Lectură de 6 minute

14 Mai 2020 - Interviuri și Analize

Pandemie și brutărie: cum s-a adaptat Grain Trip și a construit o comunitate pentru cei care voiau să-și facă pâine cu maia acasă

Andra Imbrea

Abonează-te pe  

Pandemia de COVID-19 a afectat mai multe industrii, iar printre primele domenii care au resimÈ›it efectele crizei se numără È™i HoReCa. Dar inclusiv în acest context există afaceri care au găsit o nouă variantă de a se menÈ›ine pe linia de plutire È™i, poate chiar mai important, în gândurile consumatorilor. Este È™i cazul brutăriei Grain Trip, care, nevoită să-È™i închidă zona de luat masa, a transformat spaÈ›iul într-o băcănie. Mai mult, Grain Trip a mizat pe online È™i social media È™i a ajuns astfel să construiască È™i să È›ină aproape o comunitate de peste 4.000 de oameni care s-au adunat cu un scop: să înveÈ›e să facă maia.

Grain Trip este o brutărie deschisă în urmă cu doi ani È™i care, din luna aprilie, are È™i o locaÈ›ie fizică, în BucureÈ™ti. Odată cu impunerea restricÈ›iilor de circulaÈ›ie, brutăria a rămas funcÈ›ională, dar spaÈ›iul de luat masa s-a transformat în locaÈ›ie de comercializare È™i livrare a produselor. Pe lângă produsele de panificaÈ›ie din maia È™i ingrediente naturale – pâine, baghete, croissante – Grain Trip produce È™i paste fresh, sosuri È™i comercializează produse de băcănie, dar È™i coÈ™uri de dospit, vase ceramice de copt È™i grătare de răcire.

“Am început să facem livrări de la începutul lunii aprilie, în sistem propriu. Din păcate comisioanele practicate de platformele de profil depășesc cu mult marjele noastre de profit, aÈ™a încât ne-ar fi imposibil să fim prezenÈ›i acolo”, spune Valentina Ion, fondatoarea Grain Trip.

Comezile se realizează pe WhatsApp, unde brutăria are un cont premium, o variantă de lucru în această perioadă, după cum spune Valentina, dar È™i în cadrul magazinului online de pe Facebook. “Avem intenÈ›ia de a avea È™i o prezență online, dar în ultima vreme nu am avut timp să ne ocupăm cum trebuie. Sperăm să fim online cât de curând”.

Pandemie și brutărie

Grain Trip avea o producÈ›ie mai mică decât cererea încă dinainte de pandemia de Covid-19, din cauza proceselor complicate pentru fiecare produs în parte. “Nu am văzut modificări majore în vânzări, având o producÈ›ie limitată. Cererea de produse nu a scăzut, mai ales de când am introdus È™i sistemul de livrări. Ce am văzut este o rearanjare a vânzarilor pe categorii, cu produsele de băcănie care câÈ™tigă tot mai mult teren”, explică fondatoarea brutăriei.

La nivel de business, pandemia de coronavirus nu a afectat Grain Trip, astfel încât toÈ›i angajaÈ›ii È™i-au păstrat locurile de muncă. “Lucru care ne face foarte fericiÈ›i. Avem o comunitate extrem de legată în jurul nostru, care ne-a rămas alături È™i chiar ne-a “ghidat” spre nevoile specifice pe care ei le au în această perioadă, aÈ™a încât ne-am adaptat cumva din mers noii ordini a lucrurilor”, spune Valentina.

Orice scenariu pe care îl aveam la început de an este în ceață acum. Am pornit în acest an cu un spaÈ›iu suplimentar închiriat, cu dorinÈ›a de a deschide un mic bistro lângă brutărie. În acest moment am pus acest proiect pe hold È™i ne ocupam full time de modificările pe care trebuie să le facem la brutărie, precum È™i de comunitatea noastră, Homebakers by Grain Trip.

Comunitate: Homebakers by Grain Trip

Separat de toate modificarile pe care le-au făcut in fluxurile de la brutărie, care a rămas deschisă în continuare, dar cu implementarea măsurilor de distanÈ›are socială, fondatorii brutăriei au lansat într-o după-amiază de duminică o provocare clienÈ›ilor săi.

