizării.

Nu în ultimul rând, și la nivel guvernamental este o nevoie uriașă pentru automatizare, iar Planul Național de Relansare și Reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe include un capitol special pentru proiectele de transformare digitala a serviciilor administrației publice centrale și locale.

Provocările cu care se confruntă companiile

Dincolo de necesitate, companiile care adoptă măsuri de automatizare sunt în general cele medii, care au atât puterea financiară pentru o implementare rapidă, dar și flexibilitatea necesară unei astfel de tranziții.

Volumul mare de informații care vine la pachet cu digitalizarea forțează însă companiile să se confrunte cu alte provocări, precum volumele mari de date care trebuie procesate și interpretate sau modul în care folosesc aceste informații pentru dezvoltarea afacerii, experimentând cele mai eficiente abordări.

ProductLead, platforma ce vizează automatizarea proceselor de marketing digital, are o platformă de tip SaaS, ce implementează conceptul de Creative as a Service, permițând oricărui brand să dezvolte elemente creative eficiente, de 10 ori mai rapid și la costuri de 10 ori mai mici. Serviciul oferă un motor puternic de automatizare și experimentare a proceselor de creație, valorificând datele din website-ul de ecommerce al clientului, conținutul generat de influenceri și activele brandurilor la scară largă.

Totuși, cu toate schimbările benefice pe care le aduce, automatizarea este încă privită de suficienți angajați drept un mijloc prin care multe locuri de muncă vor fi înlocuite. Însă, automatizarea nu va fi nici de data asta despre înlocuirea angajaților, ci despre înlocuirea taskurilor, despre oportunități în materie de specializare profesională, învățare și creșterea productivității și a contribuției la locul de muncă.

Product Lead este marketing partner pentru Facebook, VTEX și TikTok, și oferă o platformă de tip SaaS ce permite brandurilor să implementeze conceptul de Creative as a Service, ajutând echipele de marketing să adreseze un volum mai mare de muncă într-un timp mai scurt și cu un cost mai mic.

Retail.ro /  Retail.ro /  Știri și Noutăți /  Automatizarea îmbunătățește experiența de lucru din cadrul companiei