Lectură de 6 minute

28 Sep 2021 - Interviuri și Analize

Economie circulară în retail: nevoia de facilități fiscale și măsurile implementate pentru a reduce impactul asupra mediului

Roxana Vasile

Abonează-te pe  

În cadrul webinarului retailTalks: Economie circulară în retailul local, Adrian Cocan (Lăptăria cu Caimac), Gabriela Vereș (Federația Băncilor pentru Alimente), Alexandra Trandafir, (CHEP) și Adrian Georgescu (Biodeck) au discutat despre economie circulară, reciclare, food waste, reducerea emisiilor de carbon și politicile fiscale pe care autoritățile ar trebui să le implementeze pentru a încuraja companiile să doneze și să țină cont de politicile de mediu în deciziile de business.

Companiile sunt tot mai atente la politicile de mediu, astfel încât conceptul de sustenabilitate a trecut de la nice-to-have la must-have în ultimii doi ani, iar deciziile de business țin cont din ce în ce mai mult de impactul pe care îl au asupra mediului și al comunității, iar mediul de afaceri ajunge să colaboreze cu ONG-uri din diverse domenii de activitate.

O firmă care donează către Federația Băncilor pentru Alimente din România beneficiază de anumite facilități fiscale. În acest sens există și legea 217, legea risipei alimentare, care a fost creată în România din 2016, însă normele au fost aprobate în decembrie 2020, iar cadrul legislativ a fost modificat din nou în același an.

,,Legea risipei alimentare îți cere ca afacere să redirecționezi alimentele spre consum uman, dacă nu poți spre consum uman, spre consum animal, și dacă nu poți nici așa, să fie valorificate cumva resursele acelea, precum biogaz, compost sau altceva, care să aducă acel produs înapoi în economie, pentru că asta înseamnă economie circulară, să nu fie producție-consum-gunoi, ci ceea ce se poate recupera să fie valorificat și întors înapoi în circulație încât să nu pună în pericol sănătatea oamenilor'', explică vicepreședinta Federației pentru Alimente din România.

Sustenabilitatea să vină de la companii

Inițiativele de sustenabilitate ar trebui să vină din rândul companiilor, susține Adrian Cocan, manager general al Lăptăriei cu Caimac. Astfel, în ceea ce privește protecția mediului, România este în urmă cu multe subiecte și doar companiile pot decide ritmul în care se implementează astfel de politici.

„Este foarte probabil ca multe subiecte din politicile de mediu să nu fie înțelese de public și cred că de acolo ar trebui să pornim. Pe măsură ce companiile introduc anumite programe, va începe și educarea publicului'', precizează Adrian Cocan.

În România, companiile sunt nevoite să își schimbe politicile de mediu doar pe partea de reglementare, lucru care este insuficient. Reglementarea trebuie să fie dublată de măsuri fiscale care să ajute companiile să implementezee măsurile foarte repede.

Adrian Georgescu, manager general al producătorului de ambalaje sustenabile Biodeck, susține că sistemul fiscal va fi important în deciziile luate în cadrul firmei. Astfel este pusă o anumită presiune pe companii, iar acestea pun la rândul lor o anumită presiune pe autorități.

Citeste si:
Tei bate palma cu Lidl: farmacia intră în secțiunea „Parteneri” din aplicația Lidl Plus
Tei bate palma cu Lidl: farmacia intră în secțiunea „Parteneri” din aplicația Lidl Plus

,,Este o perspectivă de viitor, cred că legislația este locomotiva tuturor deciziilor pe care noi le luăm. O lege vine doar în completarea unor lucruri pe care ei intenționează să le facă sau deja le fac de ani buni și cred că asta ajuta la modelarea trendurilor de consum'', susține Adrian Georgescu, manager general al Biodeck.