Citeste si:
Reduceri MASIVE la produse de panificație în supermarketul online Sezamo: pâine și gogoși la un leu
Reduceri MASIVE la produse de panificație în supermarketul online Sezamo: pâine și gogoși la un leu

“Nefiind siguri de ce ne rezervă viitorul am întrebat cine vrea să înveÈ›e împreună cu noi să îÈ™i crească o maia de la 0 È™i apoi să facă pâine cu maia. Atât È™i nimic mai mult. Răspunsul a fost ameÈ›itor, până a doua zi aveam sute de share-uri, sute de mesaje, mii de oameni înrolaÈ›i, iar grupul a fost creat pentru a avea un cadru organizat, separat de pagina brutăriei, unde noii noÈ™tri prieteni Homebakers să se desfășoare. Homebakers by Grain Trip a depășit deja 4500 de membri È™i se conturează a fi o comunitate foarte legată È™i implicată în această terapie a pâinii făcute în casă, ceea ce nu poate decât să ne bucure. Oamenii au găsit în aceste vremuri tulburi un refugiu, o activitate care este È™i utilă È™i plăcută”, povesteÈ™te Valentina Ion.

Maiaua este un agent de fermentare È™i dospire, folosit cel mai des în pâine, dar care poate fi utilizat È™i în aluaturile de cozonac, biscuiÈ›i, È™i alte produse de panificaÈ›ie. Practic, maiaua este înlocuitorul drojdiei comerciale, care a lipsit cu desăvârÈ™ire din magazine în prima parte a stării de urgență. Astfel, cei de la Grain Trip au veni cu o soluÈ›ie care a bifat mai multe dintre nevoile românilor în izolare: aceea de a folosi puÈ›ine ingrediente, de a avea instrucÈ›iuni transmise online, de a înlocui unui ingredient vital în produsele de panificaÈ›ie È™i chiar drojdia.

Și deÈ™i a început cu provocarea de a realiza maia È™i pâine de casă, în cadrul grupului de Facebook se discută acum interpretări ale reÈ›etelor pentru produse de panificaÈ›ie.

Noi credem că această iniÈ›iativă nu a făcut decât să ne È›ină aproape comunitatea pe care deja o construisem în 2 ani de brutărie Grain Trip.

“Cred că mai ales acum este vremea să ne fim cât mai aproape, nu să ne îndepărtăm. Grain Trip nu este o brutărie care să se bazeze pe reÈ›ete, este anul 2020, este plin Internetul de reÈ›ete de pâine È™i nu am inventat noi nici pâinea, nici maiaua. Noi insistam, atât la brutărie, cât È™i pe grupul de homabaking pe înÈ›elegerea aluaturilor È™i a maielei, de aceea nici pe grup nu prea postăm reÈ›ete propriu-zise, mai mult încercam să împărtășim din ce am ajuns noi să înÈ›elegem despre aluaturi în aceÈ™ti ani de făcut pâine È™i patiserie. Credem că odată ce membrii comunității vor ajunge să înÈ›eleagă cu adevărat aluaturile acelea vor putea să îÈ™i creeze singuri reÈ›ete care să le fie pe plac".

Nu cred că brutăria È™i comunitatea în care îi învățăm pe oameni cum să îÈ™i facă singuri pâine în casă se exclud reciproc, deÈ™i mulÈ›i ne-au spus că e “nebunie curată” să facem aÈ™a ceva. Răspunsul oamenilor care ne trec pragul a fost nu vor mai întreba niciodată de ce o pâine costă atât la noi, căci un produs făcut de la stadiul de maia până la produs finit de un om, un produs fermentat 24 până la 72 de ore nu poate fi ieftin. Mai în gluma, mai în serios, mulÈ›i oameni realizează acum munca ce stă în spatele unui produs bun, pierderile care sunt inevitabile când lucrezi fără drojdie, aditivi È™i alte asemenea".

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri È™i Analize /  Pandemie È™i brutărie: cum s-a adaptat Grain Trip È™i a construit o comunitate pentru cei care voiau să-È™i facă pâine cu maia acasă