Lectură de 5 minute

13 Jun 2024 - Știri și Noutăți

ANALIZĂ XTB: Sucul de portocale, încă un produs ce poate deveni aproape un lux din cauza scumpirilor în lanț

Redacția Retail.ro

Abonează-te pe  

Încă de la începutul anului, sunt observate scumpiri la o serie de produse de bază, însă acum vine rândul sucului de portocale, care este în pericol să devină un lux pentru consumatorul de rând, prețurile crescând din cauza unor evenimente independente de producători, arată Claudiu Cazacu, consultant de strategie în cadrul XTB România, companie de tranzacționare pe bursele internaționale. 

Sursa foto: Pixabay.com

Consecințele unor evenimente climatice și biologice sunt deja vizibile și în zone care, privite din Europa, păreau „ferite” - posibil și prin prisma distanței geografice. Evenimentele de anul acesta ne arată că echilibrul prețurilor pentru produse agricole variate, inclusiv cele exotice, este mai fragil decât în trecut, iar schimbările tiparelor meteorologice pot genera perturbări ample și de durată.

Banca Centrală Europeană menționează riscul prețurilor la alimente în comunicatul deciziei de politică monetară din iunie, deși probabil atenția este mai degrabă îndreptată către produsele de bază. Anul, aflat nici la jumătate, a adus deja un vârf al prețurilor la cafea pentru ultimii trei ani, urmat de o corecție moderată și de o explozie a prețurilor la cacao, care s-au triplat de la începutul anului până în aprilie, coborând de atunci cu doar 14%. După cacao și cafea, un alt deliciu devine mai costisitor pentru consumatori.

Sucul de portocale a pus pe jar iubitorii de citrice, înregistrând creșteri pronunțate în această primăvară. Contractele futures (la termen) pentru concentrate Orange Juice cu scadența în iulie, în prezent cele mai tranzacționate, au atins un vârf de 4,95 dolari/livră pe 28 mai. Deși cotațiile au scăzut până la 4,25 dolari/livră la închiderea de miercuri, ele rămân cu 8% mai sus față de acum o lună, cu un avans de 21,2% în 3 luni și 105,3% în ultimul an, arată Claudiu Cazacu.

Florida, care produce 90% din sucul de portocale din SUA, a fost afectată masiv de uragane, vreme rece și dăunători în trecut, cu efecte tot mai vizibile. Pe lângă vremea din SUA, provocările din Brazilia, țara care produce 70% din oferta globală de suc de portocale, și-au pus amprenta pentru al treilea an consecutiv.

Aici, problema este boala bacteriană numită „înverzirea citricelor”, pentru care nu există remediu, și care duce la uscarea copacilor în câțiva ani. Insectele care savurează sucul fructelor sunt responsabile pentru răspândirea bacteriei. La aceste probleme s-au adăugat seceta și căldura extremă. Tiparele climatice actuale și natura efectelor distribuite în timp conduc la prognoze nu tocmai optimiste referitoare la producția de portocale în aceste regiuni.

Producția de citrice ar putea ajunge sub nivelul din 1988

Potrivit IFU (International Fruit and Vegetable Juice Association), o asemenea situație nu s-a mai întâlnit vreodată, nici măcar în timpul marilor înghețuri sau uragane din trecut.

Exporturile Braziliei au mers în 2023, în primul rând, spre Europa, cu 55% și apoi către SUA, o cotă de 31%. Producția ar urma să scadă cu aproape un sfert, potrivit estimărilor, ceea ce ar conduce la cea mai redusă producție de după 1988, potrivit asociației producătorilor de citrice din Brazilia. Spania, cel mai mare producător european, ar urma să înregistreze o producție în scădere cu 8% și cu aproape 24% sub media ultimilor 5 ani.

Citeste si:
Tot mai multe cereri pentru aparate de aer condiționat: cât așteaptă acum românii pentru montaj
Tot mai multe cereri pentru aparate de aer condiționat: cât așteaptă acum românii pentru montaj

Chiar dacă pentru un bun care este gustos sau dulce există deseori o marjă acceptabilă, presiunea din mai multe direcții pe portofelul consumatorilor, în Europa și SUA, nu a rămas fără efect. Prețul la nivel de distribuitori a avansat cu aproape 77% într-un an. În Europa, consumatorii resimt și costurile de transport și ambalare mai ridicate, subliniază consultantul de strategie din cadrul XTB România.

După ce prețurile au „luat-o razna”, consumatorii au început să se reorienteze, cererea scăzând cu o cincime. Producătorii de băuturi răcoritoare iau în calcul modificarea conținutului pentru a include, printre altele, mandarine. Alții ar putea lua în considerare amestecul cu suc de mere sau de struguri, având în vedere costurile logistice asociate utilizării mandarinelor.

Plantarea unor noi arbori va lua timp, iar un tratament pentru bacteria dăunătoare este doar la nivel de speranță. Totuși, în cele din urmă, legile de bază ale cererii și ofertei vor recrea un relativ echilibru. Alte regiuni ar putea prelua misiunea de a produce pe măsura dorințelor consumatorilor, indicii venind dinspre Africa de Sud, deja un mare exportator de citrice în lume.

Fără certitudini cu privire la prețurile viitoare, pomicultorii vor avea, însă, o abordare reținută în unele regiuni. În plus, dacă într-unul din anii viitori vremea, rezistența la dăunători și mutarea producției în alte regiuni ar permite o ofertă mult mai ridicată, prețurile ar deveni rapid descurajante pentru noi plantări.

Pentru moment, însă, dincolo de o așteptată volatilitate foarte ridicată, prețurile sunt în trend ascendent. Soluții ar putea apărea, dar e nevoie de o pregătire, reziliență și adaptare suplimentară a cultivatorilor. În lipsa acestora, riscul de a vedea sucul de portocale trecând de la abundență la relativă raritate și preț de cvasi-lux ar fi dificil de evitat, punctează Claudiu Cazacu.

Grupul XTB este un furnizor internațional de produse, servicii și soluții tehnologice de tranzacționare și investiții. Entitățile Grupului XTB sunt supravegheate de cele mai mari autorități de reglementare din lume, inclusiv FCA, CySEC și KNF. De peste 18 ani, XTB Group a oferit investitorilor de retail acces imediat la sute de piețe din întreaga lume. XTB este o companie fintech bazată pe încredere, tehnologie și suport. Din 2004, Grupul XTB și-a extins activitatea, care acoperă acum peste 20 de piețe majore din Europa, America Latină și Asia, câștigând încrederea a peste 1 milion de clienți. Folosind propriile platforme premiate xStation și xStation Mobile, entitățile XTB Group oferă acces la peste 6.000 de instrumente financiare, inclusiv acțiuni reale, ETF-uri și CFD-uri pentru Forex, indici, mărfuri, acțiuni, ETF-uri și criptomonede. Prin X-Open Hub, XTB oferă tehnologie de vârf instituțiilor financiare din întreaga lume.

Retail.ro /  Retail.ro /  Știri și Noutăți /  ANALIZĂ XTB: Sucul de portocale, încă un produs ce poate deveni aproape un lux din cauza scumpirilor în lanț