Lectură de 6 minute

27 Jan 2022 - Opinii

Rezoluțiile autorităților fiscale pentru 2022 – implicații pentru contribuabili

Abonează-te pe  

AdministraÈ›ia fiscală È™i-a propus, pentru 2022, creÈ™terea ponderii veniturilor din taxe È™i impozite în PIB, prin eficientizarea colectării, care are la bază atât stimularea conformării voluntare, cât È™i o serie de măsuri de combatere a evaziunii fiscale. Planurile anunÈ›ate pentru acest an indică faptul că autoritățile au ajuns la concluzia că reforma È™i digitalizarea administraÈ›iei fiscale reprezintă combinaÈ›ia optimă pentru atingerea acestui scop. Prin urmare, anul ce tocmai a început se va baza pe aceÈ™ti doi piloni, cu beneficii estimate atât pentru stat, cât È™i pentru contribuabili, dar È™i cu eforturi substanÈ›iale de implementare pentru ambele părÈ›i.

Material de opinie de Camelia Malahov, director taxe directe, Victoria Dobre, manager senior taxe indirecte, Deloitte România È™i Emanuel Bondalici, managing associate, Reff & AsociaÈ›ii | Deloitte Legal

O parte dintre măsurile adoptate de autorități, bazate pe soluÈ›ii digitale de relaÈ›ionare cu contribuabilii, au intrat deja în vigoare È™i produc efecte, iar altele sunt la nivel de angajament.

SpaÈ›iul Privat Virtual – termen strâns pentru înrolare

Înregistrarea agenÈ›ilor economici în SpaÈ›iul Privat Virtual (SPV) devine obligatorie începând cu luna martie, ceea ce înseamnă că autoritățile fiscale vor recepÈ›iona documentele fiscale, centralizat, exclusiv prin intermediul acestui portal. În cazul în care contribuabilii nu îndeplinesc obligaÈ›ia comunicării prin intermediul acestui sistem, iar documentele vor fi depuse în format fizic, pe hârtie, acestea nu vor fi luate în considerare.

Retail jobs

Prin urmare, societățile trebuie să se înroleze în SPV până la 1 martie 2022, dată după care comunicarea cu administraÈ›ia fiscală se va realiza exclusiv online.

O astfel de cerință, deÈ™i prezintă beneficii pentru ambele părÈ›i implicate, are potenÈ›ialul de a genera efecte nedorite dacă autoritățile fiscale nu dimensionează corect capacitatea SPV astfel încât să suporte primirea È™i stocarea unui număr atât de mare de documente. Orice disfuncÈ›ionalitate în acest sistem informatic ar crea premisele unor situaÈ›ii complicate administrativ, ba chiar ar putea da naÈ™tere unor litigii.

RO e-Factura - momentan axată asupra produselor cu risc fiscal

La nivelul administrației fiscale urmează să fie dezvoltat un sistem de management integrat al riscului, iar primii pași asumați se referă la dezvoltarea și diversificarea surselor de informații care vor sta la baza creării registrului electronic al riscurilor fiscale, iar implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura reprezintă o piesă principală a puzzle-ului reformei sistemului financiar-fiscal.

Sistemul este valabil în prezent doar pentru facturile emise în relaÈ›ia dintre companii È™i autoritățile publice, dar, începând cu luna iulie, È™i contribuabilii care furnizează altor companii (B2B) bunuri considerate a fi cu risc ridicat de evaziune fiscală vor emite facturile în sistem electronic, indiferent dacă beneficiarii sunt sau nu înrolaÈ›i în registrul RO e-Factura. Astfel, autoritatea fiscală va obÈ›ine acces imediat la conÈ›inutul acestor facturi. La acest moment, categoriile vizate sunt legume, fructe, băuturi alcoolice, construcÈ›ii noi, produse minerale (apă minerală naturală, nisip È™i pietriÈ™), precum È™i îmbrăcăminte È™i încălțăminte.

Citeste si:
Decalex: Obligația prin care curierii vor raporta ANAF datele clienților este excesivă și nu respectă prevederile GDPR
Decalex: Obligația prin care curierii vor raporta ANAF datele clienților este excesivă și nu respectă prevederile GDPR

Având în vedere că prin această măsură sunt vizate în principal comportamentele incorecte, este de aÈ™teptat ca extinderea acestei obligativități să ocupe un loc important pe agenda autorităților, deoarece, în mod evident, operatorii economici care practică un astfel de comportament nu se vor înrola voluntar în sistem.