Alexandra Trandafir, specialistă în marketing în cadrul CHEP, consideră că fiecare business este obligat de legislație să devină sustenabil: ,,Ne obligă în primul rând legislația care este din ce în ce mai dură și ne obligă și realitatea în sine. Nu avem încotro decât să ne conformăm. A pornit ca un trend, ca un must-have, dar deja începe să devină o nevoie și o urgență din multe puncte de vedere’’, susține Trandafir.

Consumerismul împiedică economia circulară

Adrian Georgescu, manager general Biodeck, spune că abundența și consumerismul vor ajunge la o saturație și vor avea un impact la un moment dat, în ultima perioadă remarcându-se îndemnuri la refolosire inclusiv în spații publice.

,,Se observă și sunt analize și studii care arată o schimbare în obiceiurile de cumpărare ale consumatorilor. Oamenii încep să conștientizeze importanța a tot ceea ce înseamnă sustenabilitate, încep să fie atenți la tot ceea ce consumă, inclusiv la sustenabilitatea brandurilor pe care le consumă. Avem exemple de bune practici în străinătate.Trebuie să ne însușim din aceste bune practici ale lor'', explică și Alexandra Trandafir.

Lăptăria cu Caimac face stație de biogaz

Lăptăria cu Caimac lucrează la proiectul unei stații de spălare a sticlelor, a cărui construcție va începe în această toamnă. Stația va putea deveni funcțională în luna iulie anul viitor, fiind o hală de 2.000 de mp. Pentru aceasta vor aduce din Germania roboți pentru automatizare, pentru desfacerea capacelor, mașini care vor spăla sticlele și borcanele, echipamente pentru a le usca, paletiza și pentru a le pune în fluxul de producție.

,,Automatele în care vor fi introduse sticlele și borcanele vor face o scanare în mare a ambalajelor și, dacă este depășită 5% din suprafața murdară, ele (n. red. automatele) le vor refuza. În Germania, suprafața acceptată este de 1,5%. Asta înseamnă că un consumator trebuie să clătească de două ori sticla după consum, imediat după consum sau să o spele dacă a lăsat-o mai multe ore nespălată de la folosire'', explică Adrian Cocan.

Producătorul se apropie de finalizarea construirii unei fabrici de unturi și brânzeturi, care este gata în proporție de 99% în acest moment. Fabrica va avea o capacitate de producție de o tonă de unt pe zi și două tone de brânzeturi fine pe zi.

Lăptăria are în curtea fabricii compostoare, iar anul viitor își propune să pornească proiectul unei stații de biogaz, în care să primească biomasă de orice fel din deșeurile rezultate din produsele pierdute.

Manual de consum sustenabil de la Banca de Alimente

Federația Băncii pentru Alimente își propune să pună compostoare pentru tot ceea ce înseamnă biodegradabil în jurul tututor Băncile Regionale de pe întregul teritoriu al țării, în următorii trei ani. Federația Băncilor pentru Alimente a colectat 6.500 de tone de alimente din 2016 până în 2020, cantitățile s-au dublat în 2020 și au ajuns la 3.000 de tone de alimente colectate. În primele trei trimestre ale anului 2021, Federația a ajuns la 2.000 de tone de alimente colectate.

Federația își propune să facă un parteneriat cu o firmă de soft pentru lansarea unei aplicații prin care să poată delega și recupera surplusul alimentar în cantități mici la nivel de magazine.

Federația a lansat și un manual în cadrul proiectului de educație Food Waste Combat, numit ,,Consum sustenabil'', care deja a devenit opțional în școli.

Webinarele retailtalks sunt un proiect al publicației Retail.ro și aduc în dezbatere trendurile din industrie, cele mai recente insight-uri despre piață, informații noi despre investițiile necesare pentru dezvoltare și viitorul companiilor.

Webinarul retailTalks: Economie circulară în retailul local a fost susținut de LIDL România.

Retail.ro /  Retail.ro /  Interviuri și Analize /  Economie circulară în retail: nevoia de facilități fiscale și măsurile implementate pentru a reduce impactul asupra mediului