Casele de marcat electronice – costul neconformării

Începând cu 30 noiembrie 2021, comercianÈ›ii, indiferent de dimensiuni, au obligaÈ›ia să utilizeze case de marcat electronice conectate la sistemul ANAF. Autoritățile fiscale vor aplica amenzi de la 8.000 la 10.000 de lei în caz de neconformare cu regulile privind casele de marcat electronice. Mai mult, este de aÈ™teptat ca DirecÈ›ia Generală Antifraudă să facă È™i în acest an controale, acÈ›iuni efectuate în baza analizelor de risc ce vor avea în vedere prevenÈ›ia acÈ›iunilor de fraudă, dar È™i îndrumarea contribuabililor.

e-Transport - va permite ANAF monitorizarea în timp real

Ministerul FinanÈ›elor a anunÈ›at că va introduce un nou sistem electronic naÈ›ional de monitorizare a transporturilor de bunuri de pe teritoriul României. Prin intermediul acestui sistem, contribuabilii vor declara anticipat ruta de deplasare a bunurilor deÈ›inute dintr-un loc în altul, astfel că, la momentul controalelor efectuate de organele abilitate pe căile de transport, acestea să poată verifica dacă informaÈ›iile din teren sunt în conformitate cu declaraÈ›ia din sistem. Astfel, transporturile de bunuri pe teritoriul naÈ›ional vor fi monitorizate de către ANAF prin intermediul sistemului informatic.

Procedura de aplicare a sistemului e-Transport urmează să fie stabilită printr-un ordin al ministrului finanÈ›elor care trebuie emis până la finalul lunii ianuarie.

Primul an pentru aplicarea SAF-T

Începând cu acest an, marii contribuabili au obligaÈ›ia să efectueze raportările prin depunerea fiÈ™ierului de control fiscal SAF-T (declaraÈ›ia D406).

Contribuabilii care se încadrau în această categorie la 31 decembrie 2021 sunt obligaÈ›i să raporteze astfel începând cu luna ianuarie, iar cei care sunt încadraÈ›i începând cu anul 2022, din luna iulie. În ambele situaÈ›ii, societățile beneficiază de o perioadă de graÈ›ie de È™ase luni.

DeÈ™i, teoretic, noul mecanism este aplicabil începând cu 1 ianuarie, practica arată că, până în prezent, o bună parte dintre contribuabilii vizaÈ›i în prima etapă nici nu au demarat procesul de pregătire pentru această raportare.

InspecÈ›ii È™i controale fiscale – care sunt aÈ™teptările?

Anul 2022 va consemna, cu certitudine, o intensificare a inspecÈ›iilor È™i controalelor fiscale, având în vedere obiectivele asumate de România prin Planul NaÈ›ional de Redresare È™i Reziliență È™i prin Strategia ANAF 2022-2024, care implică o majorare cu 10% a numărului de inspecÈ›ii fiscale în acest interval. Totodată, controlul documentar la distanță ar urma să reprezinte 30% din totalul verificărilor în 2022 È™i 60%, în 2025.

Pe lângă creÈ™terea numărului de inspecÈ›ii fiscale, este anticipată È™i o majorare semnificativă a verificărilor documentare efectuate de inspectorii DirecÈ›iei Generale Antifraudă Fiscală, care, încă de la finalul anului 2020, au posibilitatea ca, în situaÈ›ii excepÈ›ionale, să emită decizii de impunere. Desigur, o astfel de practică riscă să creeze un conflict între atribuÈ›iile DirecÈ›iei Antifraudă È™i cele ale autorităților competente să efectueze inspecÈ›ii fiscale, aspect care, la rândul său, ar fi tranÈ™at cel mai probabil în instanță.

În concluzie, planurile autorităților pentru acest an È™i măsurile anunÈ›ate pentru punerea lor în practică sunt în conformitate cu aÈ™teptările mediului de afaceri referitoare la digitalizarea administraÈ›iei fiscale, cu scopul de a spori transparenÈ›a relaÈ›iei dintre stat È™i contribuabili, de a identifica din timp comportamentele neconforme È™i, în final, de a majora veniturile din impozite È™i taxe la bugetul de stat prin creÈ™terea conformării voluntare È™i reducerea evaziunii fiscale. Însă toate aceste măsuri prezintă eforturi semnificative de implementare pentru ambele părÈ›i, astfel că reglementările È™i procedurile trebuie să fie atent elaborate, iar aplicarea lor, analizată intens de către contribuabili.

Retail.ro /  Retail.ro /  Opinii /  RezoluÈ›iile autorităților fiscale pentru 2022 – implicaÈ›ii pentru contribuabili